تاریخ انتشار:۱۳۹۷/۰۴/۱۶ - ۱۴:۳۲ تعداد نظرات: ۰ نظر کد خبر : 91435

افشین هاشمی با اشاره به اینکه عروسک گردانی کاری سخت و طاقت‌فرساست، گفت: در عروسک‌گردانی یک عرفانی وجود دارد و من اینک پس از ۱۲ سال دوری از این حوزه برای تجربه‌ای متفاوت «خاله قورباغه» را کارگردانی کردم.

به گزارش سینماسینما، افشین هاشمی در طول بیش از ۲۰ سال فعالیت سینمایی و تئاتری خود بیشتر به عنوان بازیگر شناخته می‌شد و در فیلم‌ها، سریال‌ها و تئاترهای مختلفی بازی کرده است. او با وجود حضور فعال‌تر در تئاتر، از سال ۹۱ کارگردانی در سینما را هم تجربه کرده و تاکنون ساخت چهار فیلم را در کارنامه خود ثبت کرده است.

«خسته نباشید» (مشترک با محسن قرایی)، «صدای آهسته» (ساخته شده در آمریکا و برنده‌ی جایزه‌ی بهترین فیلم آوانگارد در جشنواره جهانی ایندیپندنت) و «گذر موقت» سه فیلمی هستند که هاشمی پیش از «خاله قورباغه» که این روزها بر پرده سینماها اکران میشود، ساخته است.

او در تازه‌ترین تجربه‌ی سینمایی‌اش یک فیلم عروسکی ساخته که نه تنها برای کودکان بلکه برای بزرگترها نیز با زنده کردن نوستالژی‌های کودکی می‌تواند جذاب باشد.

افشین هاشمی در پاسخ به اینکه چه شد پس از ساخت فیلمی همچون «گذر موقت» سراغ فیلمی عروسکی رفته است؟ گفت: واقعیت این است که من به سراغ «خاله قورباغه» نرفتم، خانم طائرپور و گروه‌شان مدت‌ها در تدارک ساخت «خاله قورباغه» بودند و تا مرحله‌ی نیمه‌نهایی پیش رفته بودند و قرار بود آقای مسعود کرامتی کارگردانی کنند اما کمی به درازا کشیده شدن تکمیل فیلمنامه و زمان پیش‌تولید سبب شد آقای کرامتی که در یک پروژه دیگر متعهد به حضور بود به این فیلم نرسد. با توجه به همکاریِ پیش‌تر ما در فیلم «گذر موقت»،  ایشان به خانم طائرپور پیشنهاد دادند تا من «خاله قورباغه» را کارگردانی کنم.

او درباره اینکه «خاله قورباغه» چه ویژگی‌هایی داشت که او را به پذیرش کارگردانی‌اش ترغیب کرد؟ بیان کرد: من از هر چیزی که چالشی داشته باشد و مرا وادار به تجربه‌ای تازه کند، استقبال می‌کنم و فرقی هم نمی‌کند که تئاتر باشد یا سینما. نکته‌ی مهم دیگر این که فیلم، عروسکی بود. آخرین کار عروسکی من سال ۸۵ بود و پیش‌ترش چند نمایش دیگر از جمله «هدیه جشن سالگرد» (با نمایشنامه‌ای از خودم) که با آن جایزه‌ جشنواره‌ جهانی عروسکی پراگ را دریافت کردم. از آن زمان تاکنون به دلیل سخت بودن کار عروسکی و عروسک‌گردانی که هیچ شباهتی به میل به دیده شدنِ بازیگری ندارد کلا آن را کنار گذاشتم.

هاشمی درباره کناره‌گیری از کار عروسکی در این سال‌ها توضیح داد: معتقدم در کار عروسک‌گردانی یک روح عرفانی وجود دارد؛ عروسک‌گردان تمام روح و جسم خود را به یک جسم بی‌جان منتقل کند و خودش چون روح در جسم ناپیدا می‌شود و این عین عرفان است. این میزان از عرفان با روحیه‌ی بازیگرانه همخوانی ندارد. دیگر ادامه ندادم. وقتی پیشنهاد ساخت «خاله قورباغه» مطرح شد احساس کردم دوست دارم به ۱۲ سال پیش برگردم و بار دیگر آن روحیه‌ کمی عرفانی را – این‌بار به عنوان کارگردان تجربه کنم.

