تاریخ انتشار:۱۳۹۵/۱۰/۱۱ - ۰۱:۰۵ تعداد نظرات: ۰ نظر کد خبر : 37733

اصغر فرهادییک پزشک درمانگر اعتیاد به نامه اخیر اصغر فرهادی واکنش نشان داد. 

به گزارش سینماسینما، دکتر مسعود شادنژاد، پزشک درمانگر اعتیاد در یادداشتی نسبت به یادداشت اصغر فرهادی خطاب به رئیس جمهوری واکنش نشان داد. 

در این یادداشت آمده است:

با سلام و احترام خدمت استاد هنرمند جناب آقای فرهادی کارگردان توانمند و مقتدر سینمای ایران و جهان، برنده جایزه بین المللی اسکار سینمایی، جایزه کن و چندین جایزه بین المللی دیگر؛

جنابعالی را باعث افتخار جامعه ایران دانسته، برگشت و حضورتان را در کشور در جوار هم‌میهنان مایه فخر و مباهات میدانم…

لکن جسارتا انتقادی به نامه حضرتعالی دارم که قبل از نگارش نامه از بزرگ مرد جامعه هنری ایران پوزش میطلبم….

کارتن خوابی و گورخوابی که اکنون بزرگ نمایی شده است موضوع تازه و  جدیدی نیست. سالهاست که عده‌ای هم وطن  بخت برگشته خط آخر، تحت نام کارتن خواب و بی‌خانمان روزها را در سطلهای زباله به دنبال طعام میگردند و شبها را به دنبال مکانی برای خواب. حال چه فرقی میکند آن مکان گورهای نصیر آباد شهریار باشد یا کال دروی مشهد؛ پشت دیوار مخروبه باغهای آستان قدس باشد یا یک ساختمان نیمه ساز در حاشیه شهر کرمانشاه؛

مهم این است که نه سقفی بالای سردارند  و نه فرشی زیر پا…

نگارنده از حدود یک سال قبل که در زمینه کارتن خوابی فعالیت میکند بارها این موضوع را فریاد زده است که کارتن خوابها هم انسان هستند مانند بقیه انسانها؛ البته که راه را به خطا رفته و رفتارشان قابل دفاع نیست؛ لکن دلیلی هم برای اینگونه زندگی فلاکت بار و تحقیرآمیز آنها وجود ندارد….

انسانهایی که روزگاری عزیز خانواده خود  بوده‌اند و اکنون مطرود خانواده و طرد شده از طرف جامعه.

اما هیچ گوش شنوایی پیدا نکردم به جز از جامعه درد آشنای پزشکی که همواره کمک حال این افراد بوده اند و خواهند بود….

اینکه هر جا که دوربینی وجود دارد و جایی برای مطرح شدن باشد بلافاصله سروکله یکی از هنرمندان پیدا میشود و کامنت عامه پسندی را مطرح نموده؛ عده‌ای برایش هورا بکشند متاسفانه یک فرصت طلبی و نوعی فعالیت پوپولیستی است…

البته که استاد فرهادی انسان بزرگی هستند و نیاز به مطرح شدن ندارند و احساسات دلسوزانه ایشان را به عنوان یک هم وطن  درک میکنم. اما شبهه ایست که ایجاد شده است به این علت که تاکنون هیچ حرکت مفیدی  را از این بزرگواران  در این ارتباط ندیده‌ایم…

جناب آقای فرهادی عزیز حتما برای خوانندگان خواهند فرمود که هنرمندان گرامی تا بحال کجا بوده‌اند؟

آیا استاد فرهادی از پدیده کارتن خوابی؛بی خانمانی؛ فقر؛ بیکاری؛ فحشاء؛ فساد؛آسیب‌های اجتماعی و گورخوابی در این مملکت اطلاعی نداشته‌اند؟!! که اگر اینگونه باشد که عذر بدتر از گناه است..

اگر هم اطلاع داشته‌اند خوشحال خواهیم شد اگر گزیده‌ای از کمکهای خودشان یا دیگر افراد جامعه هنری را به این بخت برگشته‌ها برای مردم عزیز تشریح کنند. یا اگر از این تراژدی غمناک فیلمی ساخته‌اند یا خواهند ساخت را اعلام بفرمایند.

