تاریخ انتشار:۱۳۹۵/۰۶/۰۳ - ۱۳:۱۱ تعداد نظرات: ۰ نظر کد خبر : 24914

سیانورسیدمحمود رضوی تهیه‌کننده فیلم سینمایی سیانور ساخته بهروز شعیبی نسبت به اکران این فیلم و مشکلات پیش روی آن واکنش نشان داد.

به گزارش سینماسینما، رضوی در نامه‌ای که نسخه‌ای از آن را در اختیار سینماسینما قرار داده است آورده:

۴ _ ۵ سال پیش در موسسه سیمای مهر، مشغول تحقیقات و نگارش یک سریال باموضوع ریشه های  فرقه ضاله_بهائیت بودیم ، پیش از آن هم نگارش سریال ضلع_سوم در مورد تاریخچه مجاهدین را به انجام رسانده بودیم که تا امروز به تولید نرسیده ،
بزرگی وقتی شنید بعد از ضلع سوم ، سراغ یک سوژه جنجالی دیگر رفته ام ، حقیر رو به یک جلسه دعوت کردند.بعد از کلی مقدمه و زمینه چینی به من گفتند : بهتر است که اینکار را کنار بگذاری و وقتت را تلف نکنی  ، علت را جویا شدم ، محکم گفتند : در مورد بهائیت و منافقین نمیشود کار کرد !
شاکی شدم !!!! گفتم : ما کار نکنیم پس چه کسی قرار است کار کند
فرمودند : اول که نمیگذارند کار کنی ،
بگذارند کار کنی باید کار بی خاصیت بسازی ،
بی خاصیت نسازی حذفت میکنن !!!!
گفتم : نگذاشتند کار کنیم که حجت از ما برداشته است ، کار بی خاصیت هم ان شاء الله نمیکنیم ، شهادت هم که آرزوی غائی ماست.
خنده ای کردند و گفتند: همیشه حذف ، شهادت نیست ، بی آبرویت میکنند ، بی حیثیت میشوی یا بلایی به سرت می آورند که کارت دیده نشود و آخرین کار زندگی ات باشد و برای همیشه تمام شوی!!!!
در جواب من هم خندیدم و گفتم : انجام میدهیم و به اذن خدا میشود!!
آن جلسه تمام شد و بعد از دو سال تلاش و تحقیقات بر روی متن ، کار تاریخچه بهائیت هم مثل ضلع سوم به کناری گذاشته شد!
اما کوتاه نیامدم ، سال گذشته عزم جزم کردیم که سیانور را بسازیم ، هر کس به ما رسید گفت نمیشود ساخت ، با اینکه حوزه_هنری به عنوان سرمایه گذار اصلی با ما مذاکره کرده بود در آخرین روزهای پیش تولید پا پس کشید ، به هر مسئول سینمائی متن را ارائه دادیم خواند و تعریف کرد ، ولی پای کارش نیامد. حتی نهادهای امنیتی که بعدها نامشان به عنوان سرمایه گذار و حامی شنیده میشد هم ریالی در فیلم مشارکت نکردند و کار به لطف خدا و یاری چند نفر از رفقا  تولید شد.
شکر خدا با تمام کارشکنی ها و بی مهری ها ، سیانور آنطوری که آن بزرگوار پیش بینی کرده بودند بی خاصیت نشد ، از روز شروع تولید منتظر حذف بودیم و تا آخر تولید اتفاقی حادث نشد، تا اینکه جشنواره فیلم فجر روی همه را برای حذف سفید کرد ،
در کمال ناباوری پس از دیده شدن و داوری ، فیلم در هیچ رشته ای کاندید هم نشد!!!!!
خوبی ماجرا حمایت منتقدین و صاحب نظران از فیلم و نظر منفی آنها در مورد برخورد جشنواره بود ،
نحوه این حذف و جزییات ماجرای جشنواره جای بسی سخن دارد که فعلا بماند.
خوشحال بودیم کار خوب ساخته ایم که مردم ، منتقدان ، فعالان هر دو جریان سیاسی کشور و حتی مسئولین همه با هم آنرا پسندیده اند و متفق القول معتقدند که یک اثر تاریخی بی طرف ، تاثیرگذار و ارزشمند تولید شده که بخشی از تاریخ معاصر را روایت میکند.
اما همچنان چشم انتظار حذف بودیم.
و حالا در این ایام به روشی دیگر حذف در حال روی دادن است ، جریاناتی نامعلوم و مخفی از چشمهای ما ، هم و غم خود را به کار گرفته اند تا این اثر در موعدی که به مردم قول داده بودیم اکران نشود و روزی اکران شود که دیده نشود ، شاید تا حدودی موفق هم شوند .
پس از صحبتهای حقیر در برنامه رادیویی سینما معیار دوستانی تماس میگیرند و تقاضای سکوت دارند و هنوز متوجه نمیشوم که چرا باید سکوت کنم، برادران نگران نباشید ، من اگر حرفی بزنم درباره برخورد با فیلم “سیانور” حقایقی را خواهم گفت و به مسائل دیگرتان کاری ندارم ، چرا اینقدر مضطرب شده اید و این و آن را واسطه میکنید!! مگر آن پشتها خبری هست که مردم نباید بدانند ؟!!! آقایان محترم اگر برای شما دوره ی “بگم بگم ” تازه شروع شده برای ما به تلخی گذشته و اگر ما دادی میکشیم تنها از درد حذف نیست بلکه از حقیقت داشتن ادعای آن بزرگ است ؛
ظاهرا هنوز سمپاتها در سیستم شما بی قدرت نیستند و تاثیر گذارند ، ظاهرا نسبتهای فامیلی بعد از گذشت سالها هنوز در رای و نظر افراد تعیین کننده اند ، هنوز جدیدالاسلامها کارهایی میتوانند بکنند، ان شاء الله که دروغ و توهم است،
ولی اگر ادعاهای حقیر درست هم باشد ، راستش ما از آن جنس بید ها نیستیم که با این باد ها میدان را خالی کنیم و حالا حالا هستیم و کارمان فقط با حذف_فیزیکی ساخته میشود، پس قابل توجه بخش خارج از کشور تیم حذف .
اما از آنجاییکه قرار ما این بوده که در این میدان ، ضمن اینکه خودمان کم نیاوریم،  دیگران را هم دلسرد نکنیم ، ضمن اعلام اینکه ان شاءالله سیانور به حول قوه الهی در موعد مقرر به هر صورتی که باشد اکران میشود ، به دوستان و غیر دوستان وعده میدهم ، منتظر ساخت اثری با همین مضمون و با یک تیم متفاوت در مجموعه سیمای_مهر جهت حضور در جشنواره امسال باشند و از حالا تیم خود را برای حذف در جشنواره و جلوگیری از اکران موفق آماده کنند.

و لله العزه و لرسوله و للمومنین و لکن المنافقین لایعلمون

لینک کوتاه

مطالب مرتبط

نظرات شما

  1. ناشناس
    ۳, شهریور, ۱۳۹۵ ۸:۲۴ ب٫ظ

    این متن خیلی بی خاصیته و اصلن معلوم نیس راس باشه بیشتر خواسته یه عده ای رو تهدید کنه که هیشکی جز جناب نویسنده نمدونه کیه فقط برای اعصاب خوردی مخاطب نوشته شده
    نمی دونم کی میخوایم از دست این جور نامه های بی خاصیت خلاص شیم
    اگه راس می گی بگو کین

نظر شما


آخرین ها