تاریخ انتشار:۱۳۹۷/۰۴/۱۴ - ۰۴:۳۶ تعداد نظرات: ۰ نظر کد خبر : 91278

کارگردان سریال «سر دلبران» با اشاره به اینکه به دلیل ساخت سریال‌های مذهبی عده‌ای به من خرده می‌گیرند، گفت: خدا را شاکرم که فرصتی به من داده تا به واسطه فیلم‌سازی بتوانم حرفم را به مردم منتقل کنم. فیلم‌هایم را منبر خود می‌دانم.
به گزارش سینماسینما، نشست صمیمانه با عوامل سریال «سرّ دلبران» با مشارکت مرکز فرهنگی هنری دفتر تبلیغات اسلامی، شبکه جهانی ولایت، مدرسه اسلامی هنر و دانشکده دین و رسانه به منظور نقد و بررسی این سریال توسط کارشناسان حوزوی پیش از ظهر امروز با حضور محمدحسین لطیفی کارگردان این سریال، فرهاد قائمیان بازیگر، محمدرضا شفیعی تهیه‌کننده این سریال و جمعی از اهالی رسانه استان قم در سالن اجتماعات تجمع های علمی حوزه‌های علمیه برگزار شد.

حجت‌الاسلام سید مفید حسینی کوهساری رئیس مرکز ارتباطات و بین‌الملل حوزه‌های علمیه در ابتدای این جلسه عنوان کرد: عجین شدن اخلاقیات با هنر اتفاق بسیار خوب و لازم است چراکه زبان هنر برای نشر اخلاقیات بسیار با نفوذ است.

وی با بیان اینکه دین، علم، هنر و چند عصر دیگر که مقام معظم رهبری در سخنان خود بارها به آن اشاره فرموده‌اند از لازمه‌های نقش‌آفرینی تاریخی ایران است افزود: برای نزدیکی دو بخش هنر و رسانه با دین باید تلاش بیشتری صورت گیرد.

رئیس مرکز ارتباطات و بین‌الملل حوزه‌های علمیه اضافه کرد: سریال «سرّ دلبران» در پی این بود که نقش برجسته طلاب و روحانیون را در جامعه به تصویر بکشد و شاکله کلی فیلم با رویکرد دین اسلام هماهنگی دارد.

حسینی کوهساری ادامه داد: در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی از سوی گروه‌های فکری مختلف جامعه، بازخورد‌های مختلفی متوجه سریال «سرّ دلبران» شد.

*برخی شاید اقدامات اصلاحی روحانیون را بر نتابند

حجت‌الاسلام محمدحسن زمانی، مسؤول دفتر اجتماعی _ سیاسی حوزه‌های علمیه در ادامه این جلسه در نقد سریال «سرّ دلبران» اظهار کرد: برخی عوامل خارجی و داخلی ممکن است اقدامات اصلاحی روحانیون در جامعه را برنتابند و برای ممانعت ایجاد کردن در این راه متوسل به هر کاری از جمله ترور، تخریب و … بشوند، همانگونه که بسیاری از روحانیون ارزشی و تلاشگر مانند شهید بهشتی در طول تاریخ توسط دشمن ترور شد.

وی ادامه داد: هنر به سه نوع الهی، ضد الهی و خنثی تقسیم می‌شود؛ اگر هنر در راستای پاسداشت ارزش‌های الهی باشد هنر الهی، اگر بر خلاف ارزش‌های الهی باشد هنر ضد الهی و اگر فاقد بار ارزشی و ضد ارزشی باشد هنر خنثی است که در حال حاضر شاهد هر سه نوع هنر در جامعه هستیم.

مسؤول دفتر اجتماعی _ سیاسی حوزه‌های علمیه اضافه کرد: «آیا لازم است روحانیون وارد عرصه هنر شوند؟» در پاسخ به این سؤال باید گفت که حضور روحانیون در عرصه‌های هنری برای راهنمایی محتوایی تولیدات هنری لازم است و این مسؤولیت بر گردن روحانیت است و اگر روحانیت این رسالت را انجام ندهد به جامعه مدیون است.

زمانی افزود: انتقال پیام روحانیت و عرضه پیام‌های واقعی انبیا و پیشوایان به جامعه تماشاگران، علت موافقت با حضور روحانیون در برخی از شاخه‌های هنرهای نمایشی یعنی سریال و فیلم‌ها بود.

