تاریخ انتشار:۱۳۹۷/۰۳/۲۹ - ۰۰:۰۵ تعداد نظرات: ۰ نظر کد خبر : 89889

ایرنانوشت: سینما شمس خوی طی ۲ ماه نخست سال جاری نزدیک به ۱۱ هزار نفر تماشاگر مشتاق را میزبانی کرده است؛ مخاطبانی که با هیجان و اشتیاق غیر قابل وصفی بیش از ۳۰ فیلم را در پرده جادویی نخستین سینمای خصوصی آذربایجان غربی به تماشا نشستند.

 ۳۴ فیلم از شهریور سال ۱۳۹۵ تاکنون در سینما شمس خوی اکران عمومی شده است و ۱۲ هزار و ۳۵۰ نفر علاقه مند به هنر هفتم در ۲ و نیم ماه ابتدای امسال آثار مختلف را مشاهده کرده اند؛ فیلم های مبارک، حقه باز دم دراز و دزد و پری سهم گروه کودک و نوجوانان از این ۳۴ فیلم بود که پای خانواده ها را دست در دست کودکان به سالن سینمای شمس کشاند.
توجه به سلیقه و روحیه اقشار مختلف جامعه به مقبولیت این فضای هنری در شهری که به داشتن نخستین سینمای دولتی می بالد، منجر شده است.
گفت و گو با مدیر این سینمای خصوصی و مخاطبان هنر هفتم فرصتی برای گوش سپاری به دغدغه های بخش خصوصی در زمینه فرهنگ سازی و آگاهی یابی از اهمیت تماشای فیلم در سالن سینماست.
مدیر سینما شمس با اشاره به اینکه این سینما از ۲۸ شهریور ۱۳۹۵ با اکران فیلم محمد رسول الله شروع به کار کرد، گفت: مساحت اینسینما بالغ بر ۵۰۰ مترمربع بوده و شامل سالن، لابی، بوفه و گیشه است.
محسن طایفه حسنلو افزود: ظرفیت این سالن ۱۵۰ نفر بوده و به سیستم صوتی دالبی و کیفیت تصویر ۲k مجهز شده است.
وی با بیان اینکه در حال حاضر فیلم ها در این سینما به صورت ‘ فول ایچ دی’ پخش می شود، اضافه کرد: این سینما به امکانات به روز مجهز شده است اما در حال حاضر در ایران فیلم با کیفیت ۲k اکران نمی شود.
وی با اشاره به اینکه سیستم گرمایشی و سرمایشی از دیگر امکانات این فضای فرهنگی است، ادامه داد: این سینما به صورت اتوماتیک و نامحسوس در زمان اکران فیلم اکسیژن به داخل سالن اضافه می کند تا تماشاگر با فراغ بال به تماشای فیلم بنشیند.
وی درجه کیفی این سینما را ممتاز عنوان کرد و گفت: سیستم سالن اکوستیک بوده و سیستم صدا به صورت ویژه برای پخش فیلم تدارک دیده شده است.
وی با اشاره به اینکه نظرسنجی در شبکه های اجتماعی یکی از روش های آشنایی با ذائقه مخاطبان برای اکران فیلم در این سینماست، گفت: تحقیقات میدانی در قالب جمع بندی نظرهای مخاطبانی که با مراجعه به گیشه فروش بلیت فیلم های محبوب خود را اعلام می کنند از دیگر روش های آشنایی با سلیقه تماشاگران به شمار می رود.
وی اعلام کرد: سه مسابقه تیم ملی فوتبال ایران به همراه دیدارهای رده بندی و فینال جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه با هدف ایجاد نشاط در جامعه در این سینما با کیفیت مطلوب برای عموم مردم پخش می شود.
وی با اشاره به اینکه سینما قابلیتی برای کاهش آسیب های اجتماعی است، گفت: فیلم ‘هیس دخترها فریاد نمی زنند’ به کارگردانی پوران درخشنده درباره یکی از آسیب های اجتماعی بود و تاثیر مطلوبی برجامعه گذاشت.
وی افزود: اکران چنین فیلم هایی در سینما برای اقشار مختلف مردمی قابلیت برای طرح مسائل مهم گروه های سنی خاص و گامی در راستای فرهنگ سازی است.
وی با اشاره به اینکه در این سینما برای نهادها تخفیف هایی بین ۳۰ تا ۴۰ درصد اختصاص داده می شود، گفت: چنانچه قسمتی از بودجه فرهنگی ارگان ها به سینما تخصیص پیدا کند، فرهنگ تماشای فیلم در جامعه نهادینه و تاثیرات فرهنگ سازی در جامعه نمایان می شود.
