تاریخ انتشار:۱۳۹۶/۱۰/۲۵ - ۰۴:۳۲ تعداد نظرات: ۰ نظر کد خبر : 77332

فرهیختگان نوشت :پارسال در ایام جشنواره فیلم فجر، «هفت» با بهروز افخمی، یک برنامه جسور و تا حدی هم برای برخی اهالی سینما عصبی‌کننده شده بود. افخمی، وقتی ایوبی رئیس وقت سازمان سینمایی را دعوت کرد با انتقاد از فیلم‌های حاضر در جشنواره که بخشی از آنها ماحصل مدیریت او بود، گفت: «من پیشنهاد می‌کنم با این وضعی که شما در توجیه مدیریت خود دارید، استعفا دهید.» البته ایوبی هم از خجالت مجری وقت برنامه «هفت» در آمد و گفت: «استعفای من به خودم و جناب وزیر برمی‌گردد.» ایوبی فکر می‌کرد که سر جایش باقی خواهد ماند ولی پیش‌بینی افخمی درست از آب درآمد و قبل از پایان دولت یازدهم استعفا داد. حالا که نه ایوبی بر سر سازمان سینمایی است و نه افخمی مجری «هفت» است؛ ولی تاحدودی پیش‌بینی‌های افخمی برای حال و روز سینمای ۹۶ درست از آب درآمده است؛ با پایان‌ سال ۹۵، برنامه «هفت» به انتها رسید و افخمی همچون گبرلو، بدون آنکه بتواند روی آنتن زنده تلویزیون خداحافظی کند، حضور در این برنامه را از دست داد؛ برنامه‌ای که می‌توانست در فضای سینمای کشور جریان‌ساز باشد به شکلی منفعلانه از سوی مسئولان صداوسیما حذف شد.

برنامه «هفت» از سال ۸۹ و در سه مقطع اجرایی فریدون جیرانی، محمود گبرلو و بهروز افخمی از شبکه ۳ سیما پخش شده است. این برنامه در هفت سال گذشته، به عنوان یکی از موثرترین برنامه‌های سینمایی تلویزیون در ۱۰ روز جشنواره فیلم فجر، تبدیل شده بود و این انتظار از صدا‌وسیما می‌رفت، برنامه‌ای که در بستر تلویزیون قوت گرفته و منشا اثر شده به راحتی کنار گذاشته نشود. اگرچه سرنوشت کلی این برنامه همچنان نامشخص است ولی چند روز قبل خبری در رسانه‌ها منتشر شد، مبنی‌بر اینکه برنامه «هفت» در ایام برگزاری سی‌و‌ششمین جشنواره فیلم فجر پخش می‌شود.

با اعلام خبر بازگشت دوباره «هفت» به تلویزیون در جشنواره فیلم فجر، اخبار ضد‌و‌نقیضی درباره مجری این برنامه سینمایی در رسانه‌ها منتشر شد. روزنامه «هفت صبح» با انتشار مطلبی نوشت مهران مدیری در طول روزهای جشنواره فجر، اجرای «هفت» را بر‌عهده خواهد گرفت و در بخش‌هایی از این مطلب آمده بود که دستمزد بالا و اجرای موقتی برنامه «هفت» در عزم مدیری بی‌تاثیر نبوده و چه‌بسا بعد از ۱۰ شب، او مجری دائمی این برنامه سینمایی شود. اما با گذشت چند ساعت از انتشار این خبر، روابط عمومی برنامه «دورهمی» صحت این خبر را زیر سوال برد و اعلام کرد که مهران مدیری در حال ضبط برنامه «دورهمی» است و به اندازه کافی مشغله دارد تا اجرای این برنامه سینمایی را نپذیرد.

بعد از اعلام این خبر توسط روابط عمومی مهران مدیری، گمانه‌زنی‌های رسانه‌ای در مورد اجرای برنامه هفت ادامه یافت. بار دیگر اسامی‌ای چون محمدرضا شهیدی‌فر، مهدی کرم‌پور، اکبر نبوی و رسول صدرعاملی به عنوان مجریان احتمالی برنامه «هفت» مطرح شدند. البته پیش از این نام مهدی کرم‌پور برای اجرای برنامه «هفت» مطرح بود که به‌دلیل برخی حواشی، اجرای او برای این برنامه منتفی شد. گویا نام مهدی کرم‌پور زودتر از تصمیم‌گیری معاونت سیما اعلام شده بود و مرتضی میرباقری معاون سیما هم با تاکید بر اینکه چنین کاری از سوی مدیران شبکه سه تخلف بوده است، گفت: «اعلام نام مجری قبل از نهایی شدن باعث شد گزینه مهدی کرم‌پور برای اجرای «هفت» حذف شود.»

