تاریخ انتشار:۱۳۹۵/۰۵/۰۶ - ۱۵:۰۷ تعداد نظرات: ۰ نظر کد خبر : 21939

علیرضا زرین دستفیلم مستند «دست و دیده» به کارگردانی اردشیر شلیله که پرتره‌ای از «علیرضا زرین‌دست» فیلمبردار سینمای ایران است، در مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی تولید شد.

به گزارش سینماسینما، اردشیر شلیله درخصوص ساخت آخرین اثر مستند خود اظهار داشت: این مستند درباره‌ی علیرضا زرین‌دست است؛ هنرمندی که همیشه نگاه جدیدی نسبت به سینما داشته و در تلاش بوده تا ابزار جدیدی برای کار فیلمبرداری خلق کند.

وی افزود: مستند «دست و دیده» از دو اپیزود تشکیل شده که بخش اول مربوط به دوران جوانی و ورود زرین‌دست به عرصه سینماست و بخش دوم هم درباره‌ی مستقل شدن و صاحب سبک‌شدن وی در سینمای ایران است.

شلیله با اشاره به علاقمندی‌اش به سبک فیلمبرداری علیرضا زرین‌دست، خاطرنشان کرد: همیشه با دقت فیلم‌های زرین‌دست را دنبال می‌کردم و سبک او همیشه برای من جذابیت داشت؛ به همین دلیل سال گذشته طرح ساخت این مستند را به مرکز گسترش ارائه دادم و با جلب نظر زرین‌دست، این مستند ساخته شد.

وی درباره‌ی روند تولید مستند «دست و دیده» یادآور شد: در سینمای ایران ساخت مستند پرتره تبدیل به کلیشه شده و بسیاری از کارها گفتگو محور هستند و معمولاً در این گفتگوها هم مصاحبه‌شونده به سمت تعریف و تمجید می‌رود، اما من سعی کردم فاصله خود را با سوژه حفظ کنم و روی کار زرین‎دست تحلیل داشته باشم.

شلیله افزود: در این فیلم از نریشن استفاده نکردم و راوی فیلم احمد طالبی‌نژاد است که در اکثر سکانس‎ها حضور دارد و به تحلیل کارهای علیرضا زرین‌دست می‌پردازد. جواد طوسی و امیر پوریا هم درباره‌ی فیلم‌هایی که علیرضا زرین‌دست فیلمبردار آنها بوده، بحث و تبادل نظر می‌کنند. کیومرث پوراحمد و داریوش فرهنگ نیز در این مستند از زرین‌دست می‌گویند.

وی در پایان گفت: تصویربرداری این مستند ۱۰ جلسه به طول انجامید و لوکیشن‌های این فیلم مستند هم خانه علیرضا زرین‎دست، سریال «دایی جان ناپلئون»، فیلم سینمایی «کفشهایم کو» و خانه سینما است.

شلیله یادآور شد که این فیلم برای اولین نمایش عمومی، به دبیرخانه دهمین دوره جشنواره بین‌المللی سینماحقیقت ارائه خواهد شد.

عوامل تولید فیلم مستند ۸۰ دقیقه‌ای «دست و دیده» عبارتند از: تهیه کننده، کارگردان و تدوینگر: اردشیر شلیله/ تصویربردار: احسان اسکندری/ صدابردار: محمود کاشانی/ صداگذار: علی تمدنی/ مدیر تولید: سهراب شلیله/ دستیار کارگردان: اکرم انصاری/ تهیه شده در مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی.

لینک کوتاه

نظر شما


آخرین ها