تاریخ انتشار:۱۳۹۶/۰۵/۳۰ - ۱۰:۳۱ تعداد نظرات: ۰ نظر کد خبر : 63431

از مدتی پیش زمزمه‌هایی مبنی بر تغییر نام شهرک سینمایی تلویزیونی «غزالی» شنیده می‌شد؛ موضوعی که این بار تایید آن از سوی مدیر این شهرک تا اندازه‌ای به قطعیت رسید.

شهرک سینمایی «غزالی» نزدیک به سه دهه است به عنوان اصلی‌ترین شهرک سینمایی ایران شناخته می‌شود و روز به روز با اضافه شدن لوکیشن‌های جدید، بزرگتر هم می‌شود؛ اما در همه این سال‌ها همواره پیشنهاداتی برای تغییر نام این شهرک که به امام محمد غزالی اشاره دارد، از سوی برخی از هنرمندان و منتقدان مطرح می‌شده است.

خبرنگار ایسنا با حضور در شهرک سینمایی تلویزیونی «غزالی» در گفت‌وگویی با کمال فیض‌آبادی، مدیر این شهرک که نزدیک به یک سال از عمر مدیریتش می‌گذرد، درباره موضوعات گوناگونی همچون احتمال‌ تغییر نام شهرک، پروژه‌هایی که هم‌اکنون در شهرک حضور دارند و فراهم کردن امکانات مناسب برای بازدیدکنندگان و…  به گفت‌وگو نشست.

نام شهرک سینمایی «غزالی» تغییر می‌کند

فیض‌آبادی از انتخاب اسمی جدید برای شهرک سینمایی غزالی خبر داد و اظهار کرد: در گذشته ما از این شهرک با عنوان شهرک سینمایی «غزالی» نام می‌بردیم. درست است که وظیفه ما خدمت‌رسانی به اهالی سینماست، اما اصالت این شهرک تلویزیونی است و از طرفی هم درباره نام «غزالی» هیچ سندیت و ارتباطی با امام محمد غزالی وجود ندارد. به همین منظور ما به بزرگترهای سازمان پیشنهاد دادیم تا نام شهرک را به شهرک «تلویزیونی – سینمایی ایران» تغییر دهیم، زیرا تنها شهرکی است که با این وسعت و دکور ماندگار در کشور ما وجود دارد.

او ادامه داد: حدود یک ماه است که مکاتبات ما برای تغییر نام صورت گرفته است و ریاست محترم سازمان نیز استقبال کردند. همچنین آقای میرباقری، معاون سیما نیز از مجموعه ما بازدید و در این زمینه ما را راهنمایی کردند. در مجموع می‌توان گفت که شهرک «تلویزیونی سینمایی ایران» رو به موفقیت و توسعه است.

مدیر شهرک سینمایی و تلویزیونی در پاسخ به این پرسش که چقدر احتمال دارد نام شهرک به نام زنده‌یاد علی‌ حاتمی تغییر کند، بیان کرد: بعضی از دوستان درخواست کردند که از زنده‌یاد علی حاتمی نیز به نوعی یاد شود. ما از این پیشنهاد استقبال می‌کنیم، چراکه مدیون آن بزرگوار هستیم. اما باید به این نکته نیز توجه کرد که وقتی از علی حاتمی یاد می‌کنیم باید از ولی‌الله خاک‌دان نیز نام ببریم؛ زیرا این دو عزیز با هم این شهرک را احداث کردند. در کل تصمیم گرفتیم از این دو چهره در شهرک «سینمایی تلویزیونی ایران» یاد کنیم. بر همین اساس می‌خواهیم سردیسی از زنده‌یاد علی حاتمی تهیه و آن را روبه‌روی درب ورودی شهرک نصب کنیم تا تمام بازدیدکنندگان هنگام ورود از علی حاتمی یاد کنند؛ اما هنوز این موضوع به قطعیت رسمی نرسیده است.