وی با ابراز گلایه از اینکه نهادها دغدغه فرهنگی ندارند و برخی مدیران ارگان ها به اهمیت اکران فیلم برای قشر محصل پی نبرده اند، گفت: با این وجود رییس قبلی آموزش و پرورش خوی از اکران انیمیشن ها برای دانش آموزان استقبال کرد و ۱۱ هزار نفر آینده ساز با تخفیف ویژه به تماشای تولیدهای نمایشی در این سینما نشستند.
به گفته وی، نوجوانان امروزه پای شبکه های ماهواره و پیام رسان های مختلف می نشینند و حجم گسترده ای از اطلاعات چندرسانه ای را بدون توجه به اثرات مخرب آنان دریافت می کنند.
وی افزود: خانواده ها به اهمیت تماشای فیلم در سینما کمتر آگاه هستند و لزوم شناساندن اهمیت صنعت سینما و فرهنگ سازی در این زمینه بیش از پیش احساس می شود.
یکی از مخاطبان فیلم که چندبار به تماشای فیلم در این سینما نشسته است، گفت: سینما شمس تازه ساخت بوده و فضای جذاب و مدرنی دارد اما قیمت اجناس در بوفه سینما نیازمند نظارت بیشتری است.
منصور نقی لو افزود: تماشای فیلم در سینما موضوع جدید و متفاوت برای گفت و گو با اعضای خانواده را فراهم می کند و رفتن بهسینما با دوستان به تخلیه مثبت هیجان منجر می شود.
وی پیشنهاد کرد تا بلافاصله پس از اتمام اکران فیلم در سالن انتظار سینما نظرسنجی درباره فیلم انجام و بدین ترتیب سلیقه مخاطبان خوی شناسایی شود.
وی بیان کرد: خوی نیازمند تاسیس سینماهای دیگر برای اکران فیلم های خارجی و مستند است تا مخاطبان از اقشار مختلف را راضی کند.
یک مخاطب دیگر فیلم نیز گفت: تماشای فیلم در سینما روشی مطلوب برای تجربه حس شادی بوده و روشی برای تخلیه احساسات است.
بهنام رجب پور پیشنهاد کرد تا سانس های ویژه ای در روزهای مشخص برای گروه های خاص چون بانوان با تخفیف اختصاص داده شود.
رئیس اداره ارشاد و فرهنگ اسلامی خوی نیز بیان کرد: سینما شمس به عنوان اولین سینمای بخش خصوصی آذربایجان غربی در شهریور ۱۳۹۵ مجوز فعالیت گرفته است.
پیمان تابانفر افزود: موسس این سینما غلامرضا بهاری بوده و اولین اکران این سینما فیلم محمد رسول الله به کارگردانی مجید مجیدی به صورت اکران مردمی و رایگان بود.
وی اضافه کرد: مدیر این سینما تحت نظارت این اداره به فعالیت می پردازد و دارای کارت مدیریت سینماست.
وی با اشاره به اینکه نخستین سینمای استان در سال ۱۳۱۰ در خوی راه اندازی شده بود، گفت: بعد از سال ۱۳۸۸سینماهای خوی تعطیل شد و تا زمان احداث این سینمای خصوصی همواره خلا فضای هنری در این شهر هنر دوست و پیشگام صنعت سینما احساس می شد.
تابان فر افزود: همت بخش خصوصی در راه اندازی این سینما پای شهروندان خوی را پس از هفت سال به سینما باز کرد.
به گزارش ایرنا در حال حاضر ۹ سینمای تحت مدیریت امور سینمایی حوزه هنری آذربایجان غربی در تعطیلی به سر می برد که سه سینمادر خوی، و یک سینما در هر یک از شهرستان های ارومیه، اشنویه، سلماس، شاهین دژ، نقده، ماکو واقع است.
سینما به مثابه یک آیینه رویدادهای اجتماعی و فردی جامعه را بازتاب می دهد؛ تماشای فیلم های فاخر ما را به خودمان بازمی گرداند و به هم ذات پنداری با شخصیت های فیلمنامه و یادگیری مستقیم و غیرمستقیم از پیام های آن منجر می شود.
سینما به عنوان هنری چند وجهی موسیقی، هنرهای تجسمی و بازیگری را با کمک تصویر روی پرده می برد تا نتیجه حیرت انگیزی در قالب یک فیلم روی پرده ظاهر شود.
گزارش از: توحید محمودپور

برچسب‌ها:

لینک کوتاه

مطالب مرتبط

نظر شما


آخرین ها