آکادمی اسکار دیروز سهشنبه اعلام کرد مقررات جدیدی وضع کرده که رعایت آن برای همه فیلمهایی که تمایل به حضور در دور بعدی این رقابت را دارند، ضروری است.
به گزارش سینماسینما، آکادمی اسکار دیروز سهشنبه مقررات جدید وضع کرد که به نظر میرسد یکی از آنها یک پیروزی بزرگ برای نتفلیکس باشد.
سیاست جدیدی که روی بزرگترین تعداد شرکت کنندگان تاثیر میگذارد و از استودیوها، توزیعکنندگان و فیلمسازان میخواهد از یک پستخانه مورد تایید آکادمی استفاده کند تا محتوای چراغ سبز گرفته جوایز از فیلمهای تاییدشده را برای اعضای آکادمی بفرستد. چه آن محتوا فیزیکال و چه دیجیتال باشد.
یک سیاست جدید دیگر که روی بسیاری از رقبای این فصل از جوایز تاثیر خواهد گذاشت مربوط به برگزاری کمپینهای پس از دریافت نامزدی میشود. بر این اساس هیچ فیلمی نمیتواند بیش از ۴ نمایش و جلسه پرسش و پاسخ پس از کسب نامزدی برگزار کند آن هم بدون توجه به بخش یا کشوری که رخداد در آن برگزار میشود. این قانون جدید ۲ نمایش اضافهای که در حال حاضر در اختیار نامزدهای بخشهای مستند یا فیلم خارجی زبان قرار دارد را از بین میبرد اما روی رخدادهای پس از کسب نامزدی از جمله فستیوال فیلم بینالمللی سانتا باربارا تاثیر نمیگذارد که در آن فیلمها و افراد نامزدشده اغلب برای شرکت در جلسههای پرسش و پاسخی حاضر میشوند که نگاهی به گذشته مسیر حرفهای کاریشان میاندازد و در عین حال به اثری که اخیرا نامزد شده هم میپردازد.
دلیل این که چنین رخدادی تحت تاثیر قانون جدید قرار نمیگیرد این است که در آن جا، فیلم نامزد شده به نمایش در نمیآید.
رقبای بخش مستند هم از حالا به بعد باید چیزهای جدیدی را در نظر بگیرند. آکادمی از حالا به بعد تنها فیلمهای مستندی را شایسته دریافت اسکار میداند که یک جایزه معتبر از یک فستیوال فیلم رقابتی بدون توجه به هر نمایش عمومی قبلی یا توزیع توسط ابزار غیرسینمایی دریافت کرده باشند. لیست فستیوالها و جوایز اواخر بهار اعلام خواهد شد اما این یک پیروزی غیرقابل انکار برای نتفلیکس، غول صنعت استریمینگ است که هر سال مجموعهای از فیلمهای مستند را قابل رقابت میکند و حالا میتواند کاری کند که در صورت پیروزی مستندها در یک فستیوال، حتی بدون نمایش سینمایی، آنها را به اسکار برساند.
این حرکت در عین حال رقابت را برای مستندهایی آسانتر میکند که خارج از آمریکا ساخته شدهاند. علاوه بر این، تعداد بیشتری از فیلمها به لیست بلندبالای شرکتکنندگان سالانه اضافه خواهد شد و داوران باید برای تهیه لیست نهایی خود تلاش بیشتری کنند. سال گذشته تعداد مستندهای ارسالشده به ۱۷۰ عنوان رسیده بود.
وقتی بحث بخشهای موسیقی آکادمی میشود، احتمالا اوایل فصل جوایز اوضاع بسیار رقابتیتر خواهد شد چون قرار است شاخه موسیقی در ماه دسامبر لیستی نهایی از ۱۵ فینالیست را برای اسکار بهترین موسیقی متن اوریجینال و بهترین آهنگ اوریجینال به انتخاب رایگیری ترجیحی اعلام کند. این به این معنی است که بیش از یک ماه پیش از اعلام نامزدهای اسکار، بیشتر رقبا از فصل جوایز حذف خواهند شد.
تهیهکنندگانی که میخواهند در بخش بهترین فیلم مستند و بهترین مستند شرکت کنند هم خبرهای خوبی دریافت کردند چون پیش از این تنها یکی از تهیهکنندگان میتوانست کنار کارگردان در لیست اسکار قرار بگیرد اما با قوانین جدید، سه تهیهکننده میتوانند برای یک فیلم نامزد شوند و اگر درخواستی که در حال حاضر مطرح شده مورد قبول واقع شود، تهیهکننده چهارم هم میتواند اضافه شود.