جامعه پزشکی هنوز یادشان نرفته است که این دایه‌های مهربان تر از مادر در  ارتباط با فوت یکی از همکارانشان درخصومت با جامعه پزشکی چه ولوایی  به راه انداخته و چه بر سر جامعه پزشکی آوردند.

جامعه پزشکی هنوز فیلمها و سه‌ریال‌های این بزرگواران را که تقریبا اکثر آنها بدون کارشناسی و در خصومت با کادر بهداشت و درمان است یادشان نرفته است…

برادر ارجمند و استاد گرامی جناب آقای فرهادی عزیز زمانی که جامعه پزشکی و دیگر NGOها و فعالان اجتماعی در سرمای ده درجه زیر صفر در حال کمک‌رسانی به کارتن خوابها؛ درمان رایگان؛ انتقال به گرمخانه‌ها؛ درمان اعتیاد و کمک به جهت برگشت این عزیزان به خانواده‌ها و جامعه بودند جنابعالی کجا بودید؟

آیا یک شب و حتی یک ساعت به محل زندگی کارتن خواب‌ها سر زده‌اید؟

آیا یک لحظه به ساختن یک فیلم در ارتباط با زندگی آنها فکر کرده اید؟

برادر ارجمند من قصد دفاع از دولت را نداشته که خود منتقد بسیاری از برنامه‌های دولت هستم. و زندگی به این شیوه برای عده‌ای هموطن را به هیچ وجه من الوجوه زیبنده جامعه ندانسته و هیچ توجیهی را قابل قبول نمیدانم؛ لکن زحمات سازمان‌های وابسته به دولت منجمله بهزیستی و سازمانهای مرتبط را هم نمیتوانم نادیده بگیرم. کمکها وزحماتی که  از نزدیک شاهد آن بوده‌ام. وجود حداقل هزار گرمخانه؛ خانه‌های مهربانی و پناهگاه شبانه در سطح کشور…

آسیب شناسی این قضیه که چرا با وجود اقدامات حمایتی سازمان بهزیستی و دیگر سازمانهای مرتبط؛ تامین حداقل یک وعده غذای گرم و محل خواب و دیگر امکانات چرا عده‌ای از آنها همچنان زندگی کارتن خوابی را به این شرایط ترجیح میدهند خود داستان دیگری دارد که از عهده این بحث خارج است..

خدا را سپاس میگوییم که حداقل در این رابطه کادر درمان کوتاهی نکرده است اما صراحتا اعلام میکنیم جامعه هنری در این ارتباط کم‌فروشی نموده است..

به عمل کار برآید به سخنرانی نیست…

لینک کوتاه

نظرات شما

  1. حمید لیقوانی
    ۱۱, دی, ۱۳۹۵ ۲:۴۱ ق٫ظ

    باید کجا باشند،!؟ همانجایی هستند که باید باشند،،همواره هم ازمحیط زیست بگیر تا آوارگان وکارتن خوابها وبچه های کارغیره نظرات خودراگفته اندو ایضا اقدامات خیر انه ،،،،،واما بعد اینبار روزنامه شهروندغلیظ تر وتاثیر گذارتر به این مورد پرداخت واولین نفرهم آقای فرهادی عکسلعمل نشان دادند همبن ،،،وبعد دیگران …..!؟!؟!

  2. عباس
    ۱۱, دی, ۱۳۹۵ ۳:۴۲ ق٫ظ

    آقای فرهادی سلام
    شماعدالت رو اگرازحرفه ی خودتون شروع کنیددرست میشه!همون طورکه یه خانواده یایه آدم اگرخودسازی کنه همه چی درست میشه…من سالهاست نمایش کارمیکنم وتابحال نشده یعنی دستیاراتون اجازه نمیدن که آدم بیآدازنزدیک بهتون اعلام آمادگی کنه!چرایکی بایدازاون وریه دهاتی بلندشه بیادباخانوم باران کوثری رابطه بزنه وبعدبهش فرصته نقش اول رو بدن!تکرارمیکنم فرصت نقش اول!ومنی که این رشته رو تحصیل کردم وحتی جایزه ی تقدیربازیگری تئاترفجرم دارم،برای اعلام آمادگی درکست های بازیگری این اجازه داده نشه ازطرف دستیارانتون!؟میدونیداین روزا هرکی که تو مهمونیه بیشتردراولویته فرصته؟؟؟
    من فکرمیکنم اول بایدازخودمون شروع کنیم!!!