ایران بزرگترین شهرک تلویزیونی سینمایی خاورمیانه را خواهد داشت

رییس شهرک سینمایی همچنین با اشاره به افزایش پروژه‌های این شهرک گفت:‌ تعداد پروژه‌های ما در شهرک افزایش پیدا کرده است؛ پروژه‌هایی مانند سریال «عقیق» (شبکه سه سیما)، برنامه «خانواده امید» (شبکه امید)، «دستپخت‌های خودمانی» و «یه گله جا» (شبکه دو)، سریال «آرمان ۲» و مسابقه «جادوی صدا» (شبکه سه)، «جُنگ دلویزیون» (شبکه نسیم)، سریال «شکرآباد سابق» (افسانه هزارپایان)، سریال «پاهای بی‌قرار» (شبکه ۵) و برنامه «خاطرات محله ما» (شبکه افق) به شهرک تلویزیونی اضافه شده‌اند.

او با بیان اینکه سریال «عقیق» برای ماه محرم در اولویت شهرک قرار گرفته است، بیان کرد: ما ورود پروژه‌ها به لوکیشن‌ها را کند کرده‌ایم، زیرا سریال «عقیق» که برای ماه محرم تولید می‌شود، در اولویت قرار گرفته است. بنابراین ما مجبور شدیم که لوکیشن‌ها را آزاد کنیم تا این سریال بتواند زودتر از لوکیشن‌های شهرک استفاده کند. در حال حاضر ما سه پروژه دیگر هم در لیست انتظار شهرک داریم، اما زمان ورود آن‌ها را به تعویق انداختیم تا عوامل سریال «عقیق» کار خود را انجام دهند و بتوانند سریال را در ماه محرم به آنتن برسانند.

رییس شهرک غزالی از پروژه‌هایی که در نوبت ورود به شهرک هستند نام برد و گفت: پروژه‌های «ایران بیدار»، «خاطرات کمال» و سریال «از یادها رفته» در نوبت هستند و همچنین چندین پروژه تلویزیونی مسابقه و گفت‌وگو محور نیز اضافه خواهد شد.

فیض‌آبادی با اشاره به لوکیشن‌هایی که به شهرک سینمایی تلویزیونی «غزالی» اضافه شده و وسعت آنها اظهار کرد: چندین لوکیشن مانند «کاروانسرا» که برای پروژه «عقیق» است، همچنین لوکیشن منزل پنج دری و زورخانه که برای فیلم «آتش قداره» ساخته شده، به شهرک اضافه شده است. به دستور رییس سازمان صداوسیما سالن‌های مجاور شهرک که به نوعی انبار کاربری کالا بود، قرار است که در اختیار شهرک قرار بگیرد و در آینده‌ای نزدیک وسعت شهرک سینمایی غزالی به ۵۳ هکتار خواهد رسید و ما بزرگترین شهرک تلویزیونی ـ سینمایی خاورمیانه را خواهیم داشت.

«شهرزاد» با سایر پروژه‌ها فرقی ندارد

فیض‌آبادی در بخشی از سخنان خود با اشاره به لوکیشن‌های سریال «شهرزاد» در شهرک غزالی گفت:‌ ما شهرکی‌ها «شهرزاد» را مانند بقیه پروژه‌ها می‌بینیم و برای ما با بقیه پروژه‌ها فرقی ندارد. عوامل سریال «شهرزاد» به شهرک آمدند و یکسری سکانس و پلان را گرفتند و بعد برای ادامه تصویربرداری به بیرون شهرک رفتند و زمانی که خواستند برگردند ما پروژه سریال «عقیق» را داشتیم؛ به همین دلیل به آن‌ها گفتیم که زمانی که کار این پروژه سبک‌تر شود شما برگردید و قرار است که بعد از مدتی ادامه تصویربرداری را در شهرک داشته باشند.