* نقش روحانی به بازیگران خوش‌سابقه سپرده شود

وی عنوان کرد: ایفای نقش روحانی توسط برخی بازیگران خوشنام قابل تقدیر است ولی سپردن این نقش به بازیگران بدنام با سوابق بد قابل قبول نیست.

مسؤول دفتر اجتماعی _ سیاسی حوزه‌های علمیه بیان کرد: تاکنون ۳۵ سریالی که در آن یک روحانی ایفای نقش داشته است از سوی دفتر اجتماعی _ سیاسی حوزه جمع‌آوری شده و بازبینی اجمالی نسبت به این سریال‌ها صورت گرفته است.

زمانی بیان کرد: کسی که در فیلم یا سریالی نقش روحانیت بازی می‌کند باید اخلاق فاضله روحانیت را به خوبی رعایت کند و برای انتقال پیام تربیتی به جامعه ایفای نقش کند. این مسئله کار را سخت می‌کند ولی لازم است.

وی ضمن تقدیر از عوامل سریال «سرّ دلبران» اذعان کرد: برخی از نقاط قوت این سریال عبارتند از دلسوز بودن روحانی برای حل مشکلات مردم و تلاش خستگی‌ناپذیر او، تحمل سختی‌ها و عفو و گذشت از رفتارهای تند مردم، مردمی بودن و هم‌سخن شدن با جامعه، زهد و پرهیز روحانی از تجملات دنیوی، شجاعت در مبارزه با مفسدان، اخلاص روحانی و پرهیز از سوء استفاده از مقام روحانی و دوری از خرافات، محور بودن مسجد برای حل مشکلات مردم و پیشگیری از گسیل اختلافات به دادگاه‌ها.

مسؤول دفتر اجتماعی _ سیاسی حوزه‌های علمیه ادامه داد: فقدان اخلاق متناسب یک روحانی با همسر و مادرش از نقاط ضعف این سریال در پردازش نقش روحانی بود، مقبول نبودن روحانی در فضای خانوادگی، تشکیک در نسب روحانی و اغراق در نشان‌دادن مشکلات موجود بر سر راه روحانیون از جمله ضعف‌های موجود در سریال «سرّ دلبران» بود.

حجت‌الاسلام جعفری کارشناس مسائل فرهنگی و حوزوی نیز در ادامه این جلسه اظهار کرد: بهتر است که نشست‌هایی که پیرامون بررسی باید‌ها و نباید‌های مربوط به پردازش نقش روحانیون در سریال‌ها و فیلم‌ها برگزار می‌شود پیش از ساخت آن‌ها و به صورت پیش‌نشست برگزار شود نه اینکه پس از ساخت و پرداخت فیلم بررسی صورت گیرد چراکه پس از ساخت و پخش فیلم‌ها نمی‌توان اصلاحیات لازم را انجام داد.

 

* لطیفی: فیلم‌هایم را منبر خود می‌دانم/ بچه چهارمردانم

محمدحسین لطیفی، کارگردان سینما و تلویزیون در ادامه این جلسه به ایراد سخن پرداخت و بیان کرد: توجه با دقت کارشناسان فرهنگی و مذهبی نسبت به سریال‌های تولیدی‌ برایم خوشایند است.

وی با اشاره به تعلقاتی که به آموزه‌های دین اسلام دارد گفت: پدربزرگم در صحن حرم حضرت معصومه (س) دفن است، پدرم قم است و اصالتا اهل محله چهارمردان قم هستم. به دلیل ساخت سریال‌های مذهبی عده‌ای به من خرده می‌گیرند ولی من خداوند را شاکرم که فرصتی به من داده است که به واسطه فیلم‌سازی بتوانم حرفم را به مردم منتقل کنم. فیلم‌هایم را منبر خود می‌دانم.

کارگردان سریال «سرّ دلبران» اذعان کرد: شیطان ممکن است هر آدمی را به خطا بکشاند، حتی آن‌هایی که عمامه دارند را، نگاهی که بین مردم و روحانیون را فاصله می‌پندارد را نمی‌پسندم، برای کم‌ کردن این نگاه و نزدیک جلوه‌دادن فاصله مردم و روحانیون ساخت این سریال‌ را پذیرفتم.

لطیفی افزود: ساختن فیلم درباره هر صنف و قشری سختی‌ها و حساسیت‌های خاص خودش را دارد، تنها قشر روحانیت نیست که نسبت به پردازش آن حساسیت باشد.

