تاریخ انتشار:۱۳۹۴/۱۲/۲۰ - ۱۶:۲۸ تعداد نظرات: ۰ نظر کد خبر : 13096

Mohammad_Sarir

مراسم یادبود هنرمندان درگذشته سال ۱۳۹۴ برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری سینماسینما به نقل از روابط عمومی خانه هنرمندان ایران، مراسم یادبود هنرمندان درگذشته سال ۱۳۹۴ با عنوان «آیین چراغ خاموشی نیست»، چهارشنبه ۱۹ اسفند در تالار استاد ناظرزاده کرمانی تماشاخانه ایرانشهر برگزار شد. در این مراسم که با حضور چهره‌های فرهنگی و هنری هم‌چون محمد سریر، مجید رجبی معمار، غلامحسین امیرخانی، رضا کیانیان، علی مرادخانی، ایرج راد، بهزاد فراهانی، امیر عبدالحسینی، حمیدرضا نوربخش، داوود گنجه‌ای، پری ملکی، کامران ملکی، فرشته یمینی شریف، لوریس چکناواریان، محمدهادی ایازی، فریدون شهبازیان، عبدالحسین مختاباد، محمدعلی طالبی، کیومرث پوراحمد، فاطمه راکعی، شهرام گیل‌آبادی و محمود صلاحی برگزار شد، با اهدا لوح تقدیر و هدایایی از خانواده درگذشتگان تقدیر به عمل آمد. علاوه بر سخنرانی چهره‌های فرهنگی و هنری، اجرای موسیقی زنده توسط سالار عقیلی، رونمایی از کتاب درگذشتگان سال ۱۳۹۴ و پخش کلیپ‌های تصویری برخی از هنرمندان درگذشته سال جاری از دیگر بخش‌های این مراسم بود.

در ابتدای این مراسم علیرضا غفاری که اجرای برنامه را بر عهده داشت، از مجید رجبی معمار برای ایراد سخنرانی دعوت کرد. مدیرعامل خانه هنرمندان ایران ضمن خوشامدگویی به خانواده‌های درگذشتگان و هنرمندان حاضر در مراسم، گفت: امشب چهارمین دوره مراسم تجلیل از هنرمندان درگذشته، توسط خانه هنرمندان ایران برگزار می‌شود. تلاش کردیم با حفظ این سنت، مجلس را با حضور خانواده‌های این عزیزان برگزار کنیم و تعداد زیادی از آنها نیز از راه‌های دور و نزدیک در مراسم امشب حضور دارند. امیدواریم با زنده نگه‌داشتن یاد اهالی فرهنگ و هنر و ادامه دادن به سنت تکریم، زمینه قدرشناسی از این عزیزان را فراهم آوریم؛ قدردانی از کسانی که ستاره‌های درخشان فرهنگ و هنر کشور هستند. مرگ، قطعی‌ترین حقیقت زندگی هر انسان بعد از تولد است. چند روز پیش از فوت مرحوم اینانلو، با هم دیداری داشتیم تا برنامه هنر و طبیعت را در خانه هنرمندان فعال کنیم؛ اینانلو هم‌چون همیشه قبراق و سر حال بود، اما به ناگهان خبر درگذشت غیرمترقبه این عزیز را شنیدیم. در نهایت آرزو می‌کنم همه مردم در صحت و سلامت باشند.

 

۰۰۰_۸۰۱۸

 

در ادامه و پس از پخش بخش نخست کلیپ تصویری درگذشتگان، محمد سریر رئیس شورای عالی خانه هنرمندان ایران ضمن گرامیداشت یاد درگذشتگان گفت: امسال هم در طلیعه سال نو هم‌چون سال‌های پیش، این ساعات را با یاد و خاطره عزیزان درگذشته سپری می‌کنیم. کسانی که یادشان در ضمیر ما حک شده است. اثرات فقدان اهالی فرهنگ و هنر بر جامعه، برای نسل‌ها برجای خواهد ماند. آنها افرادی بودند که با درخشش خود آثاری خلق کردند که افق‌های تازه‌ای به روی ملت ما گشود. این عزیزان در واقع سرمایه‌های ملی سرزمین ما بوده‌اند و آثارشان برای تداوم سرفرازی فرهنگ ما جاودانه است. بزرگ‌ترین سرمایه این سرزمین همین یادگارهای فرهنگ و هنر است که پابرجا مانده و خواهد ماند. برای تمام هنرمندان و اهالی فرهنگ آرزوی سلامتی دارم.

پس از پخش بخش دوم کلیپ تصویری درگذشتگان، لوریس چکناواریان ضمن گرامیداشت یاد هنرمندان درگذشته گفت: زندگی و مرگ، خواهر و برادر یکدیگرند. در حالی‌که بسیاری از زنده‌ها به‌واقع مرده‌اند، تعداد زیادی از درگذشتگان در حقیقت زنده‌اند. این افراد به فرهنگ ایران خدمت کردند و شعله آن را به نسل ما رساندند و این خیلی مهم است. هنوز از آنها می‌آموزیم و مایه تاسف است که بسیاری از آنها در زمان حیات مورد تقدیر قرار نگرفتند. اما روح این عزیزان در کنار ماست و همیشه خواهد بود. تا روزی که ما هم مثل پرنده‌ها پرواز کنیم و به خداوند بپیوندیم.

