«شب روایت» در پانزدهمین نشست خود، شامگاه سه شنبه ۲۵ دی، با اجرای مسعود دیانی روی آنتن شبکه ۴ سیما رفت.
مهم تر از روایت ،گوینده آن است
به گزارش سینماسینما ،در بخش لذت نقد کوروش علیانی، زبان شناس، کارشناس برنامه در توصیف روایت گفت: روایت هم مثل چیزهای دیگر مُد می شود مثلا زمانی گفتمان مُد بود یا زمانی جهان بینی ایدئولوژی مُد بود. بیشتر از خودِ روایت باید توجه داشته باشیم که از چه کسی می شنویم و این کمی به هوش شنونده نیز بستگی دارد.
مسعود دیانی در بخش گفتگو، میزبان نصرالله قادری، نویسنده و کارگردان بود تا درباره داستان دینی، ویژگی و جایگاه آن در ادبیات معاصر به گفتگو بنشینند.
آداب نقد این است که دشنام نگویند
میان متحجران ظاهرگرا و روشن فکر نمایان کدامیک در پروسه خلق آثارتان بیشتر برای شما آزار دهنده بودند؟
قادری پاسخ داد: بسیار دشوار است که بگویم کدام، زیرا اگر نخواهم زهد فروشی کنم شهید مورد علاقه ام دکتر شریعتی می گوید نفرین آفرین ها بی ثمر است، اگر تمامی خلق گرگ های هار شوند و از آسمان بر سرم کینه بارد ، تو مهربان جاودان آسیب ناپذیر من هستی. از نظر من کسی که خدا به او الهامی بدهد او فقط مأمور به انجام وظیفه است و نه مسئول حصول نتیجه. من به عنوان نویسنده اثرم را می نویسم و هر دو این گروه ها می توانند نقد کنند. اما نقد آدابی دارد و آداب نقد این است که دشنام نگویند. متاسفانه هم مذهبی نماها و هم روشن فکر نماها دانش نقد را ندارند و فکر می کنند نقد فقط عیب جویی است.
هنر و ادبیات ایران از دهه ۴۰ به بعد تحت سیطره حزب توده
آیا می شود رمان دینی خلق کرد؟
قادری گفت: من اصلا رمانی را در جهان نمی شناسم که غیر دینی باشد. حتی کسی که می گوید دین ندارد هم دین آسمانی ندارد اما دینی ساخته بشر دارد. اصلا هنر ریشه و اساسش به آیین برمیگردد. متاسفانه همه حرف ها نصفه به ما می رسد. ما چیزی از لوکات شنیده ایم و نیمی از آن را نقل کرده ایم. هنر و ادبیات ایران از دهه ۴۰ به بعد تحت سیطره حزب توده است که بوی نفت می دهد.
نوشتن رمان دینی، راه رفتن روی میدان مین
اگر دین را تنها دین های آسمانی در نظر بگیریم، آیا می شود رمان دینی نوشت؟
مولف «ناله های عشق» پاسخ داد: صد درصد. البته رمان دینی نوشتن در این مقطع مکان و زمانی که ما هستیم راه رفتن روی میدان مین است زیرا هزار مدعی دارد. مثلا اگر بخواهم در مبحث قرآن نظر بدهم ممکن شما آخوندها به من اجازه ندهید و بگویید در تخصص من نیست اما شما مجازید راجع به رمان من نظر بدهید که این رمان دینی هست یا نیست. به ما القا کرده اند که امکان ندارد بشود رمان دینی نوشت. چقدر ما ادبیات دنیا را می شناسیم که ببینیم رمان دینی نوشته شده است یا خیر؟
اساس هنر الهام است
وی در مورد تفاوت صنعت و هنر گفت: اساس هنر الهام است و غیر این صنعت است. هنگامی که هنرمند در حال خلق است، اگر در جایگاه هنر نشسته باشد و الهام که مرتبه ای پایین تر از وحی است به او صورت بگیرد، او نیست که خلق می کند، این اثر هست که او را خلق می کند. اما باید فن و تکنیک را بشناسد و باور داشته باشد.