وی ادامه داد: پس از چند سال دوری نیاز به کمک داشتم و خوشبختانه عروسک‌گردانان فیلم «خاله قورباغه» خیلی خوب کمک کردند تا ایده‌های بصری تخیلات من شکل بگیرد.

هاشمی در پاسخ به اینکه آیا نتیجه این تجربه را خوب ارزیابی می‌کند و از آن راضی است؟ گفت: هیچ کس در فیلم کم و کاستی نداشت و کوتاهی نکرد اما بیش‌ از آن‌که مهم باشد خودم از فیلم راضی هستم یا خیر، خیلی منتظرم بازخورد مخاطبان را ببینم.

این بازیگر و کارگردان سینما و تئاتر در پاسخ به اینکه چقدر معتقد است فیلم «خاله قورباغه» مختص به یک زمان و دوره خاص نیست و با توجه به فضا و تصویر و موسیقی‌ای که دارد تاریخ انقضای طولانی‌تری برای کودکان آینده هم می‌تواند داشته باشد؟ بیان کرد: به طور کلی معتقدم آنچه فیلم کودک را برای مدت زمانی طولانی نگه می‌دارد خیال‌انگیزی آن است نه تکنولوژی. همان طور که فیلم‌هایی مثل «مدرسه‌ی موش‌ها»، «گلنار» یا «گربه‌ی آوازه‌خوان» برای بچه‌های امروز هم جالب هستند و از دیدن آن لذت می‌برند. هر آنچه بتواند خیال ایجاد کند در برقراری ارتباط کودکانه موثر است.

او در بخشی دیگر از این گفت‌وگو درباره استقلال کاری‌اش به عنوان کارگردان در همکاری با تهیه‌کننده‌ای که خودش صاحب ایده و نظر است، بیان کرد: در زمان کارگردانی و فیلمبرداری من استقلال کامل داشتم ولی فیلم «خاله قورباغه» فقط محصول فکر من نیست و شاید از معدود فیلم‌هایی بوده که کارگردان می‌خواست فیلم کوتاه‌تر شود ولی تهیه‌کننده نسخه‌ی بلندتر را می‌خواست.

هاشمی اضافه کرد: نکته مهم این است که درونمایه و قصه‌ این فیلم حاصل اندیشه‌ خانم طائرپور بود که البته من هم دوستش داشتم.

وی افزود: درواقع من کمک کردم تا این قصه و اندیشه‌ که وجوه مشترک بسیاری بین کارگردان و خانم طائرپور، به عنوان نویسنده ‌اش وجود داشت، به تصویر کشیده شود. در این راه خیلی جاها با هم همراه شدیم و بعضی جاها هم نظرات مخالف داشتیم ولی در مواردی که به اشتراک نمی‌رسیدیم حق نهایی با خانم طائرپور به عنوان نویسنده‌ی اصلی، صاحب اندیشه‌ی اثر و البته تهیه‌کننده بود.

افشین هاشمی در بخش پایانی این گفت‌وگو با ابراز امیدواری از اینکه فیلم «خاله قورباغه» با شرایط خوبی اکران خود را ادامه دهد، گفت: اگر شرایط آن گونه که می‌خواهیم پیش رود فیلم بعدی خود را به تهیه‌کنندگی خانم طائرپور آغاز می‌کنم که نام آن «خداحافظ دختر شیرازی» و فیلمی مفرح است.

او همچنین درباره اینکه آیا قصد دارد باز هم یک پروژه عروسکی را در تئاتر به اجرا برساند؟ گفت: به عنوان عروسک‌گردان هرگز چنین کاری را دوباره انجام نخواهم داد چون کار سختی است اما «ماهی سیاه کوچولو»‌ را که احتمالا سال آینده کارگردانی خواهم کرد، پر از ایده‌های عروسکی است.

منبع: ایسنا

لینک کوتاه

مطالب مرتبط

نظر شما


آخرین ها