بخش بعدی این مراسم پخش تصاویری از هما روستا بود و پس از آن با حضور چهره‌هایی هم‌چون محمد سریر، مجید رجبی معمار، کیومرث پوراحمد، علی مرادخانی، رضا کیانیان، بهزاد فراهانی، حمیدرضا نوربخش، شهرام گیل‌آبادی و.. کتاب درگذشتگان سال ۱۳۹۴ رونمایی و به یادگار امضاء شد.

 

 

سخنران بعدی این مراسم رضا کیانیان بود. این بازیگر سینمای ایران گفت: با دیدن کلیپ‌های تصویری به این فکر کردم که این افراد در کنار هم در بهشت چه لذتی می‌برند. آنها پخته شدند و به جایی اساسی که رسیدند، به بهشت رفتند. ما نیز تا چند وقت دیگر در همین کتاب‌ها جای می‌گیریم. آنها که رفتند خیالشان راحت است  و ما مکافات داریم. سمندریان و هما روستا و احمد آقالو در بهشت یک گروه تئاتر زده‌اند، چون بدون تئاتر و موسیقی حوصله‌شان سر می‌رود. منتهای معنویت هنر است، چون این امر به خلاقیت خداوند برمی‌گردد. امشب جایی برای غم نیست چرا که می‌دانیم جای آنها خوب است و این مائیم که برای نبودن آنها دلتنگ هستیم. ولی ما هم در بهشت به آنها خواهیم پیوست.

پس از صحبت‌های کیانیان، سالار عقیلی با همراهی سازهای پیانو و تنبک به اجرای موسیقی زنده برای حاضران در تالار پرداخت و قطعه «ایران» را به همه زحمتکشان در عرصه‌های مختلف تقدیم کرد. پس از آن فریدون شهبازیان به روی صحنه حاضر شد و ضمن اشاره به ویژگی‌های شعر نسرین جافری گفت: زبان و ذهن و خیال شاعرانه جافری، جایگاهی والا در میان شاعران زن به او می‌بخشد. دریافت او از شعر این‌گونه بود که غبار کهنه را از روی واژه‌ها بردارد و حس آنها را که ساکت و متروک شده، دوباره به طبیعتشان بازگرداند. شعر شهادتی‌ست آگاهانه علیه آنچه فضایی برای تحقیر آدمی به‌وجود می‌آورد و شاعر معاصر نمی‌تواند در پشت مفاهیم کهنه دیروز سنگر بگیرد. جافری معتقد بود شعر امروز ما نیاز به دگرگونی و خانه‌تکانی دارد. وی در پایان یکی از آخرین شعرهای سروده شده توسط جافری را برای حضار قرائت کرد.

 

وم

 

سخنران بعدی مراسم عبدالحسین مختاباد بود که ضمن تشکر از خانه هنرمندان ایران برای برگزاری این مراسم گفت: هنر ایران هم‌چون درختی‌ست که پدران ما آن‌را کاشته‌اند و امروز تبدیل به یک چنار تناور شده است. امروز در زمانه عجیبی زندگی می‌کنیم که در آن هنرمندان بزرگ ما حس می‌کنند به اندازه کافی از هنر آنها بهره برده نمی‌شود. هنرمند اگر کار نکند در اصل مرده است. با دیدن چهره عزیزان از دست رفته که تا چندی پیش با همه دردهایشان در کنار ما بودند، باید به فکر پاسداشت هنرمندانی باشیم که در قید حیات هستند. از این‌رو لازم است نهضتی ملی در حمایت از هنرمندان راه بیفتد و فضای کار کردن و بارور کردن ایران به دست آنها را فراهم کنیم.

در ادامه محمدعلی طالبی پدر مرحوم آرش طالبی ضمن احساس همدردی با حاضران گفت: از دست دادن فرزند جوان‌مان، زخمی روی قلب من و همسرم برجای گذاشته است. اما اگر به حافظ بنگریم که با وجود از دست دادن فرزندش چگونه به زندگی ادامه داد و شعر سرود، به این نتیجه می‌رسیم که ما نیز باید این مسیر را ادامه دهیم و با وجود تمام سختی‌ها به پیش رویم. امیدوارم همه خانواده های داغدار بتوانند به زندگی برگردند و مسیر را ادامه دهند.

