تاریخ انتشار:۱۳۹۶/۰۷/۲۵ - ۱۴:۱۰ تعداد نظرات: ۰ نظر کد خبر : 69701

ارد عطارپور معتقد است: فیلم مستند «بزم رزم»، اثری قابل توجه در روایت تاریخ هنر موسیقی معاصر ایران است و ناگفته‌هایی از دوران انقلاب و جنگ بیان می‌کند که درباره آن کمتر صحبت شده و یا اطلاعات اندکی از آن در دست است.

به گزارش سینماسینما، ارد عطاپور کارگردان سینمای مستند با بیان این مطلب درباره ساختار مستند سینمایی «بزم رزم» گفت: این مستند سینمایی اثری موفق و شایسته دیده شدن است چرا که ناگفته‌هایی از تاریخ موسیقی را در گفتگو با بزرگان موسیقی چون: حسین علیزاده، بیژن کامکار،کامبیز روشن روان، فیروز برنجان…. و مدیران موسیقی آن دوره مثل حمید شاهنگیان، مهدی کلهر و تاریخ نگارانی چون میرعلی نقی و دیگران بیان می‌کند که قبلا درباره آن کمتر صحبت شده است و یا اطلاعات اندکی در دست بوده است و سید وحید حسینی کارگردان مستند سینمایی «بزم رزم» با روایت آن؛ کار قابل توجهای ارائه کرده است.

او ادامه داد: البته نمی‌توان گفت که نمونه همه سلایق و تولیدات موسیقایی بعد از انقلاب در این مستند منعکس شده است چرا که بخشی از ترانه‌ها و سرودهای انقلابی که در اوایل پیروزی انقلاب ساخته شده بود و از طرف تمام گرایش‌های فکری بخصوص گروه‌های چپ بود در این فیلم مستند دیده نمی‌شود. اما کارگردان به آنچه می‌توانسته بپردازد جسورانه و با اعتدال و انصاف پرداخته است.

عطارپور با اشاره به استفاده از صحنه‌های کمیاب آرشیوی در این مستند سینمایی گفت: خاطره‌گویی‌های بزرگان موسیقی از آن دوران از ایام انقلاب و بخصوص جنگ در کنار صحنه‌های موثر آرشیوی قرار گرفته که این هم نشینی در ارائه اطلاعات به معنای استفاده درست از صحنه‌های آرشیوی به خصوص در سکانس‌های اول فیلم بود و همین استفاده صحیح باعث شده تا مخاطب درک بهتری از وقایع آن دوران داشته باشد.

او ادامه داد: مستند سینمایی «بزم رزم» اثری است که مردم باید ببینند و برای دیده شدن فیلمهای مستندِ خوب ما به فرهنگ‌سازی درست در این زمینه نیاز داریم. بنابراین سازمانها و نهادهای مرتبط نقش اساسی در ایجاد اشتیاق و تقاضا برای دیدن مستندهایی از این دست در بین مردم دارند. من مطمئن هستم سید وحید حسینی با کمترین بودجه این مستند را ساخته است و شایستگی آن را دارد که در اکران بیش از پیش مورد حمایت قرار گیرد.

کارگردان مستند «پرنیان» ادامه داد: سینمای مستند همیشه در سایه سینمای داستانی و حضور چهره‌های سینمایی و در نهایت قصه و روایت بوده است و کمتر فیلم مستندی است که بیننده پرشماری داشته باشد ولی «بزم رزم» این قدرت را دارد که مخاطب عام را هم به سینما بکشاند. ولی متاسفانه دایره سینماهایی که به این فیلم داده شده اندک است و تبلیغات کمی هم روی این فیلم صورت گرفته است و جز تبلیغات محدود شفاهی و فضاهای مجازی هیچ تبلیغ دیگری مانند تیزر تلویزیونی و تبلیغات محیطی ندارد.

او تاکید کرد: پرداخت به این فیلم مستند و تبلیغات درباره آن از این جهت حائز اهمیت است که مستند «بزم رزم» از رنج هنرمندان در عرصه موسیقی صحبت میکند و گوشهای از تاریخ رنج دیده موسیقی معاصر را مطرح میکند. من این فیلم را دوبار دیده‌ام ولی تازگی و روایتِ شیرین، اجرای تکنیکی مناسب و صدای دلنشین راوی آن باعث شده تا تمایل به دوباره دیدن آن را داشته باشم. فکر میکنم مستندهای دیگری هم هستند که میتوانند تماشاگران خودشان را داشته باشند و آنها را به سالن سینما جذب کنند.

پژوهشگر و مستندساز در ادامه صحبت‌های خود با اشاره به اکران این مستند در گروه سینمایی «هنر و تجربه» گفت: من گروه سینمایی «هنر و تجربه» را به طور کامل نمی‌شناسم و جز چند فیلم که در این گروه اکران شده و به تماشای آن نشستم شناخت دیگری ندارم. اما برداشت من این است که گشایش و دریچه‌ای است برای سینمای مستقل، جوان و تجربه گرا و دیده شدن آثارسینماگرانی که شایستگی دارند اما فرصت دیده شدن نیافته‌اند. برای یک هنرمند بسیار مایوس کننده است که اثری که خلق کرده دیده نشود.

عطارپور در پایان صحبت‌های خود گفت: بخشی از فضایی که برای دیده شدن فیلم مستند باید در اختیار مستند سازان قرار گیرد، تلویزیون است. با حذف بخش مستقل سینمای مستند در جشنواره فیلم فجر، جز سینما حقیقت و چند جشنواره داخلی موقعیت دیگری برای دیده شدن سینمای مستند وجود ندارد. از همین رو تلویزیون باید همکاری بیشتری با مستندسازان بکند و فضای بیشتری در اختیار قرار دهد چون تنها یک شبکه مستند برای دیده شدن فیلم های مستند کافی نیست.

منبع: ایسنا

لینک کوتاه

مطالب مرتبط

نظر شما


آخرین ها