تاریخ انتشار:۱۳۹۷/۰۲/۰۹ - ۰۸:۳۹ تعداد نظرات: ۰ نظر کد خبر : 85546

مدیر بخش بازار جشنواره جهانی فجر ادعا دارد که «اگر فروش زیادی برای سینمای ایران اتفاق نیفتد، تعجب آور نیست.»

به گزارش سینماسینما، مهدی یادگاری درباره وضعیت بازار فیلم در جشنواره جهانی فیلم فجر گفت: علت این ادعا این است که وضعیت اقتصاد جهان بسیار ضعیف شده است، حتی از الان می‌توان پیش‌بینی کرد که بخش بازار جشنواره کن هم خلوت خواهد بود و مشابه آن هم شرایطی است که در جشنواره‌هایی مثل برلین یا میپ تی وی شاهد بودیم و تعدادی از شرکت‌ها اقرار می‌کردند که ما از حضور در آن دو بازار بزرگ و مهم جهان پشیمان هستیم زیرا که نتوانستیم با خریداران همیشگی ملاقات کنیم. پس شاید بتوان نتیجه گرفت که با این اوصاف حضور ۴۸ خریدار در فجر اتفاق خوبی بوده است و قطعا به اندازه خودش موفقیت آمیز است.

ششمین روز سی و ششمین جشنواره جهانی فیلم فجر

مدیر بخش بازار سی و ششمین جشنواره جهانی فیلم فجر در بخشی از این گفت‌وگو بیان کرد: امسال خریداران خوبی در جشنواره وجود داشتند و شرکت‌هایی که پیش از این از ما فیلم خریده بودند و تاکنون به ایران نیامده بودند، توانستند به ایران بیایند و شرایطی ایجاد شد که ما کارهای جدیدترمان را هم به آنها عرضه کنیم.

مهدی یادگاری با اشاره به اینکه “جشنواره فقط محل عرضه کالا یا همان آثار سینمایی است” گفت: ممکن است یک شرکت یا نماینده خریدار، همان موقع و در ایام برگزاری جشنواره اقدام به خرید و یا عقد قرار داد با پخش کننده یک فیلم نکند و این اتفاق ممکن است به زمان دیگری بعد از جشنواره موکول شود بنابر این آمار دقیقی از اینکه چه تعداد از فیلم‌ها به این شرایط دست می‌یایند، وجود ندارد. تعداد آثار فروخته شده و یا انتخاب شده برای دیگر جشنوارهها در جایی ثبت نمی‌شود و فقط شاید بتوان از خود پخش کنندگان فیلم‌ها که طرف قرارداد با خریداران هستند این اطلاعات را جویا شد.

یادگاری درباره ارزیابی‌اش از میزان رضایت غرفه‌داران و بازخوردهایی که از طرف آنان در ایام جشنواره داشته‌است، گفت: ما وقتی از غرفه‌داران شرایط جشنواره را جویا شدیم، آنها اظهار می‌کردند که امسال خریداران خوبی در جشنواره وجود داشتند و شرکت‌هایی که پیش از این از ما فیلم خریده بودند و تاکنون به ایران نیامده بودند، توانستند به ایران بیایند و شرایطی ایجاد شد که ما کارهای جدیدترمان را به آنها عرضه کنیم.

مدیر بخش بازار جشنواره درباره میزان موفقیت شاخه‌های مختلف سینمایی در این بخش گفت: امسال در بخش انیمیشن توافق‌نامه‌های خوبی با هدف تولید مشترک صورت گرفت و بعد از آن هم در قسمت فیلم‌های سینمای ایران احتمال می‌دهیم اتفاقات خوبی رقم خواهد خورد، زیرا اطلاعات فیلم‌ها را برای همه خریداران ارسال کرده‌ایم و با این اوصاف فکر می‌کنم نسبت به سالهای گذشته عملکرد بهتری داشتیم.

او در ادامه صحبت‌هایش در پاسخ به این سوال که آیا امسال این بخش از جشنواره توانسته مانند دیگر بخش‌ها از موفقیت و حضور پررنگ‌تری برخوردار شود، گفت: بخش بازار فرق جدی‌ای با دیگر بخش‌ها دارد و آن هم این است که در حوزه تجاری شرایط اقتصادی و سیاسی منطقه تاثیر زیادی بر این بخش می‌گذارد. بازار برلین که در بهمن ماه برگزار شد و همچنین بازار Mip TV که دو هفته پیش برگزار شد، یکی از خلوت‌ترین بازارهای ۱۰ سال گذشته بودند، بنابر این، ما به نسبت صنعت خودمان و افرادی که به ما رجوع کردند باید سنجش را انجام دهیم که به اعتقاد بنده از شرایط خوبی برخودار بودیم. ما نمی‌خواهیم آمار سازی کنیم و وانمود کنیم که مثلا نسبت به سال گذشته فلان مقدار رشد داشته‌ایم، بلکه به واقع امسال از ۴۶ خریدار دعوت شد که همه افرادی بودند که در سالهای اخیر از سینمای ایران فیلم و یا برنامه تلویزیونی خریده بودند. ما حتی این خریداران را هم دسته بندی کرده بودیم. رسم است که تمام هزینه حضور خریداران را جشنواره‌ها تقبل می‌کنند اما ما آنها را دسته بندی کردیم یعنی مثلا آنهایی که فیلم بیشتری را در چند سال اخیر خریده بودند درجه A دادیم و هزینه سفر را تقبل کردیم و آنها که کمتر خریده بودند فقط یک مبلغ کمک هزینه به آنها داده شد. از ابتدای جشنواره تلاش شد تا در تمامی بخش‌ها میهمانان بر اساس رتبه و اهمیت برای حضور در جشنواره رتبه بندی شده و دعوت شوند.

