تاریخ انتشار:۱۳۹۷/۰۷/۱۶ - ۱۵:۴۶ تعداد نظرات: ۰ نظر کد خبر : 97774

در مراسم شروع به کار رسمی تشکل جامعه رسانه اسلامی که در دانشگاه صداوسیما برگزار شد، اینگونه مطرح شد که «صداوسیما برنامه‌ای با عنوان «بدون تعارف» را راه انداخته است که آخر تعارف است! ما اگر سازمان صداوسیمای درستی داشتیم آنقدر راحت در همین بحث دور زدن‌ها آخر تعارف نمی‌شدیم.»

به گزارش سینماسینما ، مراسم شروع به کار رسمی تشکل جامعه رسانه اسلامی با هدف تبیین نقش جوانان در رسانه ملی با عنوان «جوانان و تحول رسانه» با حضور دکتر سید احسان قاضی‌زاده هاشمی (نماینده مجلس و عضو هیات نظارت بر صداوسیما)، وحید جلیلی (کارشناس فرهنگی رسانه‌ای)، شهاب اسفندیاری (رییس دانشگاه صداوسیما) و همچنین جمعی از دانشجویان دانشگاه صداوسیما صبح امروز ـ دوشنبه ـ ۱۶ مهر ماه ـ برگزار شد.

شهاب اسفندیاری ـ رییس دانشگاه صداوسیما ـ در سخنانی گفت: باید به اسلامی بودن تشکل‌ها افتخار کرد،‌ همچنین باید متذکر شد که در عرصه‌های دانشگاه و هنر، تحولات خوبی در کشور ما اتفاق افتاده است. در این عرصه راه زیاد و سنگرهای فتح نشده‌ بسیاری وجود دارد.

اسفندیاری با بیان اینکه در جبهه فرهنگی داخلی، تعارضی میان تشکل‌ها وجود ندارد، اظهار کرد: تشکل‌ها نباید به درگیری‌های حزبی روی آورند، بلکه باید نظم و انسجام در کارها برایشان حائز اهمیت باشد، زیرا نظم در کارهای گروهی و سازمانی اهمیت بیشتری دارد؛ بنابراین تشکل باید تمام همت خود را صرف فعالیت‌های ایجابی کند و نه درگیری. متاسفانه همین امروز برای برگزاری این مراسم تخریب‌ها شروع شد اما نکته‌ اینجاست که کار تشکیلاتی و انسجام اهمیت بسیاری دارد. جمع شدن و با هم کار کردن نیازمند یکسری شرح صدرها است و کسی که تجربه کار جمعی و گروهی ندارد، مهارت اجتماعی خودش را از دست داده است. اگر برای تغییر و دگرگونی جامعه و ارزش‌های مطلوب قدم برمی‌داریم، چاره‌ای جز کار گروهی نداریم که متاسفانه جامعه ما در این مورد دچار ضعف است. هر چند رویش‌های مبارکی هم داشته‌ایم که از میان آنها می‌توان به جشنواره عمار اشاره کرد که شجره مبارکی در رسانه بوده است.

رییس دانشگاه صداوسیما همچنین گفت: گفتمان‌های فرهنگی، ایدئولوژیک عمل می‌کنند،‌ در همین راستا به ارتباط و تعامل در این عرصه نیاز داریم، دانشگاه صداوسیما نیز در کنار سازمان صداوسیما ماموریت جنگ نرم را پیش می‌برد، این دانشگاه باید کانون تعامل و همکاری همه‌ کارهای صداوسیما باشد.

او با اشاره به قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان که محصول نمایندگانِ جوانان انقلابی در مجلس بوده است، گفت: خود این قانون یک تحول بزرگ در نظام اداری ما ایجاد کرده است که ابعاد آن را کسی هنوز نفهمیده است اما تاثیرات گسترده‌ای در فضای اجتماعی و فرهنگی ما خواهد داشت و امیدواریم شاهد رویش جوانان و شکوفایی فعالیت‌های رسانه‌ای در جبهه انقلاب باشیم. اعلام می‌کنم دانشگاه صداوسیما ماموریتش را قرارگاه جنگ نرم قرار داده است. در این عرصه هم پیشگام است و تلاش می‌کند همکاری خود را با رسانه‌های فعال بیشتر کند که از میان این رسانه‌ها می‌توان به موسسه اوج و همچنین چند سازمان فعال رسانه‌ای دیگر اشاره کرد. امیدواریم با گسترش امور دانشجویی شاهد رشد فعالیت های فرهنگی باشیم.

****

سید احسان قاضی‌زاده هاشمی ـ عضو شورای نظارت بر صداوسیما ـ نیز در سخنانی درباره فعالیت این شورا نکاتی را مطرح کرد. او گفت، شورای نظارت بر سازمان صداوسیما که از هر ارگانی عضو دارد و دارای دبیرخانه فعالی است، تلاش می‌کند از همه دیدگاه‌ها برای نظارت بر صداوسیما و برنامه‌هایش استفاده کند.

