تاریخ انتشار:۱۳۹۶/۰۲/۱۶ - ۰۶:۴۷ تعداد نظرات: ۰ نظر کد خبر : 54012

محمد شیروانی «دایره»، «کاندیدا»، «کادو»، « گیلاس‌هایی که کمپوت شدند»، «کنسرو ایرانی»، «شهر آرام»، «خیام» و «در پوست خود نمی‎گنجیم» عنوان هشت فیلم کوتاه محمد شیروانی است که در سینماهای گروه هنروتجربه اکران می‌شوند.

به گزارش سینماسینما، فیلم کوتاه «دایره» اولین فیلم محمد شیروانی، نخستین فیلم کوتاه ایرانی بعد از انقلاب است که به جشنواره کن راه پیدا کرد.

«دایره» بهترین فیلم کوتاه جشنواره فیلم فجر در سال ۷۷ و هم‌چنین منتخب منتقدان بین‌المللی جشنواره کن در سال ۱۹۹۹ شد. این فیلم داستان پیرمردی را روایت می‌کند که از زندگی تکراری خسته شده و برای خلاصی از این وضعیت یک روز پا را از این دایره ملال آور فراتر می‌گذارد و به اقدام عجیبی دست می‌زند که از کودکی در آرزوی آن بوده است.

فیلم کوتاه «کاندیدا» اولین تجربه ویدیویی محمد شیروانی و دومین اثر اوست که جایزه بزرگ جشنواره بین‌المللی فیلم مارسی ۲۰۰۰ را کسب کرد. این فیلم که نگاه ضد جنگی دارد،نامزد بهترین فیلم سال در جشن صد سالگی سینما و برنده بهترین فیلم کوتاه جشنواره فیلم‌های دفاع مقدس ۱۳۷۸ شد. این فیلم روایت مادری است که عکس پسر جوانش را در میان دختران عمدتا دانشجو دست به دست می‌چرخاند و از آن‌ها یک خواستگاری غیابی و غیرمعمول می‌کند.

فیلم کوتاه «کادو» داستان پدری است که به همراه پسرش که معلولیت ذهنی دارد برای پیدا کردن کار به تهران آمده است اما وجود پسر مانع از دستیابی به شغل و امرار و معاش او می‌شود و به همین جهت سعی می‌کند به نحوی از شر پسر که وبال گردن اوست، خلاصی یابد.

فیلم کوتاه «گیلاس‌هایی که کمپوت شدند» به شیوه آنالوگ و براساس داستان کوتاهی از تارکوفسکی ساخته شده‌است. این فیلم جایزه بهترین فیلم کوتاه جشنواره فجر و بهترین فیلم کوتاه جشنواره تهران را دربافت کرده و عنوان بهترین فیلم‌نامه اقتباسی از نگاه فیلم‌نامه نویسان سینمای ایران و نامزد بهترین فیلم جشن بزرگ سینمای ایران را از آن خود کرده است.

«گیلاس‌هایی که کمپوت شدند» فیلمی عاشقانه و اقتباسی درباره زن جوانی است که همسرش را در جنگ از دست داده اما می‌بینیم که حذف فیزیکی همسرش به حذف او از ذهنش منجر نمی‌شود.

«کنسرو ایرانی» اولین فیلم شیروانی است که به شیوه دیجیتال ساخته‌شده است. داستان این فیلم درباره دختر جوانی است که در یک آسانسور گیر افتاده و جریان فیلم از خلال مکالمات تلفنی او با مردی که برای نجاتش آمده رقم می‌خورد. این فیلم برنده جایزه بزرگ بهترین فیلم کوتاه جشنواره بین‌المللی ژنو شد و جایزه ویژه هیات داوران جشنواره بین‌المللی فیلم کراکو و جایزه ویژه هیات داوران جشنواره آرشیپالگو را دریافت کرد.

فیلم کوتاه و اکسپریمنتال «شهر آرام» یک ویدئوی تجربی است که دوربین‌های کنترل ترافیک شهری را هم‎چون یک سازه تصویرگر به‎کار می‌گیرد و در یک وحدت زمانی، به حضور یک زن مضطرب در یک بزرگراه واکنش نشان می‌دهند.

فیلم کوتاه «خیام» فیلم تجربه‌گرایانه دیگری از محمد شیروانی است. این فیلم با نگاهی به اندیشه‌های عمر خیام شاعر بزرگ ایرانی ساخته شده است.

فیلم کوتاه «در پوست خود نمی‌گنجیم» یک فیلم تجربی است که با موبایل ساخته شده و تجربه‌ای است در حیطه صدا و کر بودن. عنوان انگلیسی این فیلم «پوست تنگ محیط » اشاره روشن‌تری به وضعیت تعدادی ناشنوا دارد که به شهر بازی می‌روند تا پوست تنگی که تنشان را احاطه کرده بترکانند.

مجموعه فیلم‌های کوتاه محمد شیروانی از شنبه ۱۶ اردیبهشت ساعت ۱۷ در خانه هنرمندان اکران خود را آغاز می‌کنند.

منبع: ایسنا

لینک کوتاه

مطالب مرتبط

نظر شما


آخرین ها