سینماسینما، میثم محمدی:
خیلی راحت و با صراحت می توان گفت که نیمی از ۴۴ اثر بخش چشم انداز سینمای ایران در سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر با هیچ ماده و تبصره ای نباید به جشنواره راه پیدا می کردند، چون از همه لحاظ، کمیت آنها می لنگید. نه خبری از قصه بود، نه روایت درست و نه کارگردانی و چندین چیز که می تواند مخاطب را مجاب کند که بدون رودربایستی با صندلی های سالن تا انتها به تماشای آن بنشیند. اما انتخاب شدند و در راستای همان انتخاب های شاهکار، با داوری های سوپرشاهکار خود کاری کردند کارستان. حالا این روزها از گوشه و کنار فیلمهایی را می بینیم که مقبول نظر هیات انتخاب نبودند و کنار رفتند تا فرصتهای بعدی.
یکی از این آثار فیلم سینمایی “زرد” به کارگردانی مصطفی تقی زاده است که البته حرف و حدیث هایی هم بر سر انتخاب نشدن آن وجود داشت. ولی فارغ از این مسائل فرامتنی “زرد” بسیار مستحق تر از برخی آثار جشنواره بود که ابتدایی ترین فاکتورهای سینما را هم نداشتند. تقی زاده بر خلاف بسیاری از جوانان فیلم اولی شیفته تکنیک های سینمایی و بهره گیری اضافه از آنها نیست و فیلمنامه اش نیز از پیچ و تاب های کافی و موثر در پیشبرد داستان برخوردار است، هر چند که طبیعی است مانند هر فیلمی در برخی مواقع دچار لکنت می شود و شاید شخصیت پردازی ها و روابط در فصولی، از پرسپکتیو اندازه ای برخوردار نیستند، اما با ترتیب روایی درست قصه را پیش می برد.
“زرد” به دلیل تعدد لوکیشن و بازیگر، فیلمی دشوار برای یک کارگردان فیلم اولی محسوب می شود، چرا که طراحی میزانسن ها براساس حفظ یک رابطه منطقی میان نماهای اثر که بی شک با تدوین سجاد پهلوان زاده که یکی از خوش فکرترین تدوینگران جوان سالهای اخیر سینمای ایران است، به تکاملی حداکثری رسیده و انسجام بصری خوبی را حاصل کرده است. “زرد” بطور حتم می توانست در لیست هیات انتخاب جشنواره باشد و در یک فضای جدی مورد قضاوت قرار گیرد و برخلاف نامش، با قابلیتهای خودش صورتش را سرخ نگه دارد و مورد توجه قرار گیرد.
یکی از ویژگی های مثبت این اثر سینمایی پرهیز از غافلگیریهای آنی در طول روایت است و فیلمنامه نویس ترجیح داده در خصوص بحران اصلی داستانش که در ادامه منجر به رشد شاخه های فرعی فیلمنامه می شود، با مخاطب رو راست باشد و او را در مقام ناظر به قضاوت بنشاند و شبیه آثار متعدد سالهای اخیر سینما، بی دلیل پنهان کاری های غیرضروری ندارد، مگر اینکه باز هم براساس ضرورت برپایی جهان داستانی خود این کار را کرده باشد.
