تاریخ انتشار:۱۳۹۶/۰۴/۱۵ - ۰۵:۲۵ تعداد نظرات: ۰ نظر کد خبر : 60067

کیارستمی هاشمیدر پی درخواست بهمن کیارستمی پسر عباس کیارستمی مبنی بر این که جزئیات پرونده درمانی پدرش در یک ماه ابتدایی که هنوز وزارت بهداشت دخالتی در درمان وی نکرده بود، شفاف شود، وزیر بهداشت گفت: تا جایی که زورم برسد خودم این کار را می‌کنم و اگر نشد از رئیس‌جمهور و رئیس قوه قضاییه کمک می‌گیرم تا در جلسه‌ای با حضور شما سازمان نظام‌ پزشکی و پزشکی قانونی راع به این قسمت از پرونده گزارش دهند.

به گزارش سینماسینما، سیدحسن هاشمی در مراسم سالگرد فوت عباس کیارستمی با بیان این که ما به همه بزرگانمان احترام می‌گذاریم، گفت: یکی از این بزرگان عباس کیارستمی بود که به یقین در عرصه هنر بی‌نظیر بود و کارنامه بسیار درخشانی دارد و امیدواریم که بتوانیم در پاسداشت او و ادامه راهش تلاش کنیم.

وی افزود: کیارستمی از کارگردانانی بود که در اوایل دهه ۵۰ بیشتر درخشید و بعد از انقلاب هم در کشورش ماند. به قول خودش که می‌گفت اگر درختی در جایی ریشه در خاک دارد، اگر آن را از زمین جدا کنیم و در زمین دیگری بکاریم یا ثمر نمی‌دهد، یا ثمرش مانند جای اولی‌اش نخواهد بود. بنابراین من به کیارستمی افتخار می‌کنم.

وی با اشاره به ملاقات‌های خود با عباس کیارستمی در دوره بیماری‌اش در منزل این کارگردان گفت: برخی صحبت‌های آقای کیارستمی بسیار جالب توجه بود. البته در این دوران آقای کیارستمی به دلیل مشکلی که در تارهای صوتی‌اش پیش آمده بود ناراحت بود و هر چه به او می‌گفتم که صدایت برمی‌گردد باز هم قبول نمی‌کرد و می‌گفت اگر صدایم برنگردد زندگی را هم نمی‌خواهم.

هاشمی ادامه داد: من به ایشان توصیه می‌کردم که در این دوران کمی در فضای مجازی سرگرم باش اما او می‌گفت من حتی موبایل هم ندارم و نمی‌دانم فضای مجازی چگونه است. شگفت‌انگیزتر این که کسی که در عرصه بین‌المللی بسیار اثرگذار بود می‌گفت من حتی ماهواره هم ندارم و از ساعت هفت صبح تا ۱۲ شب فقط کار می‌کنم بنابراین یادش را گرامی می‌داریم و ای کاش بیشتر ایشان را در جمعمان داشتیم.

وزیر بهداشت با بیان این که بی‌محبتی‌های زیادی هم در حق کیارستمی شد که امیدواریم در حق دیگران نشود، گفت: این مراسم لازم بود و برگزاری آن حق کسانی است که درباره درمان وی سوال دارند و می‌خواهند بدانند که آیا کیارستمی باید عمل می‌شد یا خیر؟ آیا اگر مورد جراحی قرار نمی‌گرفت او اکنون در بین ما بود یا خیر؟ چرا عمل جراحی اول به جراحی دوم، سوم و چهارم رسید؟

هاشمی با اشاره به مدتی که تیم پزشکی از سوی وزارت بهداشت وارد پیگیری درمان عباس کیارستمی شد، گفت: در آن زمان تیم پزشکی زحمت کشید و توانست آقای کیارستمی را احیا کند البته شرایط ایشان نسبتا ثابت بود اما من هر روز نگران بودم که اتفاق بدی بیفتد.

وی افزود: فکر می‌کنم باید درباره مراحل درمان آقای کیارستمی با صداقت صحبت کنیم و اگر یک یا چند نفر در درمان وی اشتباه کردند این موضوع را بپذیریم و نگذاریم که یک جامعه مانند جامعه پزشکی متهم شود. باید بدانیم که جامعه پزشکی مانند جامعه هنری کشور جزء سرمایه اجتماعی ما محسوب می‌شود.

وزیر بهداشت با بیان این که همه مردم ایران مانند هم هستند و نباید اجازه دهیم که حقوقشان ضایع شود، گفت: بنا بر این بسیار خوب است که همه افرادی که درباره این موضوع مسوولیت مستقیم دارند حضور پیدا کرده و حرفشان را بزنند؛ چرا که همه چیز با شفافیت حل می‌شود. در پرونده آقای کیارستمی هم بازماندگان ایشان و هم سایر افراد و مردم به دنبال شفافیت هستند.

