تاریخ انتشار:۱۳۹۶/۰۹/۲۸ - ۰۲:۰۶ تعداد نظرات: ۰ نظر کد خبر : 75152
فرانک آرتا در روزنامه شرق نوشت: دیری نپایید که خوشحالی دوستداران سینما بابت اکران فیلم «عصبانی نیستم» فروکش کرد، چون طبق آخرین اخبار واصله، اکران این فیلم از آخر آذرماه به زمان دیگری موکول شده است. هرچند این فیلم سفر دورودرازی را تا امروز طی کرده تا بتواند فرصت اکران عمومی پیدا کند، ‌اما ظاهرا گره کور این فیلم هنوز باز نشده است. این فیلم برای نخستین‌بار در جشنواره فیلم فجر سال ١٣٩٢ به نمایش درآمد که برنده جوایزی شده بود، اما با تهدید و اعمال نظر گروه‌های فشار و همچنین عقب‌نشینی دبیر وقت جشنواره فیلم فجر، جوایز موردنظر را دریافت نکرد و حتی درمیشیان را وادار به انصراف کردند؛ اتفاقی که فردای آن روز از سوی یکی از اعضای هیئت داوران و به‌ویژه فرامرز قریبیان برملا شد. پس از آن، ایوبی، ‌رئیس وقت سازمان سینمایی، بارها از اکران فیلم خبر داده بود تا اینکه قرارداد سینمایی «عصبانی نیستم» در گروه سینمای آفریقا برای پاییز ١٣٩٢ در شورای صنفی نمایش ثبت شد، اما کمیسیون وقت فرهنگی مجلس،‌ دکتر علی جنتی، ‌وزیر وقت ارشاد را تهدید کرد که در صورت نمایش این فیلم، ‌او را استیضاح خواهند کرد. جنتی، ‌ایوبی و سازمان سینمایی قاطعانه اعلام کردند این فیلم در تاریخ مقرر ثبت‌شده، ‌اکران خواهد شد، اما سه‌ شب مانده به اکران، از نمایش آن جلوگیری شد. بعد با روی‌کارآمدن دولت دوم تدبیر و امید، دکتر صالحی‌امیری دستور راه‌اندازی کمیته رفع توقیف فیلم‌ها را داد. حیدریان و داروغه‌زاده هم قاطعانه اعلام کردند فیلم‌ها ‌از محاق توقیف درخواهند آمد. نتیجه عملکرد کمیته تحقیق و بررسی فیلم‌های توقیفی، ‌آزادسازی پنج فیلم، از جمله «عصبانی نیستم» بود و سازمان سینمایی برای پنجمین‌بار به این فیلم پروانه نمایش داد. در تاریخ ١٢ مهر ٩۶ قرارداد اکران فیلم ثبت شد.

با روی‌کار‌آمدن دکتر عباس صالحی، این کمیته همچنان به کار خود ادامه داد و دکتر صالحی نیز همچنان عنوان کرد که پای مجوز‌های فیلم‌ها خواهیم ایستاد. قرارداد نمایش «عصبانی نیستم» برای ١٢ مهرماه ١٣٩۶ ثبت شد که در نهایت سازمان ترجیح داد «خانه دختر» را به نمایش درآورد. سرانجام پس از کش‌وقوس‌های فراوان، قرارداد نمایش فیلم برای ٢٩ آذرماه به ثبت رسید. همه شرایط برای اکران «عصبانی نیستم» آماده بود که ناگهان مصاحبه‌ای از علی سرتیپی مبنی‌بر انصراف اکران «عصبانی نیستم» بر خروجی خبرگزاری ایسنا منتشر شد. این مصاحبه بلافاصله با تکذیب علی سرتیپی روبه‌رو شد و سرتیپی تأیید کرد پای اکران فیلم خواهد ایستاد. علی سرتیپی درباره اکران فیلم «عصبانی نیستم» به ایسنا گفته بود: «با وجود آمادگی برای اکران فیلم طبق قرارداد منعقدشده در شورای صنفی نمایش به دلیل تراکم فیلم‌ها، تصمیم گرفتیم فیلم در تاریخ دیگری به‌جز ٢٩ آذرماه اکران شود، بنابراین با هماهنگی اداره کل سینمای حرفه‎‌ای و شورای صنفی نمایش، تصمیم به تعویق اکران «عصبانی نیستم» گرفتیم».

غلامرضا موسوی، ‌شریک سرتیپی در «فیلمیران»، هم اعلام کرده بود: « دفتر سینمای حرفه‌ای سازمان سینمایی، مجوزهای لازم برای نمایش فیلم‌های رفع‌توقیف‌شده را نمی‌دهد». همچنین اظهارنظر توییتری ابراهیم داروغه‌زاده، معاون اداره نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی، در جای خود قابل‌تأمل است. داروغه‌زاده در جدیدترین اظهارنظر خود گفته است: «فیلم سینمایی «عصبانی نیستم» دارای پروانه نمایش قانونی است و با توجه به اصلاحات انجام‌شده، هیچ مشکلی برای اکران عمومی نداشته و ندارد و حتما در زمان مناسب اکران خواهد شد. مخالفان فیلم نیز حتما پس از نمایش عمومی متوجه اشتباه در قضاوت زودهنگامشان خواهند شد».بااین‌حال نظر رضا درمیشیان، ‌کارگردان فیلم «عصبانی نیستم» که سال‌هاست سکوت کرده و حتی از ابراز نظر درباره اتفاقات پیرامون فیلمش امتناع کرده،‌ در این روزها مهم است. او در پاسخ به سؤال «شرق» مبنی‌بر اینکه واکنش شما به عدم اکران فیلم چیست، ‌به این نوشته بسنده کرد و گفت:‌ «عصبانى نیستم!!!» اما بى‌نهایت ناامید، ناامید، ناامید، غمگین، دلسرد، تنها، تنها، تنهاتر، افسرده، تلخ، تلخ‌تر هستم. عصبانى نیستم!!! اما با اشک نوشتم، با اشک ساختم و با اشک شاهد اتفاقاتش هستم. صدهابار بازبینى در شوراهاى مختلف، دریافت پنج پروانه نمایش و سه‌بار ثبت تاریخ اکران در شوراى صنفى، بالاوپایین‌رفتن‌هاى مختلف و… و… . من به‌عنوان تهیه‌کننده و کارگردان فیلم «عصبانى نیستم!» به‌هیچ‌عنوان از اکران انصراف نداده‌ام و تمامى نقل‌قول‌هایى را که مى‌شود تکذیب مى‌کنم و همچنان پیگیر نمایش این فیلم هستم. عصبانى نیستم!!! هرچند فیلمم به‌راحتى ذبح و قربانى مى‌شود، چون سازنده‌اش در هیچ اردوگاه سیاسى‌اى نیست و هیچ پشتوانه‌اى ندارد. عصبانى نیستم!!!

لینک کوتاه

مطالب مرتبط

نظر شما


آخرین ها