از گنجینه سریال‌های تاریخی تا تاسیس یک سامانه هنروری

او همچنین با اشاره به لوکیشن «شهر کوفه» و «رصدخانه» که در معرض تخریب هستند، گفت: ما همچنان معضل لوکیشن کوفه و لوکیشن دیگری به نام رصدخانه را داریم و به دنبال این هستیم که پروژه‌هایی به شهرک اضافه شود تا بتوانیم به نوعی این لوکیشن‌ها را احیاء کنیم. برای مثال لوکیشن کاروانسرا همان قلعه میرقباد سابق است که نیمه‌کاره رها شده بود و مانند لوکیشن کوفه غیرفعال بود، اما در حال حاضر با قدمتی ۳۰ یا ۴۰ ساله تغییر لوکیشن داده و به لوکیشن کامل و ماندگار کاروانسرا تبدیل شده است.

رییس شهرک سینمایی غزالی با بیان اینکه برای هر لوکیشنی قرار است گنجینه‌ای ایجاد شود، اظهار کرد: در حال حاضر ما در لوکیشن خیابان «لاله‌زار» خلاصه‌ای از یک گنجینه را داریم که علاقه‌مندان می‌توانند از آن بازدید کنند. اما هدف اصلی ما این است که بتوانیم برای هر یک از لوکیشن‌های شهرک گنجینه‌ای را ایجاد کنیم. در این گنجینه‌ها لباس‌ها و لوازم صحنه سریال‌ها وجود دارد.

او با اشاره به افزایش فضای شهرک و اضافه شدن برخی لوکیشن‌های ضروری بیان کرد: با دستور جدیدی که رئیس سازمان صداوسیما داده‌اند، قرار شد که فضایی از انبار کالاهای سازمان به شهرک اضافه شود؛ بنابراین نیاز لوکیشن زندان، بیمارستان، کلانتری و مدرسه ما برطرف خواهد شد. در حال حاضر این موضوع در دست بررسی است که به امید خدا در کمترین زمان از این فضا برای لوکیشن‌های مورد نیاز بهره‌برداری کنیم.

فیض‌آبادی با اعلام این خبر که یک سامانه هنروری در حال ایجاد است، ادامه داد: یک سامانه هنروری را ایجاد و احیا خواهیم کرد تا دوستانی که علاقه‌مند به دوره بازیگری هستند از یک آموزشگاه رسمی، کلاس‌های بازیگری را بگذرانند و بعد از اتمام دوره از طریق آن آموزشگاه وارد مجموعه هنروری پروژه‌ها شوند.

او همچنین از راه‌اندازی سایت شهرک خبر داد و گفت:‌ سایت شهرک هم در حال ایجاد است و بچه‌ها برای محتوای آن در حال فعالیت هستند. ما در این سایت قرار است که یکسری اطلاعات درباره لوکیشن‌ها بگذاریم. سایت شهرک سینمایی غزالی باید طبق زمان‌بندی ۱۵ روز دیگر افتتاح می‌شد، اما با توجه به اینکه از ۲۶ هزار لباس و ۱۶ هزار لوازم صحنه باید عکس گرفته و همچنین شناسنامه آن‌ها گذاشته شود، نیاز به زمان بیشتری داریم. در کل می‌توان گفت که کارهای سایت شروع شده است. ما مجوز کانال و اینستاگرام شهرک سینما تلویزیونی هم از حراست سازمان گرفته‌ایم و به نوعی هم فعالیت خود را آغاز کرده است.

رییس شهرک سینمایی غزالی در ادامه گفت:‌ همچنین یک جشنواره عکاس راه‌اندازی کرده‌ایم که این مسابقه عکاسی از ولادت امام رضا (ع) تا عید غدیر برگزار می‌شود؛ بعد از آن هیات داوران که از واحد کارشناسی اداره کل تولید تشکیل شده است، عکس‌ها را بررسی خواهند کرد و سه نفر به عنوان برگزیده معرفی می‌شوند که برای آنها هدیه‌ای در نظر گرفته شده است.