با تمام این تفاسیر “زرد” جای بحث و مداقه بیشتر را دارد و می توان درخصوص ابعاد متنی و فرامتنی، کارگردانی، شخصیت پردازی و جهان داستانی آن بیش از اینها نوشت و نکات منفی و مثبت آن را مورد بررسی قرار داد، اما چیزی که از همین حالا قابل پیش بینی است، استقبال مخاطب از این فیلم در اکران عمومی است، چون تمامی فاکتورهای یک فیلم مخاطب پسند را داراست و می تواند یکی از شگفتی های گیشه سال ٩۶ باشد.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- آغاز اکران آنلاین «کاپیتان من» در نمایش خانگی
- یک فانتزی دوست داشتنی/ نگاهی به فیلم «صبحانه با زرافهها»
- اولین تصویر از «صبحانه با زرافهها»/ پایان فیلمبرداری فیلمی با بازی بهرام رادان،پژمان جمشیدی و هوتن شکیبا
- بدرقه پیکرهای داریوش مهرجویی و وحیده محمدیفر به خانه ابدی
- در آستانه چهار ساله شدن سوینا؛ انتشار نسخه ویژه نابینایان «دکتر ژیواگو» با صدای بهرام رادان
- بهرام رادان سخنگو شد
- طریقهی ابلق شدن/ نگاهی به فیلم «ابلق»
- گلایه بهرام رادان از شرایط اکران «علفزار»/ زیرمجموعههای خود وزارت ارشاد هم از قانون مافوق خود تبعیت نمیکنند
- «علفزار»؛ فیلمی که برای مخاطب ارزش قائل است
- هزار داستان/ نگاهی به فیلم «علفزار»
- کنسرت-نمایش «سیصد» با بازی بهرام رادان روی صحنه میرود
- تاریخی که سینما نشد/ نگاهی به فیلم «عنکبوت»
- بازنمایی ژورنالیستی یک قاتل ایدئولوژیک بر پرده نقرهای/ نگاهی به فیلم «عنکبوت»
- پروانه نمایش برای دو فیلم صادر شد
- گزارشی از مراسم اکران خصوصی «عنکبوت»/ ایرجزاد: هنگام ساخت فیلم با خط قرمزهای زیادی مواجه بودیم
نظر شما
پربازدیدترین ها
- محمد رسولاف با «دانه انجیر مقدس» به کن باز میگردد
- کارگردان کانادایی که عاشق فرهنگ ایران شد/ ماتیو رانکین: از سینمای ایران تاثیر گرفتهام
- تحلیل رسانههای فرانسوی از حضور فیلم رسولاف در بخش مسابقه کن/ یک انتخاب سیاسی
- فیلم ترنس مالیک به جشنواره کن نرسید/ لیلا حاتمی با مریم مجدلیه به ونیز میرود؟
- سینماسینما/ گفتوگو با کن لوچ درباره «بلوط پیر» و دیگر چیزها/ امید، فعالیتی سیاسی است
آخرین ها
- «در سایه سرو» از جشنواره ایتالیایی جایزه گرفت
- فیلم ایرانی نامزد قدیمیترین جایزه سینمایی اروپا شد
- کیوسکهای دیجیتال نخستین اپراتور سلامت کشور رونمایی و نصب شد
- تحلیل رسانههای فرانسوی از حضور فیلم رسولاف در بخش مسابقه کن/ یک انتخاب سیاسی
- فیلمهای «رکوردزن» و زنگ خطر برای آینده این سینمای محترم!
- «هواخوری» روی صحنه میرود
- تمدید مهلت شرکت در جشنواره «خیمه شب بازی»
- سینماسینما/ گفتوگو با کن لوچ درباره «بلوط پیر» و دیگر چیزها/ امید، فعالیتی سیاسی است
- نسخه ویژه نابینایان «همسر» با صدای مسعود فروتن منتشر میشود
- نمایش «شیرین» کیارستمی در جادوی سینما بنیاد حریری
- آغاز ثبتنام دهمین دوره کارآموزی همراه اول
- تتلو در دادگاه: عذرخواهی میکنم
- مستانه مهاجر داور جشنواره الجزایر شد
- فیلم ترنس مالیک به جشنواره کن نرسید/ لیلا حاتمی با مریم مجدلیه به ونیز میرود؟
- «آقای قاضی» به شبکه دو میآید
- واکنشها به گفتگوی عضو هیئت مدیره نماوا/ شورای صیانت خانه سینمای ایران بررسی میکند
- محمد رسولاف با «دانه انجیر مقدس» به کن باز میگردد
- بستههای همراه اول ویژه حج ۱۴۰۳ اعلام شد
- چرا «سرزمین مادری» فعلا متوقف است؟
- اکران «همسایه شما، زهره» در هنر و تجربه/ پوستر فیلم رونمایی شد
- کمال تبریزی به دبیری جشنواره فیلم اقوام ایرانی نرسید
- معرفی نامزدهای دومین جشنواره «عروسکخونه»
- «ایستاده با گرگ» نامزد دریافت جایزه از جشنواره دهلی نو شد
- کیلین مورفی، بهترین بازیگر مرد آکادمی فیلم و تلویزیون ایرلند/ پیروزی «اوپنهایمر» کامل شد
- شمشیرها برق میزنند/ نگاهی به فیلم «شوگان»
- اردیبهشتِ تئاتر شهرزاد با سه نمایش
- مستندی از «حمید سهیلی» در موزه سینما نمایش داده میشود
- انتشار پوستر «آن دو» با تصویری از لحظه شهادت کاراکتر اصلی
- دبیر هفتمین دوره جایزه پژوهش سال سینمای ایران منصوب شد
- صدور پروانه ساخت غیرسینمایی برای ۴ فیلم کوتاه داستانی