  3. فرزاد
    ۱۱, دی, ۱۳۹۵ ۶:۱۹ ق٫ظ

    سلام
    همه اقشار باید به طور مستقیم و غیر مستقیم در مورد معضلات اجتماعی سهیم باشند، کار یک پزشک مستقیم است و کار نویسنده و هنرمند غیر مستقیم از طریق خلق اثر است(نگاهی به آثار فرهادی از تاتر ماشین نشینها تا سریال در شهر و شهر زیبا و رقص در غبار و …. )اما او گوش شنوا.
    لازم است بدانیم همین گزارش یک روزنامه نگار باعث توجه این مدت به گور خواب ها و کارتن خواب ها شده است.

  4. محسن زارع
    ۱۱, دی, ۱۳۹۵ ۱۰:۵۷ ق٫ظ

    جناب دکتر؛ اقای فرهادی سالهای سال در اثارشان مستقیم و غیر مستقیم به زندگی انسان هایی از طبقات اسیب پذیر اجتماع پرداخته و طبعا سال های سال با این پدیده به صورت تحقیق میدانی و …. دست و پنجه نرم کرده است. ظاهرا این شمایید که با به چالش کشیدن فرهادی و گریبان دریدن در مقابل او شهوت شهرت دارید و میخواهید از این اب گل الود ماهی خود را بگیرید. اگر این زحماتی که از ان دم می زنید را واقعا انجام داده اید پس چرا اجر ان را ضایع می کنید و چه لزومی دارد که ان را به رخ فرهادی و در واقع همگان میکشید. شماکار خود رابکنید و فرهادی هم کار خود را……

  5. نامه جامعه مهندسين با جامعه پزشكي
    ۱۱, دی, ۱۳۹۵ ۶:۵۶ ب٫ظ

    نامه انتقادی یک مهندس از جامعه پزشکی در خصوص گورخواب ها

    جناب آقای درمانگر

    همانگونه شما نسبت به هنرمند عزیز آقای فرهادی انتفاد دارید بنده هم به عنوان یکی عضو از جامعه مهندسین نسبت به عملکرد سازمانها و نهادهای بهداشت و درمان دولتی و نحوه سرویس دهی آنان به اینگونه افراد که عمدتاً در دام اعتیاد علی الخصوص به مواد مخدر صنعتی هستند انتقاد دارم. گستردگی این پدیده در بین جوانان به حدی زیاد است که غیرممکن است در اطراف خود یک یا چند نفر را با این شرایط نبینیم و متاسفانه فرآیند خدمات رسانی ترک اعتیاد این جوانان تبدیل به دکانی برای جامعه پزشکی و درمانی شده که برای ترک در کمپ‌های ترک اعتیاد قبل از هرچیزی از خانواده آنها -در صورت وجود- مبالغ هنگفتی برای یک دوره کوتاه مطالبه کذده و پس از طی شدن دوره بدون توجه به موثر بودن فرد را با همان شرایط به جامعه باز می‌گرداندد، متاسفانه این پدیده توجه به پول در جامعه پزشکی به حدی وسعت یافته که کمتر کسی را می‌شود یافت که گلایه‌ای از هزینه‌های پرداختی بابت درمان از جامعه پزشکی نداشته باشند.
    با این شرایط ایکاش شما هم بجای مطالبه حقوق جامعه پزشکی و نگارش نامه به جهت تلافی آنچه در ماجرای فوت مرحوم کیارستمی اتفاق افتاد به فکر چاره برای درد این مردم بودید.
    بنده به عنوان عضوی از جامعه مهندسین حاضرم طی فقط چند ساعت دهها نفر از این معتادان که نهایتا کار همه آنها به گورخوابی و کارتن خوابی خواهد کشید را به شما نشان دهم. این افراد یا به دلیل عدم تمکن مالی جهت پرداخت هزینه‌های درمان اعتیاد از طرف خانواده و یا بدلیل عدم انجام درمان موثر در مراجعات متعدد به کمپهای ترک اعتیاد (بخوانید موسسات مالی ترک اعتیاد) همچنان در منجلاب اعتیاد گرفتارند.

نظر شما


آخرین ها