تاریخ انتشار:۱۳۹۶/۰۳/۱۴ - ۰۳:۲۹ تعداد نظرات: ۰ نظر کد خبر : 57006

تلویزیونمحمد یگانه:

دوم راهنمایی، با بغل دستی‌ام دعوا کردم در حد «کیل بیل»! مدرسه باباهای‌مان را خواست. بابای دوستم به بابام گفت: «پسرتون زده پسر من رو خونی مالی کرده».بابام هم در دفاع از من گفت: «آقا شلوغش نکن این عرضه نداره مگس بکشه!».

بعضی مواقع که می‌خواهیم چیزی را درست کنیم، به جایش می‌زنیم دم و دستگاهِ آن چیز را می‌آوریم پایین. مثلا یک مدتی که فاز پاسداری از زبان پارسی تو جامعه به شدت رو بورس بود و هنوز هم اثراتش مانده است. همه مردم به وسیله چهار چرخ که حرکت می‌کند و دود می‌دهد بیرون و عامل اصلی کشتار جمعی است، می‌گویند: «ماشین». بعد تلویزیون هنوز که هنوز است در مقابل استفاده از واژه‌های منحط غربی مقاومت می‌کند و می‌گوید: «اتومبیل»! یا در بیمارستان‌ها که می‌خواستند به ملت بگویند گوشی‌شان را خاموش کنند، برای اینکه نگویند: «موبایل»، زبان عربی و انگلیسی را با هم بنگ بنگ می‌انداختند به جان زبان فارسی و می‌نوشتند: «تلفن سیار!».

این پدیده در ورزش هم کم رخ نمی‌دهد. مورد داشتیم تیمی تا دقیقه ۴۰، دو هیچ عقب بوده، مربی خواست پُلتیک بزند و تیم را بکشد بالا، تعویض کرد، جای تیم خودش، گل‌های حریف را کشید بالا!

هنر هم دست کمی از ورزش ندارد. با کلی زحمت و مشقت فیلم را ترجمه و دوبله می‌کنند. بعد آباژور می‌بندند به فیلم تا جوان مردم از راه به در نشود. حالا این هیچی! دیالوگ فیلم را چرا دست می‌برند توش؟! «ملاقات با والدین» ژانرش کمدی-عاشقانه است. اما آن ورژنی که از تلوزیون پخش شد ژانرش ترسناک-معمایی بود! خودِ رابرت دنیرو که ورژن شبکه یک را دید، تا آخر فیلم فکر می‌کرد آن دو تا دختر و پسر خواهر و برادرند!

یک نمونه دیگرش هم در بین مسئولان هویداست. یک نفر در ارگانی حقوق بالایی می‌گیرد. افکار عمومی کمی متشنج می‌شود. برای اینکه این تشنج را بخوابانند، می‌گویند: «اینکه چیزی نیست. فلانی در فلان جا مفت‌مفت زمین داده است به دوستش!». جواب می‌دهند: «حالا یه زمینی بوده، کی داده کی گرفته؟ شما بگید ذخیره اون صندوقه چی شد؟» و در همین حال که افکار عمومی از میزان تشنج مانند ماهی قرمز بیرون از تُنگ تکان‌تکان می‌خورد، این طرفی‌ها بر عکس همیشه از پاسخ نمی‌ماند و خطاب به آن طرفی‌ها می‌گوید: «کی از همه بدهکار بانکی‌تره؟ تو تو تو تو!» (افکار عمومی رفت کما).

پیام اخلاقی هم اینکه ابروی‌تان هر چقدر هم پر بود، قبل از برداشتن، کمی فکر کنید که چه جوری بردارید بهتر است. آخر کی با ماشین ریش‌تراش ابرو برمی‌دارد که دست‌تان بلرزد و نصف موهای‌تان را هم بزنید؟ این هم به کنار، با این هیکل، از سبیل‌تان خجالت نمی‌کشید، ابرو برمی‌دارید.

منبع : بی قانون

لینک کوتاه

مطالب مرتبط

نظر شما


آخرین ها