تاریخ انتشار:۱۳۹۵/۱۱/۲۵ - ۱۲:۱۱ تعداد نظرات: ۰ نظر کد خبر : 45436

مهدی زمین‌پرداز ماجرای نیمروزسینماسینما، محمد دیندار:
مهدی زمین پرداز که از  هنرمندان جوان تئاتر محسوب می شود،پیشتر از اینها در مجموعه مستند و متفاوت تلویزیونی “آخرین روزهای زمستان” ایفاگر نقش بیاد ماندنی شهید حسن باقری بوده که چه به لحاظ فیزیکی و چه از نظر فرو رفتن و بلکه ذوب شدن در نقش، توانست کاراکتری بیادماندنی را در حوزه آثار دفاع مقدس رقم زده و از این رهگذر توانایی خود را نیز بخوبی به اثبات برساند.
وی پس از آن در فیلم “ایستاده در غبار”  در کنار هادی حجازی فر در اثری دیگر از مهدویان ایفای نقش نمود و باز تجربه ای موفق را از سر گذراند تا سرانجام در “ماجرای نیمروز” با هنرمندی تمام، نقش یک بازجوی انقلابی و متفاوت به اسم مسعود را ایفا نموده که نقش اخیر وی از چنان ظرافت و پیچیدگی خاصی برخوردار است که می توان آن را  نقطه عطفی در کارنامه بازیگری او به حساب آورد.
تیپ،رفتار و حتی نوع نگاه زمین پرداز در نقش مسعود که وظیفه بازحویی از عوامل سازمان را دارد و نحوه گفتار و رفتارش با نیروهای همرزم و دستگیر شدگان به گونه ای طراحی گردیده و توسط او بخوبی اجرا شده که تا دقایق قابل توجهی از فیلم گاهی دوستانش و نیز تماشاگر این تعلیق و دغدغه را دارند که شاید او نیز از هواداران یا نفوذی های سازمان است که در پی اهدافی خاص میان نیروهای انقلاب ورود پیدا کرده و بخشی از تعلیق نفس گیر که در بطن فیلم جریان دارد بی شک مدیون بازی ظربف و لبه مرزی اوست.
در این خصوص ذکر این نکته ضروری است که یکی از بزرگترین مشکلات آثار پلیسی و جاسوسی در سینمای ایران از پیش از انقلاب تاکنون، لو رفتن پیش از موعد ماموری بوده که کارگردان سعی داشته او را در نزد تماشاگر، نفوذی یا جاسوس قلمداد نموده و در بزنگاه فیلم خلاف آن را نشان دهد،اما به علت ضعف داستان و بازی،تماشاگر پیش از موعد مورد نظر به خلاف آن پی برده و باعث فرو ریختن شاکله فیلم گردیده است. در ماجرای نیمروز اما توانایی نویسنده و کارگردان و تبحر بازیگران از جمله مهدی زمین پرداز ماتع از بروز چنین اتفاقی شده و تا لحظه ای که مد نظر کارگردان است،موضوعی لو نرفته و کم رنگ نمی شود.
البته این وجه از شخصیت مسعود تنها فرازی از کاراکتر وی در طول فیلم محسوب می شود و در ادامه وقتی منوجه می شویم که وی نه تنها نفوذی نبست، بلکه یک انقلابی کاملا معتقد اما معتدل است، روش آرام و با طمانینه او در طول بازجویی ها، وجهی دبگر از شخصیت درونگرای وی را بروز می‌دهد که به کنتراستی دیدنی هم در مفایسه با سایر دوستانش و هم در آن اوضع ملنهب منجر می شود.
با این همه سیر رفتاری و شخصیتی این کاراکتر را می توان پس از مواجه شدن پیکرسوخته شده برادرش توسط تروربست ها مشاهده کرد،آنجا که چنین شخصیت آرامی در پی مشاهده این جنایت اشکی تلخ ریخته و در سکانس های فینال خواستار قاطعیت و سرعت عمل در حمله به خانه های تیمی می شود.
نکته مهم دیگر اینکه جدای از تسلط بازیگرانی مانند مهدی رمین پرداز و هادی حجازی فر در ایفای نقش های محوله و سخت و متفاوت؛ و با توجه به شناختی که از این دو هنرمند دارم، منش اخلاقی و سواد اجتماعی و فرهنگی آنهاست که ما را به حضور بازیگرانی خلاق و اخلاق مدار در سینمای ایران امیدوار می سازد.

لینک کوتاه

نظر شما


آخرین ها