وی اضافه کرد: سریال «سرّ دلبران» برای ایام ماه مبارک رمضان ساخته نشده بود و این تصمیم صداوسیما بود که این سریال را در این ایام پخش کند.

کارگردان سریال «سرّ دلبران» بیان کرد: با وجود اینکه تعداد قسمت‌های سریال «سرّ دلبران» دو برابر تعداد قسمت‌های سریال پایتخت بود ولی هزینه ساخت سریال «سرّ دلبران» بسیار کمتر از هزینه ساخت سریال پایتخت شد. سعی شد در ساخت سریال سر دلبران حداقل هزینه از بیت‌المال دریافت شود.

وی با اشاره به این مطلب که در ۹ روزگی بیماری گرفته بودم و مرگم توسط پزشکان پیش‌بینی شده بود ولی شفا پیدا کردم و مادرم همیشه ماجرای شفای من را به من یادآوری می‌کند عنوان کرد: برخی می‌گویند در سریال سر دلبران حقیقت شفا یافتن انکار شده است، در پاسخ باید بگویم که مقصود این نبوده است و در جاهای دیگر این سریال حقیقت شفا یافتن توسط خداوند و اولیاءالله تأیید شده است و اتفاقا به شفا یافتن خیلی معتقدم ولی بر اساس شرایطی که وجود داشت قضیه شفا یافتن در «سرّ دلبران» به گونه‌ای که مشاهده شد جریان یافت یعنی امام جماعت محل از روی اخلاص و تواضع اعلام کرد که من حقیرتر از آن هستم که بواسطه دعای من کسی شفا یابد.

*قائمیان: ضرورت تشکیل اتاق فکر بین حوزه علمیه و صداوسیما

فرهاد قائمیان، بازیگر سینما و تلویزیون نیز در ادامه این جلسه بیان کرد: در طول ساخت سریال «سرّ دلبران» در یزد به دلیل آب ‌و هوای خاص یزد با سختی‌هایی مواجه بودیم که این سختی‌ها با تلاش و حضور کارگردان و تهیه‌کننده خوب این سریال کمتر شده بود.

وی افزود: کثرت دقت نظرها درباره ساخت سریال‌های مذهبی بسیار خوب است ولی اگر تبدیل به آیین‌نامه شود نمی‌تواند آن مقداری که لازم است راهگشا و تأثیرگذار باشد.

این بازیگر سینما و تلویزیون ادامه داد: اتاق فکری بین صداوسیما و حوزویان باید ایجاد شود تا پیش از تولید فیلم‌ها و سریال‌ها بررسی‌ها و دقت‌نظرهای کافی صورت گیرد و اصلاحات لازم در طول ساخت مورد توجه واقع شود.

محمدرضا شفیعی تهیه‌کننده سریال «سرّ دلبران» نیز در ادامه این جلسه عنوان کرد: برخی سریال‌ها به دلیل حساسیت‌های بیش از حد متوقف شده است و اتفاقا بعد از اینکه مدت‌ها از زمان آن می‌گذرد مسؤولان افسوس می‌خورند که چرا این سریال‌ها را در زمان خودش نساختند تا تأثیرگذاری لازم را بر جامعه داشته باشد؛ مثلا سال ۱۳۹۰ قرار بود سریالی درباره عرفان‌های کاذب ساخته شود ولی به دلیل برخی حساسیت‌ها ساخت آن متوقف شد و اکنون پس از وقوع حادثه خیابان پاسداران، برخی عوامل صدا و سیما اعلام کردند که ای کاش این سریال همان سال ۹۰ ساخته و پخش شده بود تا در این زمینه حرفی به جامعه منتقل شده بود.

*توضیح شفیعی درباره حذف نام برخی مشاوران از تیتراژ

وی اضافه کرد: برخی از مشاوران مذهبی سریال «سرّ دلبران» درخواست کردند اسم آنان از تیتراژ حذف شود ولی پس از پخش تعدادی از قسمت‌های این سریال وقتی متوجه دریافت تشکرهایی از سوی متخصصان و مردم بابت صحنه اصلی سریال که مسجد بود و شخصیت‌ اصلی این سریال که روحانی بود شدند تقاضا کردند دوباره اسمشان به تیتراژ اضافه شود ولی آن موقع من با این مسئله مخالفت کردم.

فارس

لینک کوتاه

مطالب مرتبط

نظر شما


آخرین ها