نشست مرور آثار شاهپور شهبازی به همراه نمایش فیلم «در میان دیوارها» به نویسندگی و کارگردانی او با سخنرانی محمد گذرآبادی، محسن آزرم و جابر قاسمعلی در تالار سیف اله داد خانه سینما برگزار شد.
به گزارش سینماسینما، نشست مرور آثار شاهپور شهبازی مدرس، مولف، مترجم و نویسنده سینمایی به همراه نمایش فیلم «در میان دیوارها» به نویسنگی و کارگردانی او با سخنرانی محمد گذرآبادی، محسن آزرم و جابر قاسمعلی در تالار سیف اله داد خانه سینما برگزار شد.
در این نشست جمعی از سینماگران، نویسندگان، مترجمان و ناشران کشور حضور داشتند.
محمد گذرآبادی ضمن تاکید بر شناخت مولف های ساختار سه پرده ای، بخشی از کتاب «دیالکتیک چشم ها» را که در آسیب شناسی سینمای ایران عدم شناخت قواعد کلاسیک را یکی از ضعف های فیلمنامه نویسی تلقی می کند، برای مخاطبان خواند. گذر آبادی در ادامه براطلاعات وسیع شاهپور شهبازی در حوزه های مختلف که در خدمت مباحث تئوریک فیلمنانویسی قرار می گیرد، تاکید کرد و در پاره ایی موارد از زبان پیچیده این آثار انتقاد کرد.
سپس جابر قاسمعلی بر اهمیت آثار تئوریک شهبازی در تشخص بخشیدن به فیلمنامه و فیلمنامه نویس تاکید کرد. محسن آزرم سخنران بعدی در مورد اهمیت این آثار گفت: با اولین کتاب شاهپور شهبازی اتفاق مهمی در ادبیات سینمایی ایران افتاد.
وی افزود: کتاب «تئوری های فیلمنامه در سینمای داستانی» بر یک فرضیه مرکزی قابل بحث استوار است؛ این که فیلمنامه های ضعیف و سطحی، فیلمنامه های که شخصیت پردازی و داستان پردازی درستی ندارند، عملا نتیجه نا آشنایی شخص فیلمنامه نویس با تئوری ها هستند.
آزرم در پایان اضافه کرد: کتاب های بعدی شاهپور شهبازی هم عملا در ادامه «تئوری های فیلمنامه در سینمای داستانی» هستند با همان نگاه و با همان رویکرد سعی می کنند به جستجوی پرسش از فیلم ها بر آیند.
شهبازی در پایان مراسم ضمن تشکر از مسئولین خانه سینما که امکان برگزاری مراسم و نمایش فیلم را فراهم کردند، افزود: با توجه به رشته تحصیلی و فیلم هایی که در آلمان ساخته است خودش را بیشتر فیلمنامه نویس و کارگردان تلقی می کند اما به دلیل اینکه موفق نشده است فیلمنامه هایش را در ایران بسازد بتدریج از بد حادثه به نویسندگی و نقد پناه آورده است.
شهبازی در مورد فیلم «در میان دیوارها» گفت: این فیلم صد در صد مستقل است و از حمایت هیچ نهاد یا ارگان دولتی و غیر دولتی و حتی اسپانسر خصوصی برخوردار نبوده و با حداقل امکانات ساخته شده است و تعجب می کند که چرا شورای داوران سینمای «هنر و تجربه» آن را واجد شرایط برای اکران تشخیص ندادند.
وی در این رابطه اضافه کرد: شورای داوری با رد و انتخاب فیلم ها الگو سازی می کنند، خرده روایت و خرده فرهنگ ایجاد می کنند، گفتمان به راه می اندازند و پسند خاطر مخاطب را تعیین می کنند بنابراین فقط قضاوت و داوری نمی کنند بلکه قضاوت و داوری هم می شوند.