معیار فهمیدن اینکه این اثر محصول الهام است یا تکنیک زدگی چیست؟
نویسنده «عاشق ترین تنها،تنهاترین عاشق» گفت: سنجه های علمی برای این امر وجود دارد. شما وقتی در دنیای رمانَت بی دلیل فقط برای اغنای مخاطب او را به نفسش می بری یعنی مطلقا از هنر فاصله گرفته ای. هنر شما را وادار به فکر می کند و شما را مخاطب کنشگر می کند و نه کنش پذیر. اثر صنعتی روح ندارد و فقط تکنیک و زیبایی کلام است که شما را پیش می برد.
قادری باور قلبی و عقلی به اینکه دین وسیله ای برای نام و نان نباشد را از ارکان خلق هنر دینی دانست و افزود این باور در اثر تجلی پیدا می کند.
قادری در پایان گفت: اگر مسلمان هستیم و اگر خدا استعدادی برای خلق به ما داده است، آن ها که رفتند کاری حسینی کرده اند، آن هایی که مانده اند باید کاری زینبی کنند، در غیر این صورت حتما یزیدی هستند. در نوشتن باید همانند حکیم طوس باشیم. تمام زندگی و نام خود را بگذاریم برای بگرداندن عطیه الهی.
«شب روایت» چهارمین شب از « شب های هنر» و با محوریت ادبیات داستانی و روایت، به تهیه کنندگی حسین شاهمرادی، هر سه شنبه شب ساعت ۲۳ به صورت زنده از شبکه چهار سیما پخش می شود.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
نظر شما
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- ما درون خمره گیر افتادهایم/ نگاهی به آخرین اجرای اثر برجسته لوییجی پیراندللو در ایران
- «خواب مرد مرده» به صحنه میآید
- جایزه اصلی جشنواره سالونیکا به فیلمساز ایرانی رسید
- با نمایش ۱۰ روزه؛ «تلماسه ۲» نیم میلیارد دلاری شد/ پیشی گرفتن از فیلم نخست
- فوت فیلمنامهنویس «سخنرانی پادشاه»/ دیوید سیدلر درگذشت
- فصل سوم «داستانهای فوتبال» به آنتن شبکه ورزش میرسد
- رشید کاکاوند راوی «مجنون آن لیلی» شد
- آغاز حراج نوروزی شمارههای رند همراه اول
- با ۸۰ سال تولید فیلم و سریال؛ آتش یک استودیوی قدیمی در قاهره را از بین برد
- با ۸ و نیم دور چرخیدن دور خود؛ فیلم رایان گاسلینگ رکورد گینس را شکست/ برای تعداد معلق خوردن ماشین
- اکران آنلاین «ویلای ساحلی» و ۲ فیلم دیگر
- هدیه نوروزی سوینا؛ انتشار نسخه ویژه نابینایان «پدرخوانده» با صدای پیمان معادی
- در هشتمین جشنواره ملی نوآوری برتر ایرانی؛ محصول «اعطای اعتبار با توثیق سیمکارت» نوآور معرفی شد
- در پی بالا رفتن اجاره بها؛ سینماهای خیابان شانزهلیزه بسته میشوند
- صدور ۱۷ پروانه ساخت غیر سینمایی
- آغاز اکران آنلاین «کاپیتان من» در نمایش خانگی
- چند تماشاگر برای فیلمهای نوروزی به سینما رفتند؟
- ۵ انیمیشن ایرانی در اسپانیا نمایش داده میشود
- لباس پارتیتور و گردنبند «پروین» به موزه سینما اهدا شد
- مستند مرکز گسترش در اکران نوروزی یک پلتفرم/ از کیارستمی تا رزاقکریمی
- یادداشت بلومبرگ بر سریال «شکوفههای شانگهای»/ اولین سریال تلویزیونی وونگ کار وای، نوستالژی دهه نود
- لیندا کیانی و آرمین رحیمیان بازیگران «ماه پنهان» شدند
- کنارهگیری آگنیشکا هالند؛ ژولیت بینوش ریاست آکادمی فیلم اروپا را بر عهده میگیرد
- دعوت هندیها از اصغر فرهادی
- گزارش مراسم رونمائی از کتاب «دندان گرگ»/ یک داستان حماسی شهری
- میراث پدر/ نگاهی به فیلم «شطرنج باد»
- با حکم دادگاه؛ «قهرمانِ» فرهادی تبرئه شد
- آغاز پویش مردمی همراه اول برای کمک به سیلزدگان سیستانوبلوچستان
- یک رکورد دیگر برای «تمساح خونی»؛ ۱۱.۵میلیارد فروش در ۷ روز
- اکران «اتاق فرار» در ۱۱ شهر