تاریخ انتشار:۱۳۹۵/۱۱/۲۵ - ۰۲:۲۱ تعداد نظرات: ۰ نظر کد خبر : 45399

معاون سینمایی حوزه هنری گفت: این مجموعه یکی از مراکز مهم موشک‌سازی هنری انقلاب اسلامی است که نه فقط تا دورترین نقاط، که حتی تا اعماق و اعصار را هم شامل می‌شود.

به گزارش سینماسینما ، همزمان با سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی هیاتی متشکل از نمایندگان مجلس، هنرمندان و مسئولان سینمایی، نخبگان و اساتید دانشگاهی کشور سوریه ضمن بازدید از بخش‌‎های مختلف حوزه هنری انقلاب اسلامی در نشستی مشترک با محمد حمزه زاده قائم مقام رئیس و معاون سینمایی حوزه هنری دیدار کردند.

در این نشست اعضای هیات سوری متشکل از عبدالمنعم الاحمد و غسان حورانیه از فیلمنامه‌نویسان و نویسندگان سوریه، علی علی فعال رسانه‌ای، عوض القدرو کارگردان سینما و مشاور وزیر فرهنگ سوریه، محمد الخضور رئیس اتحادیه جهانگردی، محمد ماهر موقع، محمد طارق دعبول و شجاده ابوحامد از نمایندگان مجلس سوریه، جورج الریس معاون رئیس دانشگاه، فوازقنوع، ثائرالقش، جورج شمعون و عبدالمعین عمیش از جامعه پزشکان سوریه، عمار الترکاوی استاد دانشگاه و معاون دانشکده حقوق، نورس احمد معاون دانشکده ادبیات، عبدالالهال عبدو مسئول روابط بین الملل دانشگاه حمص، سهیل الشیخ استاد دانشگاه حلب، عبدالقادر هباش دبیر شورای دانشگاه، ایهم درویش استاد دانشگاه، مروان عیسی استاد دانشگاه، کنج خیو عضو شورای استانی، موید السکرو محمود محمودمهندس کشاورزی، سعد انطی فعال اجتماعی، دکتر محمدرضا حاجیان مسئول هیات سوری و … بودند.

محمد حمزه‌زاده در جمع میهمانان سوری عنوان کرد: حوزه هنری مجموعه‌ای است که عمرش به اندازه عمر انقلاب اسلامی است. اگر یکی از نهادهای انقلابی را سپاه پاسداران بدانیم ،حوزه هنری انقلاب اسلامی حتی پیش از آن تاسیس شده و علتش این بود که رهبری انقلاب، مدیران و مسئولان نظام اعتقاد داشتند که اولین دفاعی که در کشور باید اتفاق بیفتد، دفاع فرهنگی و هنری است. در حوزه هنری دو شهید تقدیم دفاع و مقاومت سوریه کردیم که از فیلمسازان و مستندسازان بودند.

قائم مقام رئیس و معاون سینمایی حوزه هنری با بیان اینکه ما در منطقه‌ای قرار داریم که مرکز تمدن جهان است، اضافه کرد: اساسا، وقتی از فرهنگ حرف می زنیم یعنی از تاریخ حرف می زنیم. زیستگاه فرهنگ تاریخ است. ادبیات و هنر هم در جایی متولد می شود، رشد و زندگی می‌کند که تاریخ داشته باشد. و می‌توانید ادبیات کشورهایی را که تاریخ دارند با کشور آمریکا مقایسه کنید.

 رئیس سازمان سینمایی حوزه هنری با بیان اینکه دنیا متاسفانه درگیر رادیکالیسم و تندرویی است خاطرنشان ساخت: ریشه تندروی‌ها در بی ایمانی و بی عدالتی است.. بی‌عدالتی محصول حکومت‌های سلطه است و ما اعتقاد داریم این تندروی‌ها بزودی دامن نظام سلطه را خواهد گرفت کما اینکه گرفته است.

وی ادامه داد: ولی هنر از جایی شروع می شود که تندروی‌ها تمام می‌شود. معتقدم بعد از نابودی تروریسم و تندروی ها کار هنرمندان جدی تر آغاز می شود. ممکن است استکبار و نظام سلطه از موشک های ما بترسند. موشک‌های ما همین که تا اسرائیل می رسد کافی است؛ اصل موشک‌های دوربرد ما در آثاری است که هنرمندان و سینماگران ما می سازند.

بر پایه این گزارش، عوض القدرو، کارگردان سینما و مشاور وزیر فرهنگ سوریه در این جلسه ضمن تبریک سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی گفت: تاریخ کشور سوریه مانند ایران مال چند سال و چند دهه پیش نیست بلکه تاریخی غنی و قدیمی است که دوره های مختلف را به خود دیده است. تاریخی است که همه اقوام و ادیان در آن جمع هستند. تاریخ سوریه مهد ادبیات و گهواره زندگی و فرهنگ جمعی  بودو ما فرهنگ و تمدن به اروپاییان داده ایم و از آن‌ها چیزی نگرفته ایم.