در پایان مراسم، شهبازی بخشی از کتاب «دیالکتیک چشمها» را که به رابطه هنر و هنرمند می پردازد و با موضوع فیلم «در میان دیوارها» ارتباط مضمونی داشت برای مخاطبان قرائت کرد. بعد از پایان مراسم مرور آثار شاهپور شهبازی فیلم «در میان دیوارها» به نمایش در آمد.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- تاکید شورایعالی تهیهکنندگان سینما بر اتحاد و یکپارچگی
- هم اندیشی نمایندگان شورای عالی تهیهکنندگان با هئیت رئیسه و مدیرعامل خانه سینما برگزار شد
- در جلسه با روسای صنوف خانه سینما مطرح شد؛ در ارشاد معتقدند سینما را احیا کردهاند/ انگار باید با برخی ژانرها خداحافظی کنیم
- بررسی مسائل مبرم سینما در نشست مشترک شورایعالی تهیهکنندگان و کانون کارگردانان
- حمایت ۲۶ صنف سینمایی برای علی دهکردی/ پاسخ مدیرعامل جدید خانه سینما
- ابوالحسن داوودی: تا اطلاع ثانوی خانه سینما نیازی به مدیرعامل جدید ندارد
- مرضیه برومند: من تنـدم اما تندرو نیستم
- مرضیه برومند از استعفایش میگوید؛ تناقصهای درونی خانه سینما/ خودداری سازمان سینمایی از پرداخت بودجه
- با اعلام هیات رییسه خانه سینما؛ استعفای مرضیه برومند پذیرفته شد
- آخرین تصمیمات خانه سینما در پی قتل داریوش مهرجویی و همسرش
- بیانیه خانه هنرمندان ایران، خانه موسیقی، خانه تئاتر، خانه سینما و انجمنهای هنرهای تجسمی در مورد بخش فرهنگ و هنر و رسانه لایحه برنامه هفتم توسعه
- بیانیه خانه سینما به مناسبت روز سینما/ سینما؛ آئینه واقعیت
- «ماندانا» بعد از ۲ ماه رفع پلمپ شد
- مشاور اقتصادی خانه سینما منصوب شد
- بیانیه خانه سینما درباره احکام قضایی توهین آمیز برای هنرمندان
نظر شما
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- ما درون خمره گیر افتادهایم/ نگاهی به آخرین اجرای اثر برجسته لوییجی پیراندللو در ایران
- «خواب مرد مرده» به صحنه میآید
- جایزه اصلی جشنواره سالونیکا به فیلمساز ایرانی رسید
- با نمایش ۱۰ روزه؛ «تلماسه ۲» نیم میلیارد دلاری شد/ پیشی گرفتن از فیلم نخست
- فوت فیلمنامهنویس «سخنرانی پادشاه»/ دیوید سیدلر درگذشت
- فصل سوم «داستانهای فوتبال» به آنتن شبکه ورزش میرسد
- رشید کاکاوند راوی «مجنون آن لیلی» شد
- آغاز حراج نوروزی شمارههای رند همراه اول
- با ۸۰ سال تولید فیلم و سریال؛ آتش یک استودیوی قدیمی در قاهره را از بین برد
- با ۸ و نیم دور چرخیدن دور خود؛ فیلم رایان گاسلینگ رکورد گینس را شکست/ برای تعداد معلق خوردن ماشین
- اکران آنلاین «ویلای ساحلی» و ۲ فیلم دیگر
- هدیه نوروزی سوینا؛ انتشار نسخه ویژه نابینایان «پدرخوانده» با صدای پیمان معادی
- در هشتمین جشنواره ملی نوآوری برتر ایرانی؛ محصول «اعطای اعتبار با توثیق سیمکارت» نوآور معرفی شد
- در پی بالا رفتن اجاره بها؛ سینماهای خیابان شانزهلیزه بسته میشوند
- صدور ۱۷ پروانه ساخت غیر سینمایی
- آغاز اکران آنلاین «کاپیتان من» در نمایش خانگی
- چند تماشاگر برای فیلمهای نوروزی به سینما رفتند؟
- ۵ انیمیشن ایرانی در اسپانیا نمایش داده میشود
- لباس پارتیتور و گردنبند «پروین» به موزه سینما اهدا شد
- مستند مرکز گسترش در اکران نوروزی یک پلتفرم/ از کیارستمی تا رزاقکریمی
- یادداشت بلومبرگ بر سریال «شکوفههای شانگهای»/ اولین سریال تلویزیونی وونگ کار وای، نوستالژی دهه نود
- لیندا کیانی و آرمین رحیمیان بازیگران «ماه پنهان» شدند
- کنارهگیری آگنیشکا هالند؛ ژولیت بینوش ریاست آکادمی فیلم اروپا را بر عهده میگیرد
- دعوت هندیها از اصغر فرهادی
- گزارش مراسم رونمائی از کتاب «دندان گرگ»/ یک داستان حماسی شهری
- میراث پدر/ نگاهی به فیلم «شطرنج باد»
- با حکم دادگاه؛ «قهرمانِ» فرهادی تبرئه شد
- آغاز پویش مردمی همراه اول برای کمک به سیلزدگان سیستانوبلوچستان
- یک رکورد دیگر برای «تمساح خونی»؛ ۱۱.۵میلیارد فروش در ۷ روز
- اکران «اتاق فرار» در ۱۱ شهر