تاریخ انتشار:۱۳۹۷/۰۷/۰۱ - ۱۵:۱۵ تعداد نظرات: ۰ نظر کد خبر : 97021

کیکاووس زیاری در جام جم نوشت :

«پریدیتور» که با نام غارتگر هم شناخته می شود، از محصولات پرسروصدا و موفق دهه ۸۰ میلادی است. در نسخه اصلی، آرنولد شوارتزنگر که تازه تبدیل به قهرمان اکشن موفق سینما شده بود، نقش اصلی را بازی می کرد. نسخه تازه این اکشن دلهره آور علمی-تخیلی که توسط شین بلیک کارگردانی شده، اقتباسی آزاد از همین فیلم آرنولد است. نسخه جدید را کمپانی فوکس قرن بیستم با هزینه ای ۸۸ میلیون دلاری تهیه کرده است.
رسانه های گروهی از این نسخه با نام پریدیتور ۴ هم اسم می برند. به تماشاگران فیلم پیشنهاد شده بود که قبل از دیدن آن، قسمت قبلی «بیگانه ها علیه پریدیتور: رکوئیم» (۲۰۰۷) را تماشا کنند تا بتوانند ارتباط بهتری با کاراکترهای داستان پیدا کنند. بعد از موفقیت بالای مالی نسخه اصلی در سال ۱۹۸۷، پریدیتور ۲ و پریدیتورها در سال های ۱۹۹۰ و ۲۰۱۰ ساخته شدند. نکته جالب حضور شین بلیک در نسخه اصلی فیلم در یک نقش مکمل بود.
او یکی از تهیه کنندگان سه قسمت اول تا سوم فیلم هم بوده است. ترکیب بازیگران نسخه تازه کاملا تازه است و شامل کسانی چون بوید هالبروک، تروانته رودس، جاکوب ترمبلی و کیگان مایکل کی می شود.

هزینه مناسب
بحث تولید پریدیتور جدید از سال ۲۰۱۴ مطرح شد. بلیک به مدیران کمپانی فوکس پیشنهاد ساخت این فیلم را داد. او بلافاصله کار نگارش فیلمنامه را شروع کرد. از همان ابتدا مشخص بود که خود او پشت دوربین فیلمبرداری قرار خواهد گرفت. کار انتخاب بازیگران اکتبر ۲۰۱۶ انجام شد. این در زمانی بود که مدیران فوکس، از فیلمنامه بلیک ابراز رضایت کرده بودند. ژوئن ۲۰۱۷ کلید فیلمبرداری فیلم در لوکیشن های مختلف شهر ونکوور کانادا زده شد. ارزان بودن نیروی کار و لوازم در این شهر، مانع از آن شد که رقم هزینه های تولید به ۹۰ میلیون دلار برسد. بلیک به تهیه کنندگان قول داده بود فیلم را زیر صد میلیون دلار آماده اکران عمومی خواهد کرد. این در حالی است که گروه سازنده در جولای ۲۰۱۸ مجبور به فیلمبرداری دوباره برخی صحنه های فیلم شوند.
بلیک از پریدیتور به عنوان «تصویرسازی تازه از نسخه اصلی» اسم می برد که «به شکلی متفاوت و جالب به احیای این مجموعه فیلم می پردازد.» او بر پر رمز و راز بودن داستان و حال و هوای آن تاکید کرده و می گوید: «از ابتدا قرار بر این بود که نسخه تازه، در عین وفادار بودن به نسخه اصلی چیزهای تازه ای به تماشاگرانش ارائه کند.» از نکات مهم فیلم، معاصر بودن داستان و اتفاقات آن است.

