تاریخ انتشار:۱۳۹۵/۱۰/۰۵ - ۰۱:۱۰ تعداد نظرات: ۰ نظر کد خبر : 36858

رگبارسینماسینما، محمد تاجیک – «رگبار» محصول سال ۵۱ نخستین فیلم بلند بیضایی است. فیلمی که هنوز هم در فهرست معدود آثار ارزشمند سینمای قبل از انقلاب ایران قرار گرفته و نقش‌آفرینی هنرمندانی چون مرحوم پرویز فنی‌زاده، محمدعلی کشاورز، پروانه معصومی و … را خاطره‌ساز کرده است.به گزارش سینما سینما ،این فیلم با محوریت زندگی یک معلم تازه‌وارد که سادگی خاص در رفتار و شخصیتش دارد، تأثیرگذاری او را در محیط و موقعیت جدید مورد توجه قرار می‌دهد. زوایای پنهان و جذاب این شخصیت بخصوص در روند عشق او به خواهر یکی از شاگردانش به تصویر درمی‌آید و در انتها تلخی که خاص نگاه بیضایی است به کار پایان می‌دهد.

رگبار: نشان دادن یک ساواکی برای اولین بار

در دهه ۵۰ خورشیدی، بیضایی پس از ساخت دو فیلم کوتاه ، فیلم “رگبار” را جلوی دوربین برد ، که همراه با “قیصر” مسعود کیمیایی و “گاو” داریوش مهرجویی در زمره بهترین آثار سینمای موج نو ایران قرار گرفتند. در “رگبار” که به سرگذشت و سوداهای آقای حکمتی( با بازی زنده یاد پرویز فنی زاده) معلم جوانی از طبقه متوسط شهری می پردازد، برای اولین بار یک مامور امنیتی (ساواکی) با عینک تیره و تیپ مشخصی در فاینال سکانس فیلم ظاهر می شود و این خود شکستن تابویی بزرگ است در اوج قدرت و میدان داری سازمان اطلاعات و امنیت نظام پادشاهی (ساواک)

تاره پولساز، شرط ساخت رگبار

خود بهرام بیضایی در مصاحبه ای در سال ۸۸با ندا آل طیب در ایسنا گفته است :در «رگبار» خانم ستاره‌ی پول‌سازی، و در «غریبه و مه» آقای ستاره‌ی پول‌سازی شرط تولید فیلم از سوی سرمایه‌گذارانی بودند.

تفاوت زن رگبار بازنهای موجود در سینما

بیضایی در نشست دیگری در سال ۸۰ همزمان با اکران فیلم سگ کشی در شیراز با اشاره به این که شخصیت‌های برجسته زن در اولین آثارش هم وجود داشته‌اند گفته است : در رگبار زن‌هایی حضور دارند که تعریفشان با زن موجود در سینمای آن موقع فرق می‌کرد، در غریبه و مه اولین باری است که یک زن می‌گوید نه و می‌خواهد مقهور سنت نباشد. در رگبار البته زن خودش را قربانی می‌کند و از خواسته‌هایش به خاطر برادر و مادرش می‌گذرد. البته معتقدم من بخشی از زنان جامعه را ترسیم می‌کنم که متاسفانه در سینما و تئاتر ما ترسیم نشده‌اند.

اسکورسیزی: بیضایی هیچ گاه توسط متولیان کشورش حمایت نشد

جالب است بدانید مارتین اسکورسیزی مدتی قبل به ستایش از فیلم رگبار بیضایی پرداخته بود .مارتین اسکورسیزی درسال ۹۲ دربارۀ مرمت فیلم رگبار از ساخته های قدیمی بیضایی که توسط بنیادی که او پایه‌گذاری کرد انجام شده گفته بود: «من خیلی مفتخرم که the World Cinema Foundation اولین فیلم بلند کارگردانش بهرام بیضایی را مرمت کرده است. حال و هوای فیلم من را می‌برد به بهترین لحظات فیلم‌های نئورالیستی ایتالیایی و داستان، زیبایی یک افسانۀ کهن را دارد و در آن می‌توانید ریشه های بیضایی در ادبیات، تئا‌تر و شعر را کاملاً حس کنید. بیضایی هیچ‌وقت توسط متولیان کشورش حمایت نشد و حالا در کالیفرنیا زندگی می‌کند و دردناک است که فکر کنیم این فیلم فوق‌العاده که زمانی در ایران محبوبیتی داشته در آستانۀ نابودی بود.»

لینک کوتاه

مطالب مرتبط

نظرات شما

  1. سالار ع.
    ۵, دی, ۱۳۹۵ ۲:۴۷ ق٫ظ

    زنده باد.

    «فیلمی که اسکورسیزی ستود» درست و بسنده و زیبا و دقیق است. «به ستایش از آن پرداخت» کمی عجیب و غریب است.

نظر شما


آخرین ها