قاضی‌زاده هاشمی، در ادامه‌ این مراسم با بیان این که ما در عرصه رسانه دارای دو وظیفه و تکلیف اساسی هستیم، به تحولاتی که در رسانه‌های دنیا رخ داده و طی می‌کنند، اشاره کرد و گفت‌: تحولات بر دنیا چه به لحاظ فنی و چه تکنولوژیکی در حال‌ طی شدن است و طبق این تکلیف اساسی نباید از بسترهای فناوری فضای مجازی و رسانه‌ای عقب بمانیم. در حال‌ حاضر رسانه‌های سنتی ما اثرگذاری خود را از دست داده‌اند و جایی مثل دانشگاه صداوسیما نباید نسبت به این تکلیف بی‌تفاوت باشد،‌ بلکه باید برای خود افقی ترسیم کند.

وی با بیان این که اثر دانشگاه صداوسیما باید بر روی آنتن رادیو و تلویزیون سازمان صداوسیما دیده شود، در زمینه فعالیت شورای نظارت بر سازمان صداوسیما همچنین اظهار کرد: در این شورا اتفاقات زیادی بر روی پروژه‌ها و برنامه‌های تلویزیونی رخ می‌دهد که در جلسات به نقد آنها می‌پردازیم؛ به عنوان مثال یکی از این موارد مربوط به پیام‌های بازرگانی و دیگری سریال‌ها و برنامه‌های ورزشی، ترکیبی مستند است که بر روی آنها گزارشات متعددی بررسی شده است. در طول یک سال گذشته بیش از ۱۱۸ گزارش مطرح شده که در راستای نقد و همچنین جهت مثبت برنامه‌های سازمان صدا و سیما بوده است. اما نگرانی‌ها در این جا است که آن آرمان‌گرایی و ارزش‌گرایی و همچنین مفاهیم ارزشی که در دانشگاه صدا و سیما وجود دارد چرا با سازمان صدا و سیما همخوانی ندارد و ما تفکرات حداقلی اعتقادی را هم در برخی از حوزه‌ها اصلا نمی‌بینیم؟

این عضو شورای نظارت بر سازمان صداوسیما در بخشی از صحبت‌هایش به نقدهایی که درباره سریال «دلدادگان»  مطرح می‌شود، اشاره کرد.

او در ادامه‌ با اعتقاد بر این که دانشگاه صداوسیما به عنوان نهاد جریان‌ساز باید آثار خود را روی آنتن نشان دهد، به تعطیلی بحث موسیقی در دانشگاه صداوسیما اشاره کرد و خودتحریمی‌هایی که این دانشگاه نسبت به حوزه‌های دیگر هنر، از جمله فیلمنامه‌نویسی انجام می‌دهد و در ‌عین ‌حال، گفت‌: سازمان صداوسیما در همه عرصه‌ها باید مولد باشد و این واقعیت، واقعیت امروز ما نیست.

قاضی‌زاده هاشمی در بخش پایانی سخنان خود، درباره راه‌اندازی تشکل‌های دانشجویی از سوی جوانان با اشاره به تجربه‌ای که در این زمینه داشته است، یادآور شد: افتخار من این است که ۱۷ سال در تشکل دانشجویی شرکت کردم و بعد از آن نیز جزو هیچ حزب و تشکیلاتی نشدم و معتقدم تشکل آرمانگرا حق طلب است. در همین مرحله در مجلس شورای اسلامی نیز فراکسیون جوانان را راه‌اندازی کردیم. فراکسیونی که مرز سیاسی ندارد و حدود ۳۸ نماینده دارد که سن آنها بین ۳۰ تا ۴۵ سال است و نسبت به مجلس که میانگین سنی آنها  ۶۰ سال است سن جدیدتری است.

او همچنین درباره پروسه قانون منع به کارگیری بازنشستگان نیز نکاتی را مطرح کرد و اظهار کرد: این قانون منع به کارگیری بازنشستگان را با یک نگارش جدیدی نوشتیم و روی آن کار کردیم و به انجام آن افتخار می‌کنیم که با مخالفت‌های بسیار زیادی از نهادهای مختلف روبرو شدیم، اما جلو رفتیم و ایستادیم و با تمام این اوصاف شورای نگهبان علی‌رغم این که خیلی‌ها فکر می‌کردند که رد می‌شود تایید کرد و پس از بیانات مقام معظم رهبری شنیدیم که راه را درست پیموده‌ایم. در اجرای این قانون عنوان مجرمانه نیز وضع کرده‌ایم که اگر تخلفی صورت گرفت، با آن برخورد شود.

او با بیان این که یکی از بارهای این قانون افکار عمومی است که پیش برنده اجرای واقعی این قانون است، اظهار کرد: البته خیلی ها از جمله سازمان صدا و سیما از ما دلخور شده‌اند، اما باید این را بگویم که سازمان صدا و سیما با عقبه‌ای که دارد و نسل هایی که تربیت کرده است، هیچ جای نگرانی برای همه سطوحش نخواهد داشت چراکه کمبود نیرو ندارد و البته پیدا کردن نیرو کار سختی نیست.