آرنولد؛ آری یا نه؟
زمانی که کار تولید فیلم جدی شد، این پرسش مطرح بود که آیا آرنولد هم با آن همکاری دارد یا نه. بازیگر عضلانی ژانر اکشن در گفت وگویی تایید کرد که با شین بلیک دیدار و گفت وگو داشته است. محور صحبت هم حضور احتمالی آرنولد در فیلم بوده است. قرار بود او همان نقشی را در نسخه تازه داشته باشد، که در نسخه اصلی ایفا کرد. نظر بلیک یک حضور افتخاری و کوتاه در داستان این فیلم یک ساعت و نیمه بود. اما آرنولد که نظر دیگری داشت، با درخواست بلیک موافقت نکرد. آرنولد می خواست که نقش اصلی فیلم را داشته باشد. اما بلیک و کمپانی فوکس نگران بودند که حضور بازیگری پیر در نقش محوری ماجرا، مانع از همراهی تماشاگران با داستان و ماجراجویی های آن شود. حتی نام بنیسیو دل تورو هم به میان آمد. او سپتامبر ۲۰۱۶ با تهیه کنندگان فیلم ملاقات کرد و قرار بود نقش اصلی را به عهده بگیرد. اما او هم به خاطر بالا بودن سن، از پروژه کنار گذاشته شد. بالاخره قرعه به نام بوید هالبروک افتاد. او بازیگری نه چندان شناخته شده، اما جوان است. بلیک از هنر و توانایی بازیگری او زیاد صحبت کرده است.

دنباله های جذاب و مقبول
با آن که فیلم تازه روی پرده سینماهای جهان رفته، اما صحبت تولید دو قسمت دیگر از آن است. این صحبت ها حتی قبل از اکران عمومی پریدیتور شروع شده بود. نزدیکان کمپانی فوکس خبر از آن می دهند که مدیران این کمپانی، دو ماه قبل رضایت خود برای تولید دنباله هایی بر فیلم را ابراز کرده بودند. آنها امیدوارند شین بلیک وظیفه کارگردانی هر دو فیلم را به عهده بگیرد.
این در حالی است که هنوز هیچ فیلمنامه ای در دست مدیران کمپانی نیست و قبل از هر چیز، بلیک باید دو فیلمنامه جذاب و مقبول برای آنها بنویسد. با توجه به موفقیت مالی نسبتاً خوب پریدیتور در جدول گیشه نمایش سینماهای کشورهای مختلف دنیا، می توان حدس زد که کمپانی فوکس طرح تولید پریدیتورهای بعدی را با جدیت دنبال کند. خود بلیک می گوید: «با کمال افتخار باید بگویم که بسیار خرسند می شوم این فیلم را تبدیل به یک سه گانه کنم. خودم در ذهنم آن را یک تریلوژی می دیدم. با گذشت زمان، با قاطعیت بیشتری می توان گفت این پروژه به کجا خواهد رفت.»

سرگردانی آرنولد در جنگل های آمریکای مرکزی
نسخه اصلی فیلم را جان مک تیرنان کارگردانی کرد. آرنولد شوارتزنگر در داستان فیلم، رهبر گروهی از نظامیان بود که برای نجات جان تعدادی گروگان، راهی یک ماموریت محرمانه می شود. مقصد این گروه، جنگل های پردرخت آمریکای مرکزی است. آنها در این مکان با موجودی ناشناخته و درنده خو روبه رو می شوند که به قول معروف پوست از کله آدم ها می کند! هزینه تولید پریدیتور ۱۵ میلیون دلار شد و در اکران آمریکایی خود، حدود ۶۰ میلیون دلار فروش کرد. در بقیه کشورهای دنیا هم، فروش فیلم ۳۹ میلیون دلار شد. فیلمنامه فیلم سال ۱۹۸۴ و با نام موقت «شکار» نوشته شد.

افتتاحیه قابل قبول
نسخه جدید پریدیتور در سه روز اول نمایش عمومی در آمریکای شمالی، موفق به فروشی ۲۴میلیون دلاری شد. تهیه کنندگان فیلم از این رقم فروش، به عنوان یک رقم قابل قبول اسم می برند. آنها انتظار افتتاحیه ای ۲۳ تا ۲۷میلیون دلاری برای اکشن علمی-تخیلی خود داشتند. با وجود نگاه نه چندان مثبت منتقدان به فیلم، استقبال تماشاگران از آن قابل توجه بوده است. تماشاگران سینما در دیگر کشورهای دنیا هم استقبالی ۳۰ میلیون دلاری از پریدیتور کرده اند. به این ترتیب، فروش جهانی فیلم به ۵۵ میلیون دلار رسیده است.

برچسب‌ها:

لینک کوتاه

مطالب مرتبط

نظر شما


آخرین ها