تاریخ انتشار:۱۳۹۵/۱۰/۲۲ - ۱۵:۰۴ تعداد نظرات: ۰ نظر کد خبر : 39646

خانه کاغذیسینماسینما، علی پاکزاد – مهدی صباغ‌زاده کارگردان فیلم « خانه کاغذی» معتقد است تازه‌ترین اثرش را ناعادلانه حذف کرده اند. او اعتقاد دارد کسانی که این فیلم‌ها را دیده‌اند در حوزه مورد نظر حرفه‌ای نیستند و تلاش کرده‌اند جشنواره‌ای بی‌حاشیه و بی‌دردسر برگزار کنند.

به گزارش سینماسینما، بعد از اعلام فهرست فیلم‌های پذیرفته شده در جشنواره فیلم فجر، حاشیه‌های زیادی به وجود آمد. انتخاب نشدن فیلم‌هایی مانند «کاناپه» ساخته کیانوش عیاری، «ملی و راه‌های نرفته‌اش» ساخته تهمینه میلانی و «خانه کاغذی» مهدی صباغ‌زاده موضوعاتی را در تحلیل‌های با این تفاسیر وبا توجه به حذف فیلمهای نام برده باید دید ، آثار راه یافته به بخش مسابقه تا چه اندازه از لحاظ کیفی برتر از آثار کنار گذاشته شده اند.

مهدی صباغ‌زاده کارگردان فیلم«خانه کاغذی» در گفت‌وگو با سینماسینما درباره انتخاب نشدن این فیلم در بخش مسابقه جشنواره فیلم فجر گفت: «شاید باورتان نشود، اما تا این زمان نتوانستم درک کنم؛ که چرا فیلم «خانه کاغذی» در قسمت مسابقه جشنواره انتخاب نشده است. البته دلیل اصلی را می دانم، دلیل آن این است که ما در این فیلم به موضوعاتی از قبیل روزنامه‌نگاری، نویسندگی و مفاسد اقتصادی موجود در جامعه پرداختیم. همین‌ها موجب ایجاد حساسیت‌هایی شد و اجازه حضور این فیلم را در قسمت مسابقه ندادند. به موضوعات و مشکلات روز جامعه پرداختیم، معضل اختلاس را سعی کردیم به خوبی نشان دهیم. به هر دلیلی مایل نبودند که این فیلم در جشنواره حضور پیدا کند. دست‌اندر کاران این دوره سعی را بر این گذاشتند که جشنواره سی و پنجم تا حد زیادی خنثی و با آرامش برگزار شود. مانند بچه‌های خوب همه در کنار هم بنشینیم، فیلم ببیننیم و لذت ببریم! فیلم‌هایی را تایید کردند که هیچ دردسری را برای دوستان به وجود نخواهد آورد. ایجاد جشنواره‌ای پاک و منزه مورد توجه برگزارکنندگان است. به قول خودشان فیلم هایی را نپذیرفتند که از خظ قرمز های موجود عبور کرده بودند.البته نزدیک بودن انتخابات هم در تصمیم گیری‌های اخیر تاثیرگذار بود. ریسک نکردند و هر فیلمی که به نظرشان مشکل‌ساز بود کنار گذاشتند.»

او ادامه داد:«جشنواره فیلم فجر یکی از مهمترین رویدادهای سینمایی کشور است. گمانه‌های بسیاری حول محور آن به گوش می‌رسد. اینکه کسانی می‌گویند که صباغ‌زاده به دلیل اینکه فیلم پسرش برای جشنواره انتخاب شده پس فیلم خودش نباید انتخاب شود فرضیه‌ای سادلوحانه است، نباید به آن توجه کرد. فیلم «خانه کاغذی» هیچ ربطی به فیلم «ایتالیا ایتالیا» ندارد دو روایت متفاوت است. کاوه فیلم اولی است و کار جذابی را تهیه کرده است. اصلا فکرکردن به چنین موضوعاتی خنده‌دار است. فرقی نمی‌کند اگر ساخته بنده متعلق به اقای حاتمی‌کیا یا عیاری هم بود باید انتخاب می‌شد.»