تلاش شهرک برای احیای سنت‌ها

فیض‌آبادی با بیان اینکه تلاش کردیم تا برخی از سنت‌های قدیمی را در شهرک احیا کنیم، در این زمینه اظهار کرد: به عنوان مثال خیمه‌ شب بازی را در شهرک برگزار کردیم و گروه‌هایی از مدارس و آموزشگاه‌های مختلف برای بازدید آمدند. اما برخی از آن‌ها استقبال کردند و آن گونه که فکر می‌کردیم پیشرفتی دیده نشد. ما همچنین تئاتر در شهرک برگزار کردیم که از طرف مردم تا حدی استقبال شد و در آینده نیز این کار را ادامه خواهیم داد. ما به غیر از خیمه‌شب بازی و تئاتر قرار است که تئاترهای خیابانی را نیز ایجاد کنیم و در این راستا با برخی از دوستان صحبت کرده‌ایم تا در ایام تعطیل در لوکیشن‌های آزاد این تئاترها برگزار شوند و بازدیدکنندگان ببینند. در واقع ما با این کارها می‌خواهیم بخش نوستالژیک شهرک را تقویت کنیم. به همین منظور قصد داریم که برای شب یلدا برنامه‌ای آماده کنیم و حافظ‌خوانی داشته باشیم.

او با اشاره به احیای هیات فرهنگی هنرمندان در شهرک سینمایی غزالی گفت: ما در حال مذاکره برای احیای هیات فرهنگی هنرمندان هستیم و تاکنون نظرات برخی از مسؤولان مرتبط را جویا شده‌ایم؛ البته تا به امروز دیدگاهشان نسبت به این هیات مثبت بوده است. سعی می‌کنیم به شکلی برنامه‌ریزی کنیم که شهرک تلویزیونی سینمایی غزالی به نوعی خانه دوم هنرمندان باشد و با میل بیشتری به شهرک مراجعه کنند و کار خود را پیش ببرند.

رییس شهرک سینمایی غزالی ادامه داد: من در گفت‌وگوی قبلی خود با ایسنا نامی از اسدالله یکتا بردم، اما از آن زمان نتوانستم او را پیدا و با او ارتباط برقرار کنم. به دلیل اینکه بُعد مسافت زیاد است و گویا در شهر دیگری زندگی می‌کند. ما همه تلاشمان این است که بزرگترها به این هیات فرهنگی هنرمندان وارد شوند. همچنین در نظر داریم برای نویسندگی و فیلمنامه‌نویسی بسترهایی را فراهم کنیم تا هنرمندان ما بتوانند در فضای آرامی به کار فیلمنامه‌نویسی بپردازند.

 مجموعه شهرک سینمایی متشکل از چند بخش گوناگون است که سال ۵۸ توسط زنده‌یاد علی حاتمی ساخته شده است و از آن روز تاکنون میزبان سریال‌های زیادی چون «سربداران»، «شیخ مفید»، «امام علی(ع)»، «مریم مقدس»، «جهان پهلوان تختی»، «کارآگاه علوی»، «کیف انگلیسی»، «ولایت‌ عشق»، «شب دهم»، «مدار صفر درجه»، «مردان آنجلس»، «تبریز در مه»، «کلاه پهلوی»، «سرزمین کهن»، «معمای شاه» و آثار تاریخی دیگر بوده است.

قسمت اصلی شهرک سینمایی یعنی همان خیابان لاله‌زار توسط زنده‌یاد علی حاتمی احداث شد و با گذشت زمان بخش‌های دیگری هر کدام به بهانه ساخت یک سریال در دل این مجموعه قرار گرفتند؛ لوکیشن شهر کوفه یادگار سریال «امام علی (ع)»، شهر سامان یادگار سریال «کلاه پهلوی» و اورشلیم یادگار سریال «حضرت مریم(س)» است و لوکیشن‌های جدید میدان ژاله، خیابان انقلاب، میدان منیریه و خانه دکتر وزیری نیز قرار است به‌زودی در اختیار بازدیدکنندگان قرار بگیرد.

 

لینک کوتاه

مطالب مرتبط

نظر شما


آخرین ها