تاریخ انتشار:۱۳۹۷/۰۵/۰۶ - ۱۱:۴۰ تعداد نظرات: ۰ نظر کد خبر : 93113

یک استاد دانشگاه درباره اینکه چرا برنامه‌ها و خصوصا بخش‌های خبری صداوسیما آیینه تمام‌نمای وضعیت فعلی کشور نیست؟ معتقد است که اولویت خبری مردم و صداوسیما در بسیاری از مواقع یکسان نیست.

به گزارش سینماسینما، وحید عقیلی در ادامه مطلب بالا گفت: ما طبق تئوری برجسته‌سازی و دروازه‌بانی خبر که ابزار برجسته‌سازی است، این مساله را در مدیریت اخبار داریم که هر روزنامه، سایت خبری، خبرگزاری، صداوسیما و رادیو تلویزیون به یک دسته از اخبار و موضوعاتی می‌پردازند که همسو با باورها، نگرش‌ها و نوع مالکیتی باشد که دارند؛ به عبارت دیگر بعضی از موضوعات و اخبار برجسته می‌شوند و در کنارش یکسری از اخبار، گزارش‌ها و رویدادها برجسته نمی‌شوند، بنابراین هر رسانه‌ای در این برجسته‌سازی یکسری از اخبار را بزرگ نمی‌کند.

رییس دانشکده علوم ارتباطات و مطالعات رسانه واحد تهران مرکزی ادامه داد: اگر ما یک نظرسنجی از مخاطبان انجام دهیم، متوجه خواهیم شد که بسیاری از مواقع اولویت خبری فرستندگان و تولیدکنندگان پیام در روزنامه‌ها و صداوسیما اولویت مردم نیست. به عبارت دیگر اگر میزان مراجعه مردم برای پیگیری اخبار از طریق سایت‌های خبری و فضای مجازی را ببینیم، از لحاظ تحلیل آماری متوجه می‌شویم که مردم بسیاری از اولویت‌های خبری خود را در صداوسیما پیدا نمی‌کنند؛ بنابراین استقبالی هم که از شبکه‌های اجتماعی و پایگاه‌های خبری می‌کنند، گویای همین مساله است.

او ادامه داد: به نظر می‌رسد حساسیت صداوسیما و تصمیم‌گیری درباره اینکه چه اخباری با چه اولویت‌هایی سیاسی، فرهنگی،‌ اجتماعی و … منتشر و به چه معضلات و مشکلاتی در جامعه پرداخته شود، از یک آرایش، منطق علمی، تعادل و حساسیت خاص برخوردار نیست.

این استاد ارتباطات با اشاره به راهکاری برای حل مشکل صداوسیما، اظهار کرد: ما در ارتباطات، اصلی داریم به اسم اجزای کنش ارتباطی؛ یعنی یک کنش ارتباطی، فرستنده، گیرنده، پیام و بازخورد دارد. من مطمئنم که اگر صداوسیما روی قضیه بازخورد یکسری تحقیقات علمی، میدانی و پیمایشی داشته باشد، بهتر خواهد بود. اولویت خبری مردم و صداوسیما در بسیاری از مواقع یکسان نیست؛ بنابراین اگر صداوسیما به طور عینی و واقعی بازخورد بگیرد و مشاهده کند که اولویت‌ها یکسان نیست به این نتیجه خواهد رسید که در سیاست‌های گزینش خبری، تحلیل‌های خبر و پخش اخبار باید تجدید نظر انجام دهد.

این فعال و کارشناس حوزه رسانه گفت: اعتراض به صداوسیما در گزینش و پخش اخبار به حدی زیاد است که فکر می‌کنم به صورت مُد درآمده که اغلب دست‌اندرکاران حوزه ارتباطات در رسانه‌های مکتوب و فضای مجازی هر روز اعتراض انجام می‌دهند.

عقیلی ادامه داد: اتهامات و صحبت‌هایی به تازگی علیه دو نفر از مجریان تلویزیون ایجاد شد که به آنها فرصت دادند در پربیننده‌ترین کانال تلویزیون از خود دفاع کنند. این امر بسیار مهم است زیرا در جامعه ما اتهامات و مسائلی وجود دارد که باید به همه این فرصت داده شود و اجازه ندهند که فردی حقش ضایع شود. تلویزیون با چه مجوزی به کسی که به او اتهامی وارد شده، قبل از این‌که اثبات یا رد شود در بهترین برنامه اجازه صحبت و دفاع می‌دهد.

او در پایان گفت: اخیرا با تأکیدات مقام معظم رهبری و همچنین وضعیت هجمه‌ دشمن به کشور از لحاظ اقتصادی و تهدیدهای خارجی، رویکرد تلویزیون در چند روز گذشته به قوه مجریه واقع‌بینانه‌تر و مهربان‌تر شده است. تلویزیون در عین حال که حق انتقاد دارد، می‌توانست حق گفتن کمبودها و حوزه‌هایی که به انتقاد نیاز دارد را از قبل انجام دهد یعنی بی‌طرف‌تر باشد.

منبع: ایسنا

لینک کوتاه

مطالب مرتبط

نظر شما


آخرین ها