صباغ زاده درباره تاثیر نام کارگردانان برای انتخاب فیلم هایشان در قسمت مسابقه جشنواره فجر گفت: «مگر می‌شود فیلم عیاری یا مهرجویی بی‌کیفیت باشد. به هر حال این دوستان با چشم بسته هم می‌توانند فیلم خوبی بسازند. مطرح کردن چنین موضوعاتی به هیچ وجه حرفه‌ای نیست. تمام این موضوعات حاشیه‌ای است. قطعا نام کارگردانان این میان تاثیرگذار است و هیات انتخاب نیز باید به این موضوع توجه ویژه‌ای داشته باشد. هیچ چیز نگران‌کننده‌ای در فیلم «خانه کاغذی » وجود نداشت و می‌توانستند به این فیلم حرفه‌ای‌تر نگاه کنند. رهبر انقلاب و تمام مسئولان کشور به دنبال روشنگری در جامعه هستند و می‌خواهند به معضلات و آسیب‌های موجود در جامعه به صورت دقیق‌تری نگاه شود. کسانی که در کمیته انتخاب حضور داشتند بیش از حد در تلاش بودند که حاشیه‌ها را از این جشنواره دور کنند. قطعا در روزهای آینده و با مشاهده فیلم‌های برگزیده خواهیم دید که چه انتخاب‌هایی داشته‌اند؛ در آن زمان می‌توانیم قضاوت خوبی نسبت به عملکرد دوستان داشته باشیم. البته گاهی برای دوستان نام‌ها نیز اهمیت ندارد و مصلحت را فدای فیلم و نام کارگردانان می‌کنند که این کار درستی نیست.»

کارگردان «خانه کاغذی» اضافه کرد: « صحبت از بی‌کیفیت بودن فیلم‌ها می‌کنند. اصلا سئوال من این است که کیفیت یعنی چی؟ چه المان‌هایی دست به دست هم می‌دهد که یک فیلم با کیفیت باشد؟ به کارگردانان بزرگ که دیگر نمی توانیم بگوییم فیلمتان کیفیت ندارد! کسانی که زبان سینما را می‌شناسند و آثار فوق‌العاده‌ای نیز تا این زمان خلق کرده‌اند، کمتر پیش می‌آید که فیلمی بی‌کیفیت بسازند. فیلم «خانه کاغذی » از همه استاندارد‌های لازم برخوردار است. آقای پرستویی در این فیلم بازی می‌کند، زرین‌دست فیلم بردار آن است. شاخص‌های کارگردانی و فیلمنامه‌نویسی هم که دیگر مشخص است. پس چه کسانی این میان تشخیص می‌دهند که فیلم « خانه کاغذی» کیفیت دارد یا نه؟ تمام کسانی که در حوزه خود حرفه‌ای هستند و صاحب نام نیز لقب می‌گیرند حضورشان باعث رونق گرفتن جشنواره می‌شود. پس با این تفاسیر متوجه می‌شویم که تصمیم‌گیران مایل نیستند این فیلم نمایش داده شود. چرا فیلم تهمینه میلانی، شهرام مکری یا کیانوش عیاری باید بیرون بماند؟ این فیلم‌ها در خارج از مسابقه نیز حضور ندارند مگر می‌شود؟ اگر برای خارج از مسابقه نیز فیلم «خانه کاغذی » را انتخاب می‌کردند، به هیچ عنوان نمی‌پذیرفتم. متاسفانه به جای اینکه فضای سینما روز به روز بازتر شود اکنون شاهد بسته شدن آن هستیم. این دوستان با موضوع فیلم مشکل دارند. زیرا مگر آنها می‌توانند به بنده، عیاری، مهرجوی یا تقوایی بگویند که فیلم‌هایتان بی‌کیفیت است. خنده‌دار خواهد بود.»

کارگردان«خانه خلوت» ادامه داد: «امروز کیفیت فیلم‌ها یا نام کارگردانان اهمیت زیادی ندارد. بلکه موضوع مورد نظر موضوع فیلم‌ها است، اگرمورد تایید باشد فیلم را می‌پذیرند اگر نه هم که واضح است. نگران هستم که پروانه نمایش فیلم‌ها نیز با مشکل روبرو شود و آن جا نیز تایید نشود. جالب است فیلمی که ارشاد آن را تایید کرده و طبق فیلمنامه پیش رفته است را به آن ایراد می‌گیرند. چرا قضاوت درباره فیلم‌ها امروز از سوی افراد معدودی انجام می‌شود؟ اگر فیلمی بد است اجازه دهید مردم درباره آن نظر دهند یا منتقد باید نظر دهد که چه فیلمی خوب است یا نه! تمام این افراد دولتی هستند و آشنایی کامل با فیلم ها ندارند و اهل ریسک هم نیستند. واقعا با دیدن یک فیلم چه اتفاقی خواهد افتاد ما از چه چیزی واهمه داریم. نمی توانیم نخبگان را از بدنه سینما جدا کنیم. قضاوت را بگذاریم بر عهده مردم و منتقدین!»

لینک کوتاه

مطالب مرتبط

نظر شما


آخرین ها