وی خاطرنشان کرد: جشنواره می‌تواند فیلم‌ها را مطرح و معرفی کند و به کارشناسان مختلف عرضه کند. کاری که باید اتفاق بیفتد و ما امسال به انجام آن اصرار داشتیم این بود که هر فیلم باید یک شرکت پخش کننده داشته باشد. این تصمیم از آنجایی شکل گرفت که یکی از مشکلاتی که سال گذشته در بازار جشنواره با آن مواجه بودیم، این بود که وقتی یک خریدار خارجی فیلمی را می‌دید و می‌خواست از مالک و یا پخش کننده آن اطلاعات کسب کند،نمی‌دانست باید با چه شرکتی مذاکره شود. در حقیقت جشنواره فقط می‌تواند آثار را معرفی کند و نه اینکه نقش بازاریابی را داشته باشد. بنابر این اگر بخواهیم فیلم‌ها در جهان حضور بهتری داشته باشند باید به شرکت‌های پخش رونق ببخشیم.

مدیر بازار جشنواره‌ی جهانی فجر گفت: امسال تصمیم بر آن شد که اطلاعات شرکت‌های پخش کننده تمام فیلمهایی که در بخش های مختلف جشنواره حضور داشتند، برای همه خریداران و نمایندگان فستیوالها فرستاده شود. نکته مهم این است که زمانی که یک فیلم توسط پخش کننده ارائه می‌شود، یک تیم حرفه‌ای و مسلط بر امور خرید و فروش و مذاکرات ببین المللی وجود دارد درحالی که در بعضی از موارد کارگردان و سازنده فیلم اقدام به حضور در مذاکرات می‌کردند که معمولا فرآیند موفقیت آمیزی نبود. امسال هم چهار فیلم پخش کننده بین المللی نداشت و ما از طرف جشنواره اسامی این فیلم‌ها را اعلام کردیم تا شرکت‌های داخلی با سازندگان این آثار وارد مذاکره شوند و مسئولیت پخش آنها را بپذیرند.

یادگاری درباره زمان برگزاری این بخش از جشنواره و احتمال جابه‌جایی تاریخ آن توضیح داد: از نظر تجاری و حضور خریداران و فروشندگان، بازار فیلم فجر در میان دو بازار مهم بین المللی میپ تی وی و بازار فیلم کن قرار گرفته است و همین موضوع حضور بخشی از خریداران و یا شرکتهای مهم را با مشکل روبرو میکند. بنابر این باید برنامه‌ریزی دقیق‌تری صورت بگیرد. اما با این حال معتقدم که بازار فیلم فجر باید از نظر حجم شرکت‌کنندگان افزایش پیدا کند، زیرا بازیگران جدی‌ و جدیدی مانند شرکتهای عرضه کننده خدمات  IPTV و VOD آمده‌اند و باید برای آنها فکری کرد تا خریداران، فروشندگان و سینماگرانی که دارای محصول هستند با خدمات آنها آشنا شوند و مستقیم با خود اپراتور وارد مذاکره شوند. با توجه به میزان تقاضای زیاد از طرف این شرکت‌ها برای حضور در جشنواره، ظرفیت کنونی بازار ما جواب‌گو نیست بنابراین من درخواست کردم که این بخش از نظر وسعت برای سال‌های آینده تغییر کند زیرا امسال به دلیل کمبود جا نتوانستیم به تعدادی از شرکتهای این حوزه از ابتدای بازار بین المللی فجر غرفه بدهیم.

این مدیر بخش بازار جشنواره فجر با آرائه آماری از تعداد خریداران خارجی و مقایسه آن با سال گذشته گفت: در مقام مقایسه سال گذشته ۴۷ غرفه در اختیار داشتیم و امسال به دلیل ساخت یک استودیو تلویزیونی فضایمان کم شد و ۴۲ غرفه داشتیم و با توجه به تعداد تقاضاها از همان روزِ اولِ کار، ۱۲ غرفه کم داشتیم.  بخش بازار باید در کنار جشنواره باشد اما نکته مهم این است که زمان بازار نباید طولانی شود. تعدد برنامه ها و سفر های کاری خریداران زیاد است و نمی توانند بصورت طولانی در یک بازار حضور داشته باشند. بازار برلین هم که ۸ روز بود بسیاری از خریداران بعد از ۴ یا ۵ روز آن را ترک کردند. بنابر این به نظر من زمان این بخش در زمان جشنواره بینالمللی فیلم فجر باید حداکثر ۴ روز باشد. بخش دیجیتال هم باید به این بخش اضافه شود. سال گذشته ۱۷ شرکت خارجی غرفه‌دار بودند و امسال هم همین تعداد حضور داشتند، سال گذشته ۳۹ خریدار در جشنواره حضور پیدا کردند و امسال  با مقداری افزایش ۴۶ نماینده، که در ابتدا ۵۰ نفر بودند و ۴ نفر به دلیل مشکل ویزا نتوانستد به ایران بیایند.

یادگاری در پایان اظهار کرد: ما در چند روز آینده جلساتی را با حضور شرکت‌های پخش کننده حاضر در جشنواره برگزار خواهیم کرد و نظراتشان را خواهیم شنید تا برای برگزاری بخش بازار در جشنوارهای بعدی مورد توجه قرار دهیم. نتیجه جلسات را هم‌ حتما به دبیر جشنواره و رئیس سازمان سینمایی منعکس می کنیم. در واقع نظرات شرکت‌ها را تجمیع و مکتوب می‌کنیم و در قالب یک پیشنهاد جامع درباره بازار فیلم فجر ارائه خواهیم داد.

لینک کوتاه

مطالب مرتبط

نظر شما


آخرین ها