تاریخ انتشار:۱۳۹۵/۰۵/۲۳ - ۱۲:۰۸ تعداد نظرات: ۰ نظر کد خبر : 24008

قاچاق فیلماز ابتدای سال تا به امروز ۱۴ فیلم سینمایی پیش از ورود به شبکه رسمی نمایش خانگی، راهی شبکه غیرمجاز و سایت‌های غیرقانونی دانلود فیلم شدند و روند فعالیت گسترده شبکه‌های غیرمجاز همچنان ادامه دارد.

به گزارش سینماسینما، سینمای ایران از فعالیت شبکه‌های غیرمجاز روز به روز بیشتر متضرر می‌شود. پیش از این فیلم‌ها به محض ورود به شبکه نمایش خانگی سر از سایت‌های غیرمجاز می‌شد اما از ابتدای سال با شرایط دیگری مواجه هستیم. آثار سینمای ایران بعد از اکران در سینماها، سر از شبکه‌های غیرمجاز در می‌آورند! با این نوع فعالیت شبکه‌های غیرمجاز و عدم توجه ستاد صیانت به فعالیت گسترده این سایت‌ها بخش خصوصی از سرمایه‌گذاری در حوزه سینما نگران شده و  تمایل چندانی به سرمایه‌گذاری در این حوزه ندارد.

از ابتدای سال فیلم‌های سینمایی «پات»، «بهمن»، «ماهی و گربه»، «اشکان و انگشتر متبرکه»، «ملبورن»، «ناخواسته»، «دلتا ایکس»، «اشیاء از آنچه که می بینید به شما نزدیک تر هستند»، «به امید دیدار»، «اوریون»، «نگران نباش سارا»، «آمین خواهیم گفت» وارد شبکه غیرمجاز شده است و به تازگی دو فیلم سینمایی «اژدها وارد می‌شود» و «ناهید» هم در شبکه غیرمجاز قرار گرفته است. تهیه‌کنندگان آثار که روی رایت فیلم سرمایه‌گذاری کرده بودند به شدت متضرر شده و معترض فعالیت ستاد صیانت از محصولات فرهنگی هستند.

مروری بر فیلم‌هایی که در شبکه غیرمجاز ارایه شده است گواه این مدعا است که اکثر آثاری که در شبکه غیرمجاز منتشر شده است در گروه هنر و تجربه اکران شده و اکثر آن ها با زیرنویس انگلیسی ارایه شده است. برخی از این آثار ارایه شده در شبکه غیرمجاز تنها در جشنواره‌های خارجی ضدایرانی ارایه شده و هیچ گاه در سینمای ایران به نمایش درنیامده است. بسیاری از فعالان عرصه شبکه نمایش خانگی معتقدند این آثار به دلیل حضور بین المللی و ارایه به جشنواره‌های خارجی شرایطی را برای سودجویان فراهم آورده که از این فرصت بهره برده و فیلم‌ها را شبکه غیرمجاز به نمایش درآورند.

استقبال از سینمای خانگی و محروم بودن شهرها از دارا بودن سالن‌های سینما یکی از دلایلی است که شبکه غیرمجاز در تلاش است تا به سرعت آثار سینمایی را به صورت قاچاق در اختیار مخاطب قرارداده و گردش مالی هنگفتی برای خود رقم بزند با این کار یکی از امیدهای دست اندرکاران سینمای ایران که توزیع اثر در شبکه خانگی است تا هم فیلم دوباره در معرض نمایش قرار بگیرد و هم چرخه اقتصادی و فروش ادامه پیدا کند بر باد رفته تلقی می‌شود.

باید دید ستاد صیانت از محصولات فرهنگی وزارت ارشاد با این حجم فعالیت شبکه‌های غیرمجاز در خصوص فیلم‌هایی که در شبکه نمایش خانگی توزیع می‌شوند و فعالیت اخیر آنها که بعد از اکران صورت گرفته و فیلم‌ها در شبکه‌های غیرمجاز قرار می‌گیرد چه برخورد خواهد کرد. هم اینک تهیه‌کنندگان دو فیلم «اژدها وارد می‌شود» و «ناهید» در وزارت ارشاد به دنبال کسب مجوزهای لازم برای ارایه این دو فیلم به شبکه نمایش خانگی هستند.

 

منبع: فارس

لینک کوتاه

نظر شما


آخرین ها