هاشمی در پاسخ به سوال رضا کیانیان درباره اختیارات وزارت بهداشت در برخورد با چنین پرونده‌هایی گفت: متاسفانه ما هیچ اختیاری درباره چنین پرونده‌هایی و برای صدور حکم نداریم و مردم برای چنین پرونده‌هایی باید به سازمان نظام پزشکی یا دادگاه جرائم پزشکی شکایت کنند و اگر قرار است اقدامی انجام شود از این مسیرهاست.

وی ادامه داد: درباره پرونده کیارستمی ما بلافاصله به سازمان نظام‌پزشکی نامه نوشتیم و در برخی جلسات هم آقای بهمن کیارستمی شرکت کردند. من اگر به جای مسوولین رسیدگی به این موضوع بودم همه این مسائل را به طور شفاف بیان می‌کردم.

وزیر بهداشت با انتقاد از طولانی شدن فرآیند صدور رای برای پرونده عباس کیارستمی گفت: ما باید نهایتاً رای را صادر کنیم و اگر اشتباهی مرتکب شدیم آن را بپذیریم؛ چرا که طولانی شدن این فرآیندها قابل پذیرش نیست.

هاشمی با بیان این که ما از ۱۳ فروردین‌ سال گذشته درباره وضعیت کیارستمی مطلع شدیم، گفت: این زمان موقعی بود که چهار عمل جراحی روی ایشان انجام شده بود بنابراین همه سوالات درباره آن زمان است.

آقای کیارستمی یک بار در منزلشان با من مشورت کردند و گفتند به نظر شما من چه کاری را انجام دهم؟ من به ایشان گفتم اختیار با خودتان است اما از من می‌شنوید در ایران بمانید تا وضعیت‌تان بهتر شود. بعد از آن ایشان چندین بار تب کردند و بعد از چند روز به من گفتند که دیگر اعتمادم را از دست داده‌ام. تعبیرشان این بود که وقتی انسان روی دور باخت رفت باید صندلی‌اش را عوض کند.

هاشمی ادامه داد: با این حال من به ایشان گفتم که تصمیم با شماست اما هر پزشکی که بخواهید از هر کجای دنیا ظرف ۲۴ ساعت به ایران می‌آورم. تا این که چند شب بعدش متوجه شدم که آقای کیارستمی به فرانسه رفتند. بالاخره بخشی از این پروسه را خودشان انتخاب کردند. اما سوال همه این است که در مراحل ابتدای درمان که عوارض در ایشان ایجاد شده و بعد دچار خونریزی و عفونت شده‌اند چه اتفاقی افتاده است. باید این مسائل را به طور شفاف بیان کنیم. من تعجب می‌کنم که چرا این مسائل را نمی‌گویند.

هاشمی تصریح کرد: من به عنوان یک پزشک خواهشم این است که خیلی شفاف مسائل مربوط به مراحل درمانی آقای کیارستمی را مطرح کنند؛ چرا که هیچ‌ چیز بهتر از صداقت نیست و نه تنها ما را دچار زیان نمی‌کند بلکه از آن سود هم می‌بریم. وظیفه من این بود که در این مراسم شرکت کنم و امیدوارم احکام عادلانه‌ای هر چه سریعتر درباره این پرونده صادر شود.

وی تاکید کرد: از طرفی امیدوارم بخش‌هایی هم که از نظر قانونی مغفول مانده است، با کمک دولت و مجلس رفع شود و بتوانیم قوانینی وضع کنیم که حقوق مردم بیشتر رعایت شود. البته باید تاکید کنم که آقای کیارستمی با این که به شدت ناراحت و دلخور بودند اما هیچ‌وقت از کسی شاکی نبودند و تصورم این است که عباس کیارستمی جوانمرد، انسان‌دوست و بشردوست، آزاده و مستقل بود.

در ادامه این مراسم بهمن کیارستمی طی صحبت‌هایی از وزیر بهداشت خواست تا اگر می‌تواند کمک کند تا بتواند گزارش شفافی را درباره مراحل درمان اولیه پدرش دریافت کند. وزیر بهداشت نیز در پاسخ به او گفت: تا جایی که زورم برسد خودم این کار را انجام می‌دهد اما اگر نشد از رئیس‌جمهور یا رئیس قوه قضاییه کمک می‌گیرم تا در جلسه‌ای با حضور شما و دوستانتان سازمان نظام‌پزشکی و پزشکی قانونی در این‌باره گزارش شفافی را ارائه دهند.

در این مراسم که قرار بود با حضور وزیر بهداشت، قائم‌مقام وی، رئیس سازمان نظام‌پزشکی و رئیس پزشکی قانونی حضور داشته باشند اما رئیس نظام‌پزشکی و رئیس پزشکی قانونی در این مراسم حاضر نشدند که این موضوع مورد انتقاد چند باره رضا کیانیان قرار گرفت.

منبع: ایسنا

لینک کوتاه

مطالب مرتبط

نظر شما


آخرین ها