تاریخ انتشار:۱۳۹۶/۱۱/۰۱ - ۱۷:۴۱ تعداد نظرات: ۰ نظر کد خبر : 77880

نشست مرور آثار شاهپور شهبازی به همراه نمایش فیلم «در میان دیوارها» به نویسندگی و کارگردانی او با سخنرانی محمد گذرآبادی، محسن آزرم و جابر قاسمعلی در تالار سیف اله داد خانه سینما برگزار شد.

به گزارش سینماسینما، نشست مرور آثار شاهپور شهبازی مدرس، مولف، مترجم و نویسنده سینمایی به همراه نمایش فیلم «در میان دیوارها» به نویسنگی و کارگردانی او با سخنرانی محمد گذرآبادی، محسن آزرم و جابر قاسمعلی در تالار سیف اله داد خانه سینما برگزار شد.

در این نشست جمعی از سینماگران، نویسندگان، مترجمان و ناشران کشور حضور داشتند.

محمد گذرآبادی ضمن تاکید بر شناخت مولف های ساختار سه پرده ای، بخشی از کتاب «دیالکتیک چشم ها» را که در آسیب شناسی سینمای ایران عدم شناخت قواعد کلاسیک را یکی از ضعف های فیلمنامه نویسی تلقی می کند، برای مخاطبان خواند. گذر آبادی در ادامه براطلاعات وسیع شاهپور شهبازی در حوزه های مختلف که در خدمت مباحث تئوریک فیلمنانویسی قرار می گیرد، تاکید کرد و در پاره ایی موارد از زبان پیچیده این آثار انتقاد کرد.

سپس جابر قاسمعلی بر اهمیت آثار تئوریک شهبازی در تشخص بخشیدن به فیلمنامه و فیلمنامه نویس تاکید کرد. محسن آزرم سخنران بعدی در مورد اهمیت این آثار گفت: با اولین کتاب شاهپور شهبازی اتفاق مهمی در ادبیات سینمایی ایران افتاد.

وی افزود: کتاب «تئوری های فیلمنامه در سینمای داستانی» بر یک فرضیه مرکزی قابل بحث استوار است؛ این که فیلمنامه های ضعیف و سطحی، فیلمنامه های که شخصیت پردازی و داستان پردازی درستی ندارند، عملا نتیجه نا آشنایی شخص فیلمنامه نویس با تئوری ها هستند.

آزرم در پایان اضافه کرد: کتاب های بعدی شاهپور شهبازی هم عملا در ادامه «تئوری های فیلمنامه در سینمای داستانی» هستند با همان نگاه و با همان رویکرد سعی می کنند به جستجوی پرسش از فیلم ها بر آیند.

شهبازی در پایان مراسم ضمن تشکر از مسئولین خانه سینما که امکان برگزاری مراسم و نمایش فیلم را فراهم کردند، افزود: با توجه به رشته تحصیلی و فیلم هایی که در آلمان ساخته است خودش را بیشتر فیلمنامه نویس و کارگردان تلقی می کند اما به دلیل اینکه موفق نشده است فیلمنامه هایش را در ایران بسازد بتدریج از بد حادثه به نویسندگی و نقد پناه آورده است.

شهبازی در مورد فیلم «در میان دیوارها» گفت: این فیلم صد در صد مستقل است و از حمایت هیچ نهاد یا ارگان دولتی و غیر دولتی و حتی اسپانسر خصوصی برخوردار نبوده و با حداقل امکانات ساخته شده است و تعجب می کند که چرا شورای داوران سینمای «هنر و تجربه» آن را واجد شرایط برای اکران تشخیص ندادند.

وی در این رابطه اضافه کرد: شورای داوری با رد و انتخاب فیلم ها الگو سازی می کنند، خرده روایت و خرده فرهنگ ایجاد می کنند، گفتمان به راه می اندازند و پسند خاطر مخاطب را تعیین می کنند بنابراین فقط قضاوت و داوری نمی کنند بلکه قضاوت و داوری هم می شوند.

در پایان مراسم، شهبازی بخشی از کتاب «دیالکتیک چشمها» را که به رابطه هنر و هنرمند می پردازد و با موضوع فیلم «در میان دیوارها» ارتباط مضمونی داشت برای مخاطبان قرائت کرد. بعد از پایان مراسم مرور آثار شاهپور شهبازی فیلم «در میان دیوارها» به نمایش در آمد.

لینک کوتاه

مطالب مرتبط

نظر شما


آخرین ها