بخش بعدی مراسم پخش تصاویری از مرحوم محمدعلی اینانلو بود و پس از آن کیومرث پوراحمد طی سخنانی کوتاه گفت: امروز در اثر هوای مسموم و پارازیت، جوان‌های ما در سن ۲۵ سالگی هم سکته می‌کنند. در حالی‌که افراد در سنین ۵۰ و ۶۰ سالگی هم جوان محسوب می‌شوند، تعداد زیادی از این درگذشتگان در این سنین از دنیا رفته‌اند. در همه نقاط جهان آدم‌ها پیر می‌شوند و می‌میرند ولی اینجا ما به‌شکل ظالمانه‌ای پیر می‌شویم. از زمان ساسانیان که می‌خواستند تاریخ اشکانیان را حذف کنند جریان حذف تا امروز ادامه دارد. حذف صدا، حذف کلمه، حذف تصویر و صحنه با استاد استاد گفتن و خانه نشین کردن. سانسور و حذف ما را دق مرگ می‌کند. ما را می‌میرانند. ما نمی‌میریم. ما در این شرایط اگر در ۹۰ سالگی هم بمیریم جوان‌مرگ شده‌ایم.

این کارگردان سینمای ایران در بخش پایانی صحبت های خود از خانه هنرمندان برای برگزاری این مراسم تشکر کرد.

پس از آن فاطمه راکعی ضمن یادی از محمدعلی سپانلو، رحیم معینی کرمانشاهی و نسرین جافری گفت: به شخصه مرگ را برای هنرمندان و شاعران به رسمیت نمی‌شناسم. آثار این عزیزان آنها را به تاریخ پیوند می‌زند و از نظر معنوی هیچ‌گاه نمی‌میرند. شاعران همواره مساله مرگ را مورد تامل قرار داده‌اند و کمتر شاعری پیدا می‌شود که در مورد مرگ شعری نسروده باشد. در آثار شاعران کلاسیک ایران نیز مرگ‌اندیشی را به انحاء مختلف می‌توان مشاهده کرد، از مرگ‌هراسی و نفرت از مرگ گرفته تا شوق به مرگ در راه آرمان‌های اجتماعی.

 

۰۰۰_۸۱۵۶

 

پخش تصاویری از عزت‌الله انتظامی که در آن از مشکلات هنرمندان سخن می‌گفت، بخش بعدی مراسم بود. سپس محمود صلاحی، رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، به روی صحنه حاضر شد و ضمن اشاره به وظیفه نهادهایی مانند خانه هنرمندان ایران، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در توجه به مشکلات عرصه فرهنگ و هنر گفت: به‌رغم کارهای فراوانی که در این عرصه صورت گرفته، اما نسبت به ساحت مقدس هنر که جلوه‌گاه تجلی خداوند است، هنوز کارهای زیادی لازم است انجام شود و همه ما وظیفه داریم بیشترین تلاش خود را به خرج دهیم. جا دارد از خانه هنرمندان ایران برای برگزاری این مراسم تشکر کنیم.

در ادامه شهرام گیل‌آبادی، رئیس مرکز ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری تهران، نیز در سخنانی کوتاه گفت: خداوند هیچ‌گاه خاموش نمی‌شود چرا که نور آسمان‌ها و زمین است. روح این عزیزان که در آسانی به سر می‌برند، به ما می‌خندد که در حال تحمل سختی‌ها هستیم. یاد آنها همیشه در وجود ماست، چرا که آیین چراغ خاموشی نیست.

سخنران پایانی این مراسم علی مرادخانی، معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، بود. وی ضمن تشکر از خانه هنرمندان ایران برای برگزاری این مراسم گفت: در کتاب عزیزان درگذشته تصویر بسیاری از دوستان را می‌بینیم و با عبور از قطعه هنرمندان بهشت زهرا، متوجه می‌شویم چه انسان‌های خوبی را از دست داده‌ایم. کسانی که عمر خود را صرف تعالی فرهنگ کشور کردند. از این جهت برگزاری این برنامه در خانه هنرمندان ایران، امر مبارکی است. برگزاری این برنامه‌ها به ما یادآوری می‌کند به فکر هنرمندانی باشیم که در قید حیات هستند و تلاش‌های آنهایی که حضورشان غنیمت است را پاس بداریم؛ کسانی که آثارشان ذخیره‌ای برای آیندگان این سرزمین و انگیزه‌ای برای جوانان برای حرکت در این مسیر است. هم‌چنین جا دارد از شهردار تهران و همکارانش تشکر کنیم که در خصوص قطعه هنرمندان نهایت همکاری را داشته‌اند. قطعه هنرمندان بهشت زهرا فضایی خاص به‌وجود آورده که دیدار عزیزان از دست رفته را برای ما با شادی همراه می‌کند. امیدواریم مشکلات موجود برای قطعه هنرمندان به دلیل کمبود جا، باز هم با مساعدت شهرداری برطرف شود. آرزو دارم عرصه فرهنگ و هنر این سرزمین هر روز درخشان‌تر شود و ما نیز امکانات لازم برای اینکار را فراهم کنیم.

در بخش پایانی این مراسم و با حضور محمد سریر، مجید رجبی معمار، لوریس چکناواریان، علی مرادخانی، شهرام گیل‌آبادی و محمود صلاحی با اهدای لوح تقدیر و هدایایی، از خانواده‌های درگذشتگان عرصه فرهنگ و هنر کشور در سال ۱۳۹۴ تقدیر به عمل آمد.

 

لینک کوتاه

مطالب مرتبط

نظر شما


آخرین ها