اکبر نبوی به عنوان یکی از گزینه های احتمالی  هم خودش گفته است: «بنده سیب نیم‌خورده دیگران را گاز نمی‌زنم.» گویا اکبر نبوی ترجیح می‌دهد موضوعات سینمایی خود را در برنامه چشم شب روشن پیگیری کند.صدرعاملی حالا که فیلمش از حضور در جشنواره سی‌و‌ششم جا مانده است، از سوی برخی رسانه‌ها به عنوان یکی دیگر از گزینه‌های احتمالی اجرای برنامه هفت معرفی می‌شود. رسول صدرعاملی در مقطعی به عنوان مجری کارشناس برنامه هفت در کنار بهروز افخمی حضور داشت. اهالی سینما او را مسلط بر فضای روز سینمای ایران می‌دانند و البته بین اهالی سینما مقبولیت دارد. شاید با چنین توصیفی، احتمال دارد صدرعاملی برای حفظ همین محبوبیت بین سینماگران وارد حدود چالش‌برانگیز در گفت‌وگوها نشود و بعد از شکل‌گیری یک هفت خنثی، احتمال افت مخاطب این برنامه بیشتر شود.

البته رضا شهیدی‌فر گزینه همیشگی صدا‌وسیما برای اجرا و گفت‌و‌گوهای فرهنگی و هنری است که گفت‌وگوهایش معمولا با بازخوردهای خوبی از سوی اهالی رسانه و سینما مواجه شده است. نمونه‌هایی چون گفت‌وگو با داوود میرباقری، ابراهیم حاتمی‌کیا و رضا میرکریمی که در برنامه «پارک ملت» و «مردم ایران سلام» داشت. غیر از شهیدی‌فر، به تازگی رضا رشیدپور که این روزها، در برنامه «حالا خورشید» مطرح شده است هم به عنوان گزینه اجرای برنامه هفت مطرح شده است. بهترین گزینه برای «هفت» انتخابی از بین اهالی سینما یا حداقل فردی است که بتواند سطح گفت‌وگو‌ها را فراتر از حاشیه‌های مرسوم جشنواره فیلم فجر ببرد و به کمک کارشناسانی که دعوت می‌کند تصویر صحیح از ماحصل یک رویداد فرهنگی به مخاطبان تلویزیون ارائه دهد.شاید هم به قول رضا درستکار، منتقد سینمایی، از میان مجریان حال حاضر تلویزیون کسی نباشد که به این حوزه مسلط باشد و بتواند این برنامه را اجرا کند.

او در این‌باره به «فرهیختگان» گفت: «این حرف‌های من شاید به مذاق کسی خوش نیاید؛ اینکه می‌گویم از مجری‌های حال حاضر کسی نمی‌تواند این برنامه را اجرا کند، دلیلش این است که ۹۹ درصد مجریان حال حاضر تلویزیون خیلی تعارف‌پرداز هستند و ادبیات نازل و سطح پایینی دارند. اینها وقتی بازیگر درجه چهار سینما را می‌بینند بسیار شیداگونه برخورد می‌کنند.»فارغ از اینکه چقدر مدیران صدا وسیما به دنبال تثبیت برنامه «هفت» در روزهای بعد از جشنواره فیلم فجر هستند، شاید بهترین گزینه برای ادامه این برنامه، انتخاب مجری‌ای باشد که دنبال اجرایی عامه‌پسند و سطحی و از طرفی هم به دنبال گروکشی بین فضای تلویزیون و سینمای ایران نباشد تا اکثریت اهالی سینما با آن همراهی کنند و این برنامه بقای خود را تضمین کند.

برچسب‌ها:

لینک کوتاه

مطالب مرتبط

نظر شما


آخرین ها