وی ادامه داد: همه این موارد در یک جمله مرحوم حافظ اسد خلاصه می شود: فرهنگ اولین و بالاترین نیاز بشریت است.

وی با بیان اینکه فرهنگ جدید سوریه در نظام جدید و از سال ۱۹۷۰ شروع شده یادآور شد: پیش از این سوریه سینمای جدی نداشت.سینما، مربوط به بخش خصوصی بود و مسیر خاص و هدفمندی نداشت.اگرچه در سال ۱۹۶۳ شورایی فرهنگی ایجاد شد برای شکل دهی به حرکت سینما با هدف شناخت و شناسایی فرهنگ سوریه.

مشاور وزیر فرهنگ سوریه اظهار داشت: برای معرفی مقاومت فلسطین اولین اقدامات و تلاش ها در سینمای سوریه بوجود آمد و این سینمای سوریه بود که مسئولیت انعکاس مظلومیت و مقاومت ملت مظلوم فلسطین را بر عهده گرفت.

وی ادامه داد: وقتی جنگ بین ما و اسرائیل در گرفت سینمای مقاومت سوریه جدی تر وارد عرصه شد و مسیرش را تغییر داد و به یک جریان فرهنگی با محوریت مقاومت و مقابله با اسرائیل تبدیل شد.

عوض القدرو با اشاره به رشد سینمای مقاومت و محدودسازی پیام آن از سوی برخی قدرت ها و کشورها عنوان کرد: با شروع جنگ های داخلی و آشوب تروریستها این سینما و سینماگران به انعکاس آن پرداختند و در بسیاری از مناطق از جمله در داریا، حمص، حلب و شهرها و مناطقی که گرفتار هجمه دشمنان شدند فیلمسازان هم حضور پیدا کردند. در منطقه داریا، صحنه یکی از فیلم های در دست ساخت در فاصله دویست متر با محل استقرار دشمن بود و یکی از عوامل فیلم برای تنظیم چراغ از همان ارتفاع هدف تک تیراندازهای دشمن قرار می گیرد و شهید می شود.

وی تصریح کرد: ما در متن این مشکلات فیلم‌هایمان را ساخته‌ایم و می‌سازیم تا مقاومت ملت سوریه و زندگی مردم را روایت کنیم. تلاش خواهیم کرد در سینمای سوریه پیام مقاومت مردم را به دیگر ملت ها منتقل کنیم. سینمای سوریه سینمای مقاومت است.

همچنین، در این جلسه محمد ماهر موقع از نمایندگان مجلس سوریه هم طی سخنانی گفت: در جشن سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی شرکت کردم. با این شکوه و استقبال بالای مردم یقین دارم که پیروزی انقلاب اسلامی محصول قدرت نظامی نبوده بلکه برآمده از قدرت ایمان و باور ملت ایران بوده است.

وی ادامه داد: ما هیچگاه همدلی و همراهی ملت ایران را در نبرد با داعش و دشمنان سوریه فراموش نمی کنیم. در این جشن پیروزی شرکت کردیم تا قدردان حمایت شما و پاسدار حرمت خون شهدای شما باشیم.

به گفته وی انقلاب اسلامی ایران دیگر فقط متعلق به ایران نیست، بلکه متعلق به بشریت است. متعلق به همه کسانی است که در مقابل استکبار و صهیونیسم ایستاده‌اند. پس این انقلاب هیچوقت از حرکت نمی‌ایستد. این انقلاب برای انسانیت و آزادی بوده و با قدرت ادامه پیدا می‌کند.

در این نشست سیدصادق رضایی، مدیرکل حوزه هنری کودک و نوجوان استان تهران هم با اشاره به اهمیت نشر و ترویج فرهنگ مقاومت در میان کودکان و نوجوانان تاکید کرد: نیاز است از طریق ادبیات و هنر روح مقاومت و ایستادگی مردم سوریه به تصویر کشیده شود، زندگی روزانه ملت سوریه در چالش ها، سختی ها و مشکلات در قالب های هنری تدوین شود و روزنوشت دفاع مقدس ملت سوریه برای نسل های جوان و نوجوان تدوین گردد.

در این نشست جواد سمنانی، عبدالحمید قره داغی، هادی مولوی دوست، محمدرضا شفاه و یزدان عشیری از مدیران حوزه هنری حضور داشتند.

برچسب‌ها:

لینک کوتاه

نظر شما


آخرین ها