منبع: مهر
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- فرصت ۳ فیلم کوتاه ایرانی برای اسکار ۲۰۲۵
- «آنیتا، گمشده در اخبار» بهترین انیمیشن کوتاه کلیولند شد/ واجد شرایط رقابت در اسکار
- شانس سینمای ایران در اسکار پیش رو چقدر است؟
- «نگهبان شب» رضا میرکریمی نماینده سینمای ایران در اسکار شد
- واکنش آکادمی اسکار به یک نامزدی مشکوک
- دلایل ایرنا برای ناکامی «جنگ جهانی سوم» در نامزدی اسکار
- سینمای ایران و ۲۳ تلاش ناکام برای اسکار
- آکادمی اسکار منتشر کرد؛ فهرست رسمی ۹۲ فیلمِ بخش بهترین فیلم بینالمللی
- «جنگ جهانی سوم»؛ یکی از پدیدههای غیرقابل پیشبینی اسکار
- پاکستان فیلم منتخب خود برای اسکار را ممنوع کرد
- جایزه بزرگ جشنواره فیلم کوتاه تهران به «فیلسوف» رسید
- «جنگ جهانی سوم» نماینده سینمای ایران در اسکار ۲۰۲۳ شد
- سعید روستایی: چرا «برادران لیلا» در کمیته اسکار نیست؟
- معاون بین الملل بنیاد سینمایی فارابی: اسامی کمیته انتخاب به آکادمی اسکار در موعد مقرر اعلام شده است
- درباره حواشی اسکار مارلون براندو؛ عذرخواهی آکادمی اسکار پس از ۵۰ سال
نظر شما
پربازدیدترین ها
- جزئیاتی تازه از داستان فیلم محمد رسولاف/ زندگی یک قاضی دادگاه انقلاب تهران در «دانه انجیر مقدس»
- شهاب حسینی؛ تنوع در پذیرش نقش، تناقض و شتابزدگی در واکنشها/ یادداشت کیوان کثیریان
- گفتوگوی اختصاصی سینماسینما با دبیر بخش ۱۵ روز سینماگران جشنواره کن/ ما کشف میکنیم
- جزئیاتی از فیلم «کارآموز» علی عباسی/ صعود ترامپ
- آکتور ایرانی در شبکه آرته فرانسه
آخرین ها
- جایزه نتپک به «گیج گاه» رسید
- حضور «باگ» در جایزه آکادمی دانشجویی اسکار
- صدداستان؛ برنامه تازه سوینا/ انتشار سه داستان کوتاه با صدای باران کوثری
- اعضای سومین دوره هیات مدیره صنف تماشاخانههای ایران مشخص شدند
- آکتور ایرانی در شبکه آرته فرانسه
- جنون شکسپیری در زمانه ما/ نگاهی به فیلم «شاهلیر»
- «کتاب مستطاب سینما» در نمایشگاه کتاب
- کیانوش عیاری: «۸۷متر» از شبکه یک روی آنتن میرود
- باغ کتاب میزبان جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی شد
- تقدیر ویژه جشنواره اوبرهاوزن از فیلم کوتاه ایرانی
- «عامه پسند» اکران آنلاین میشود
- «عمو ماهیگیر» روی صحنه عمارت نوفللوشاتو
- حضور همراه اول در نمایشگاه بینالمللی اینوتکس ۲۰۲۴
- شکایت آموزش و پرورش از «افعی تهران»
- جزئیاتی تازه از داستان فیلم محمد رسولاف/ زندگی یک قاضی دادگاه انقلاب تهران در «دانه انجیر مقدس»
- دعوت گروه «فقر پشت پردهها» برای اعتصاب/ حقوق و بیمه کارکنان، چالش مدیران جشنواره کن
- در «تحریک کنندگان»؛ مت دیمون و کارگردان «بورن» در یک کمدی دزدی همراه شدند
- مدیرکل هنرهای نمایشی استعفا داد
- راهیابی «آمرغ» به جشنواره آسیای جنوبی مونترال
- حضور مرکز گسترش با ۲۲ کتاب در نمایشگاه کتاب تهران
- «دیوان تئاترال» روی صحنه میرود/ آغاز اجرای نمایش «مرگ با طعم نسکافه» با حضور مسعود کیمیایی
- صعود مقاومت ناپذیر و حیرت انگیز آقای کارگردان/ نگاهی به فیلم «چهارشنبه سوری» به مناسبت سالروز تولد اصغر فرهادی
- «بیژن و منیژه» میلیاردی شد
- بزرگداشت کیانوش عیاری و افتتاح گنجینه این فیلمساز در موزه سینما
- گفتوگوی اختصاصی سینماسینما با دبیر بخش ۱۵ روز سینماگران جشنواره کن/ ما کشف میکنیم
- نمایش موزیکال «شازده کوچولو» / گزارش تصویری
- پیکر مسعود اسکویی به خانه ابدی بدرقه شد/ چرا برخی آدمها محبوب میشوند؟
- پایان تصویربرداری فیلم «ویلای موروثی»/ روایتی از زندگی یک باغبان
- رقابت ستارههای یک کمدی و یک درام عاشقانه تاریخی/ میزبانی سینماها از دو فیلم جدید
- پولاد کیمیایی برای «گالیله» میخواند