قاضی زاده هاشمی با اشاره به قانون بازنشستگی که ۲۵ سال عنوان شده است، در این باره توضیح داد: اگر این قانون به ۳۰ سال ارتقاء یابد، این مصوبه و تصویب آن در ارتباط با نسل‌های بعدی است.

این عضو شورای نظارت بر سازمان صدا و سیما در پایان اظهار کرد: امیدوارم سازمان صدا و سیما به عنوان دانشگاهی که رهبری رییس آن را تعیین می‌کند، منشاء اثرگذاری برای این قانون باشد. همچنین دانشگاه صدا و سیما و راه‌اندازی این تشکلات نیز برای این سازمان اثرگذار باشد.

در ادامه‌ این مراسم وحید جلیلی که به عنوان کارشناس فرهنگی رسانه‌ای دعوت شده بود، به سخنرانی پرداخت. وی ضمن انتقاد از وضعیت سازمان صداوسیما درباره این سازمان، اظهار کرد: اگر فکر می‌کنید باید کاری انجام دهید، نیازمند عملیاتی هستیم که آرمان، تعریف و هدف داشته باشد و اتفاقا این سازمان صداوسیماست که نیاز به عملیات دارد. به دلیل این که رسما از تعریف خود جدا شده است و ضد آرمان است و در حوزه‌های وسیع بی‌عملی می‌کند.

او با اشاره به اینکه سازمان صدا و سیما باید صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران باشد، تاکید کرد که این سازمان شدیدا مخدوش شده است و یادآور شد: سازمان صدا و سیما به اسم برنامه‌سازی به اشغال طبقه مرفه بی‌هویت درآمده است و یک اقلیتی برای صدا و سیما تعیین تکلیف می‌کنند.

این کارشناس فرهنگی رسانه‌ای در همین زمینه به برنامه «دورهمی» که با اجرای مهران مدیری به روی آنتن رفت، اشاره کرد و گفت‌: اقتدار در سازمان صدا و سیما وجود دارد، اما سیاست و نرم افزار این سازمان رسما دچار فساد شده است.

او با بیان این که سازمان صداوسیما نیازمند عملیات ضدسانسور است، خاطرنشان کرد: صدا و سیما راجع‌ به انقلاب می سازد که ۱۰۰ قسمت دارد، اما دین و اسلام در آن وجود ندارد، چرا مدیران ما شرمنده هستند و خجالت می‌کشند.

جلیلی یادآور شد: سازمان صدا و سیما را در خدمت اقلیت محدود درآورده‌اید. در طول این ۲۰ سال گذشته آیا یک کاراکتر حزب اللهی در سریال‌ها نشان داده‌اید؟ فردی همچون حاج کاظم را در سینما هم نداریم.

او با اشاره به این که مدیران سازمان صدا و سیما در قبال ساخت سریال‌هایی با شخصیت‌های حزب اللهی ممانعت به عمل می آورند، اظهار کرد: مدیران تلویزیون در انتقادهای ما عنوان می‌کنند که ما در تلویزیون نمی توانیم فقط به قشر اقلیت بپردازیم و باید برای کل جامعه برنامه بسازیم.

این کارشناس فرهنگی رسانه‌ای در پایان گفت‌: همان خدایی که خرمشهر را آزاد کرد ان‌شاء‌الله سازمان صدا و سیما را از دست اقلیتی که ادعای بی شماری دارند آزاد کند. اسلامی که امروز در سازمان صدا و سیما عرضه می‌شود چه اسلامی است؟ فهم مذهبی و تفکر دینی که در این سازمان وجود دارد در حد مرحوم فهیمه رحیمی است. آن هم در میان مدیرانی که خود را فرهیخته ترین مدیران سازمان صدا سیما می دانند ، اما آنتن را که می بینید خروجی چیز دیگری است. سازمان صدا و سیما این گونه نیست که نیرو نداشته باشد ،‌ بلکه باید عدالت رسانه ای خود را اصلاح کند. مشکل سازمان صداوسیما، نرم افزاری است. ۲۵ سال دانشگاه صدا و سیما در اختیار اصولگراها بوده است. آن وقت نتوانسته است دو خبرنگار تربیت کند؟ در این ۲۵ سال ما موشک هوا کرده‌ایم و … کارهای بزرگ دیگری انجام داده‌ایم. متاسفانه صدا و سیما برنامه‌ای با عنوان بدون تعارف را راه انداخته است که آخر تعارف است! ما اگر سازمان صدا و سیمای درستی داشتیم آنقدر راحت در همین بحث دور زدن‌ها آخر تعارف نمی شدیم.

برچسب‌ها:

لینک کوتاه

مطالب مرتبط

نظر شما


آخرین ها