تاریخ انتشار:۱۳۹۵/۱۰/۰۶ - ۰۱:۵۱ تعداد نظرات: ۰ نظر کد خبر : 37036

%d9%85%d8%b3%d8%a7%d9%81%d8%b1%d8%a7%d9%86سینماسینما، محمد تاجیک – مسافران، فیلمی است به نویسندگی و کارگردانی بهرام بیضایی که سال ۱۳۶۹ (اواخر سال) و ۱۳۷۰ ساخته شد وبه نوشته ویکی پدیا بهرام بیضایی در سخنرانی خود به تاریخ ۱۱ فوریه ۲۰۱۱ در دانشگاه استنفورد گفت که این فیلم را در پاسخ به فیلم مادر علی حاتمی ساخته است.

ماجرای اکران مجدد مسافران در سال ۸۱

جالب است بدانید نسخه‌ی کامل «مسافران» از نیمه‌ی دوم آبان ماه سال ۸۱در سینما «سپیده» تهران به نمایش گذاشته شده بود.

بهرام بیضایی،در توضیح علت اکران دوباره‌ی «مسافران» در سال ۸۱ گفته بود:این فیلم در سال ۷۱ با حذف برخی از صحنه‌ها به نمایش درآمد اما یکبار دیگر برای گرفتن پروانه‌ی نمایش ارایه شد که خوشبختانه، نسخه‌ی کامل، پروانه‌ی نمایش گرفت.

ماجرای از اکران برداشتن فیلم مسافران با قوه قهریه

از سوی دیگر،به گفته بیضایی در بسیاری از شهرستان‌ها نیز به دلیل جوی که در اطراف این فیلم ساخته شده بود،به طور کامل نشان داده نشد یا در اواسط کار، با قوه‌ی قهریه از اکران برداشته شد.

مسافران یک تعزیه تمام عیار است

احمد طالبی نژاد در اظهار نظری درباره «مسافران» ساخته بهرام بیضایی گفته است: خیلی از منتقدان و یا کارشناسان سینمایی از این زاویه نگاه نکرده اند که فیلم «مسافران» یک تعزیه تمام عیار است. این فیلم قرار است یک مجلس شادمانی را مطرح کند اما در انتها می بینیم که به سوگواری تبدیل می شود. به اعتقاد من با توجه به نگاهی که بیضایی به سینما دارد فیلم «مسافران» یک تعزیه است. اما نکته مهم در تراژدی، ایمان به عنصر امید است که بیضایی در فیلم «مسافران» به خوبی به این امید دست پیدا کرد. ما می‌بینیم مادربزرگ داستان همچنان امیدوار است که آیینه برگردد. این در حالی است که هرچه می گویند مسافران در راه کشته شده اند اما او هنوز امیدوارانه نگاه می کند.

بهترین فیلم دهه هفتادو پس فرستادن سیمرغ‌ها به خاطر سانسور

«مسافران» در جشن سینمایی «دنیای تصویر» به عنوان بهترین فیلم دهه‌ی ۷۰ شناخته شد و در سال ۷۱ نیز سیمرغ بلورین رشته‌های بازیگر نقش دوم زن،بازیگر نقش دوم مرد،فیلمبرداری،بازیگر نقش اول زن ،صدابرداری و جایزه‌ی ویژه هیات داوران را در دهمین جشنواره سینمایی فجر دریافت کرد که بیضایی در اعتراض به حذف برخی صحنه‌ها، جایزه را پس فرستاد.بیضایی علت این امر را واکنشی به خارج کردن «مسافران» از جدول اکران و نمایش دانست و گفت:در یک شرایط نامناسب فقط برای اینکه بگویند فیلم را نمایش داده‌اند به روی پرده آمد.

لینک کوتاه

مطالب مرتبط

نظر شما


آخرین ها