تاریخ انتشار:۱۳۹۴/۰۸/۰۵ - ۱۷:۳۷ تعداد نظرات: ۰ نظر کد خبر : 4694

فیلیپ فرنچفیلیپ فرنچ منتقد محبوب روزنامه آبزرور از دنیا رفت.

به گزارش «سینماسینما»، فیلیپ فرنچ که ۵۲ سال برای آبزرور مطلب می‌نوشت و ۳۵ سال در مقام منتقد فیلم با این روزنامه بریتانیایی همکاری داشت، بعد از چند سال بیماری، صبح روز سه‌شنبه بر اثر یک حمله قلبی درگذشت. او ۸۲ ساله بود.

به گزارش گاردین، فرنچ بعد از یک دوره کاری پربار در بی‌بی‌سی در ۱۹۷۸ به عنوان منتقد فیلم ارشد آبزرور مشغول کار شد و به تدریج یکی از محبوب‌ترین نویسندگان سینمایی بریتانیا شد.

او در ۲۰۰۹ در جوایز مطبوعات بریتانیا به عنوان منتقد سال انتخاب شد و در ۲۰۱۳ به خاطر خدمات خود به دنیای سینما از سوی از سوی الیزابت دوم ملکه بریتانیا نشان افسر رتبه امپراتوری بریتانیا (OBE) را دریافت کرد. او اواخر آن سال در ۸۰ سالگی از سمت خود در آبزرور کناره‌گیری کرد، اما همچنان هر هفته برای این روزنامه مطلب می‌نوشت.

فرنچ حتی در سال‌های پایانی عمر عشق خود به سینما را حفظ کرد و بیش از یک منتقد تمام‌وقت فیلم می‌دید.

او متولد ۱۹۳۳ در لیورپول بود. فرنچ خیلی زود شیفته سینما شد و بخصوص فیلم‌های وسترن و موزیکال را دوست داشت که این علاقه در بریتانیای تیره‌و‌تار بعد از جنگ جهانی دوم برایش حکم یک پادزهر را داشت. او در سال‌هایی که علاقه به تولیدات هالیوودی مرسوم نبود، از این سینما دفاع می‌کرد.

فرنچ در ۱۹۵۹ به عنوان تهیه‌کننده رادیو در بی‌بی‌سی استخدام شد. او مدت زیادی را در آمریکا گذراند و به همان اندازه که از فرهنگ آمریکایی شناخت داشت، با دنیای سیاست در این کشور نیز آشنا بود.

او فعالیت مطبوعاتی را از ۱۹۶۷ با بریستول ایونینگ پست آغاز کرد و بعد به عنوان منتقد تئاتر در نیو استیتسمن مشغول کار شد. او از ۱۹۶۳ برای آبزرور مطلب می‌نوشت و از ۱۹۷۸ به طور تمام‌وقت به همکاری خود با این روزنامه ادامه داد.

همکاران فرنچ بعد از انتشار خبر درگذشت او به این نویسنده محبوب ادای احترام کردند. پیتر برادشاو منتقد فیلم گاردین از فرنچ به عنوان «یک سینمادوست فوق‌العاده و یک مرد دوست‌داشتنی» یاد کرد و کیت موئیر نویسنده تایمز او را «یک منتقد فیلم عالم و فوق‌العاده» نامید.

فرنچ چهار سال پیش «جدایی نادر از سیمین» به کارگردانی اصغر فرهادی کارگردان ایرانی‌ را به عنوان یکی از ۱۰ فیلم برتر سال ۲۰۱۱ برگزید.

برچسب‌ها:

لینک کوتاه

مطالب مرتبط

نظر شما


آخرین ها