هالیوود ریپورتر نقدی را بر فیلم «خانهای در خیابان چهل و یکم» منتشر کرد.
متن کامل نقد هالیوود ریپورتر که طی چند روز اخیر بخشهایی از آن منتشر شده، به شرح زیر است:
«فیلم «خانهای در خیابان چهل و یکم» به کارگردانی حمید رضا قربانی داستان فروپاشی خانوادهای از طبقه متوسط در تهران است که در آن برادری، برادر خود را به سبب یک چک برگشتی میکشد. درامی که به آرامی شروع شده و رفته رفته فضای روانشناسانه و اخلاقی پیچیدهای پیدا میکند. هر چند موقعیتهای درام در فیلمنامه آزیتا ایرایی آزاردهنده است، اما اهمیت آنها در طولانی مدت مشخص میشود و در قسمت دوم فیلم این گرهها و کشمکشها، فیلم را در جایگاهی بالاتر از یک درام معمولی قرار میدهند. بازیگران زبده زن این فیلم هم امتیاز دیگری برای آن هستند.
اختلاف اولیه بین محسن (علی مصفا که نقش “شوهر” را در فیلم “گذشته” اصغر فرهادی بازی میکند) و برادرش مرتضی در بلورفروشی واقع در مرکز شهر بر سر چک در میگیرد. این بلورفروشی متعلق به مادر بیوهشان شکوه خانم (سهیلا رضوی) است. صداها بلند میشود، هل دادن به پرتاب کردن تبدیل میشود، پلیس وارد منطقه میشود و جسد پوشانده شده مرتضی را به آمبولانس منتقل میکند.
داستان پس از این فاجعه در ساختمانی اصیل که این خانواده در سه طبقه آن زندگی میکنند، ادامه پیدا میکند. محسن که قتل را مرتکب شده فرار کرده و اکنون زنان خانواده میبایست با عواقب این قتل دست و پنجه نرم کنند. جالب است که هیچ اشکی ریخته نمیشود. هر کدام از آنها در وهله اول نگران شرایط خانواده خود و مواجهه با قانون هستند، که معمولا پیچیده است.
فروغ (مهناز افشار) همسر جوان و بیوه مرتضی برجستهترین و در عین حال رنجیده ترین شخصیت فیلم است. طبق قوانین ایران او هیچ حقی مبنی بر مجازات برادر شوهر خود محسن ندارد. اما پسر دوازده ساله او وقتی به سن قانونی برسد، میتواند عموی خود را در ازای دیه ببخشد یا اینکه او را قصاص کند. از آنجاییکه راه درازی در پیش است، تصمیم گیری در مورد سرنوشت محسن به مادر پیرش محول میشود. اما ابتدا باید او را پیدا کنند.
مسائل پیچیده همچنان ادامه دارند. محسن و همسر آموزگارش (سارا بهرامی) دختر کوچک دوست داشتنی دارند که پدر و پسرعمویش را عمیقا دوست دارد. همانند معضلات اخلاقی در درامهای فرهادی، در این فیلم، زن دو برادر در مقابل هم تظاهر به تلاش برای منافع بچههایشان میکنند در حالیکه واضح است برای منافع خود میجنگند.
تنها فرد بزرگوار، مادر خانواده است که با بازی خوب رضوی ابهت قابل توجهی پیدا کرده است. در حالیکه این بازی “من برای فرزندم از هیچ کاری دریغ نمیکنم “همچنان بین عروسها ادامه دارد، مادر با ماسکی بر چهره مانند یک تراژدی یونانی بیطرفانه شاهد اتفاقات است.
تمامی بازیگران به خوبی هدایت شدهاند، هرچند مصفا تسلیم یک نقش مکمل منفعل شده است.
حرکت سریع دوربین در این فیلم به داستان انرژی خاصی میدهد.»
فیلم «خانهای در خیابان چهل ویکم» در سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر در بخش «نگاه نو» به نمایش در آمد و نامزد دریافت سیمرغ بهترین فیلم شد.
بازیگران «خانهای در خیابان چهل و یکم» عبارتند از :مهناز افشار، علی مصفا، سهیلا رضوی، سارا بهرامی، آرش مجیدی ، مانی رحمانی، مانیا علیجانی و علیرضا کمالی.
در خلاصه داستان این فیلم به تهیهکنندگی سید محمود رضوی و محصول موسسه سیمای مهر آمده است:«دعوای ٢ برادر بحرانی را در خانواده ایجاد میکند، مادر این خانواده و ٢ عروسش که در سه طبقهی یک خانه زندگی میکنند، سعی میکنند هرکدام به تنهایی بار مشکلات پیش آمده در زندگیشان را به دوش کشند.»
ایسنا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- «نبودنِ» علی مصفا در سینماتک خانه هنرمندان ایران
- «تجربه»ی آذر با گفتوگویی متفاوت با علی مصفا روی پیشخوانِ مطبوعات
- در انتظار جغدی خیالی به نام هِدا/ نگاهی به فیلم «نبودن»
- برای فیلمی ساخته علی مصفا؛ جایزه بهترین تدوین جشنواره اسکاتلندی به هایده صفی یاری رسید
- سه فیلم سینمایی پروانه نمایش گرفتند
- فیلمبرداری «چرا گریه نمیکنی؟» به پایان رسید
- جایزه جشنواره بنگلور هند برای فیلم علی مصفا
- اولین حضور بینالمللی «ملخ» در یک جشنواره آمریکایی
- با دست کباب می خوردیم /امروز سالروز تولد علی مصفا است
- «غیاب» علی مصفا در جشنواره سائوپائولو
- اکران مجدد «یلدا» با بازگشایی سینماها در فرانسه
- «هفت سال ده روز کم» برگزیده جشنواره هالیوود سیلور اسکرین شد
- «انبار» در ترکیه به رقابت میپردازد
- جایزه بهترین فیلمنامه جشنواره بارسلون برای «یلدا»
- نمایش آنلاین «تابستان داغ» در سوئد
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فیلمهای ۱۵ روز سینماگران کن معرفی شدند/ جای خالی سینمای ایران در این بخش
- صدور پروانه ساخت سینمایی برای پنج فیلمنامه
- محمد یغمایی با «شورش ذهن» به عمارت نوفل لوشاتو میآید
- احیای ناپلئون در کن/ نخستین نمایش جهانی نسخه ترمیمشده «ناپلئون به روایت ابل گانس» در جشنواره
- «نگین سیاه» محمدعلی سجادی بهترین انیمیشن جشنواره سنتمونیکا شد
آخرین ها
- در جشنواره فیلم کلاسیک؛ جشن ۳۰ سالگی «داستان عامهپسند»/ بازیگران گرد هم آمدند
- احیای ناپلئون در کن/ نخستین نمایش جهانی نسخه ترمیمشده «ناپلئون به روایت ابل گانس» در جشنواره
- میراث نفرینشده/ نگاهی به فیلم «پنجه آهنین»
- «استودیو جیبلی ژاپن» برنده دومین نخل طلای افتخاری جشنواره کن
- در برنامه «خط فرضی» مطرح شد؛ هنرمند اگر جهانبینی داشته باشد خفه نخواهد شد
- معرفی داوران دو بخش مستند و نماهنگ جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی
- صدور پروانه ساخت سینمایی برای پنج فیلمنامه
- اکران آنلاین غیرمنصفانه و ناعادلانه است/ چرا «کاپیتان» قربانی شد؟
- محمد یغمایی با «شورش ذهن» به عمارت نوفل لوشاتو میآید
- محصول ۵۲ میلیون دلاری سینمای کره؛ ورنر هرتسوگ صداپیشه انیمیشن بونگ جونهو میشود
- قهرمانی مقتدرانه تیم ملی کشتی فرنگی در رقابتهای آسیایی با حمایت همراه اول
- «مجنون آن لیلی» هفته آینده روی صحنه میرود
- اولین حضور بینالمللی «چوپان» در یک جشنواره آلمانی
- بزرگداشت اصغر فرهادی در جشنواره کلمبیایی
- فیلمهای ۱۵ روز سینماگران کن معرفی شدند/ جای خالی سینمای ایران در این بخش
- داوران بخش فیلمهای داستانی کوتاه جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی معرفی شدند
- «آنیتا، گمشده در اخبار» بهترین انیمیشن کوتاه کلیولند شد/ واجد شرایط رقابت در اسکار
- در چهل و دومین دوره؛ «انگشت طلا» ۶ جایزه از جوایز فیلم هنگکنگ را برد
- مرور آثار داریوش مهرجویی در مسکو
- «تمساح خونی» ۴۰ روزه ۱۰۰ میلیاردی شد
- نگاهی به مینی سریال رژیم
- چرا فیلمهای نوستالژی دهه شصتی همچنان محبوب هستند؟
- نیکی مظفری و بهنام شرفی همبازی شدند/ رونمایی از پوستر نمایش «مرگ با طعم نسکافه»
- راهیابی«پیچ تاریخی» به جشنواره بینالمللی فیلم مسکو
- ساخت مستند فرمانده لوطی ها آغاز شد
- اکران «قویدل» در هنر و تجربه
- «نگین سیاه» محمدعلی سجادی بهترین انیمیشن جشنواره سنتمونیکا شد
- والتر هیل با یک فیلم نوآر برمیگردد/ ادامه بزن بزن در ۸۴ سالگی
- سینمای ایران مسافر کره جنوبی شد
- استخدام ۳ قهرمان کشتی کشور در همراه اول