تاریخ انتشار:۱۳۹۶/۱۰/۰۹ - ۰۰:۲۷ تعداد نظرات: ۰ نظر کد خبر : 76217
اخیراً خبری مبنی بر انتخاب و حضورقطعی ۱۰ فیلم در جشنواره فیلم فجر منتشر شد که حواشی جدیدی را به وجود آورد.

به گزارش سینماسینما، روزنامه صبح نو در شماره روزشنبه خود نوشت: پنج‌شنبه شب گذشته، کانال «سینما»، خبری منتشر کرد که در آن مدعی قطعی شدن حضور ۱۰ فیلم در جشنواره فجر امسال شده بود. این رسانه نوشت: در حالی که هیأت انتخاب امروز و فردا آخرین فیلم‌ها را می‌بینند و فردا جلسه جمع‌بندی برای انتخاب فیلم‌های بخش مسابقه برگزار می‌شود، شنیده‌ها از دبیرخانه جشنواره فجر حاکی از نظر مثبت اکثریت اعضای هیأت انتخاب روی ده فیلم در جلسات اولیه و انتخاب قطعی آنها برای بخش مسابقه جشنواره فجر است. پنج فیلم دیگر با مخالفانی بیشتر بعد از این ده فیلم قرار دارند که بعد از اولین جلسه جمع بندی انتخاب خواهند شد. در مورد بقیه فیلم‌ها یعنی هفت فیلم باقی مانده اختلاف نظر زیاد است و تا رأی گیری نهایی در هیأت انتخاب نمی‌توان آنها را اعلام کرد. لازم به ذکر است روابط عمومی جشنواره همواره اسامی غیر رسمی را تکذیب کرده و طبیعتاً این فهرست تا اعلام رسمی توسط روابط عمومی جشنواره فجر رسمیت ندارد. در ادامه این خبر نام ۱۰ فیلم به شرح ذیل منتشر شد:
۱-اتاق تاریک (روح الله حجازی)
۲-به وقت شام (ابراهیم حاتمی کیا)
۳-بمب (پیمان معادی)
۴-تنگه ابوغریب (بهرام توکلی)
۵-سرو زیر آب (محمد علی باشه آهنگر)
۶-فیلشاه (هادی محمدیان)
۷-کامیون (کامبوزیا پرتوی)
۸-لاتاری (محمد حسین مهدویان)
۹-مصادره (مهران احمدی)
۱۰-مغزهای کوچک زنگ زده (هومن سیدی)

حرف‌هایم بدمنعکس شد!
آقای سید جمال ساداتیان یکی از اعضای مهم هیأت انتخاب جشنواره سی‌وششم فجر است. وی اخیراً مصاحبه‌ای با ایسنا انجام داده بود و از قول او این‌طور منتشر شد که: « در میان فیلم‌های امسال آثار متعددی با زمینه‌های اجتماعی، طنز و همچنین دفاع مقدس ساخته شده و به نظرم کمی تنوع در بین آثار دیده می‌شود، اما اینکه به لحاظ کیفی چطور ساخته شده‌اند تا مخاطب را جذب کنند بحث دیگری است. آثار قابل توجه و تأملی به این دوره از جشنواره ارسال شده‌اند اما اثری که سورپرایز کننده باشد ندیده‌ایم و شاید در یک سوم باقی مانده فیلم‌ها اثری که ما را سورپرایز کند دیده شود.»
پس از مصاحبه ساداتیان، خبر اخیر منتشر شده درباره ۱۰فیلم و عناوین آن فیلم‌ها و کارگردانانشان باعث شد به سراغ این تهیه‌کننده کهنه‌کار برویم. «سید جمال ساداتیان» به «صبح‌نو» گفت: به نظر می‌رسد کمی مصاحبه من بد منعکس شده است. من گفتم سورپرایز نشدیم ولی این به معنای آن نیست که فیلم‌های خوبی نیستند. به نظرم مشخص است که این دو مقوله با هم متفاوت هستند.
تهیه‌کننده فیلم «متری شش و نیم» افزود: مصاحبه اخیرم به هیچ عنوان به این معنی نیست که جشنواره امسال، فاقد آثار با کیفیت است. فیلم‌های باکیفیت زیادی در جشنواره امسال به اکران درخواهند آمد.
سیدجمال ساداتیان درباره منظورش از سورپرایز کردن فیلم‌ها، گفت: برای مثال سال قبل فیلم‌های آقایان سعید روستایی و محمد حسین مهدویان توانستند باعث سورپرایز مخاطبان و منتقدان شوند. آن‌ها توانستند جشنواره را تحت تأثیر قرار داده و بیشتر جوایز را هم کسب کنند.
ساداتیان با اشاره به خبر قطعی شدن حضور ۱۰فیلم، بیان کرد: واقعاً نمی‌دانم این خبر و این لیست از کجا درآمده است.
ما هنوز درباره هیچ فیلمی به جمع‌بندی نرسیده‌ایم. درباره هیچ فیلمی صحبت نشده و فقط آن‌ها را تماشا کرده‌ایم.
نشستی نبوده؟
دبیر جشنواره فیلم فجر و برخی از دیگر مسوولان این جشن سینمای ایران، خبر قطعی شدن حضور ۱۰ فیلم را تکذیب کردند. طبق برخی شنیده‌های «صبح‌نو» تا به امروز نشست رسمی برای بررسی آثار برگزار نشده است.
شاید یکی از دلایل این عدم برگزاری، غیبت برخی از اعضای هیأت انتخاب باشد که تا همین چند وقت پیش برخی از آن‌ها حتی داخل کشور نبودند.
برخلاف برخی از اخبار اعلام شده، محدودیت و سقفی درباره فیلم‌های اول وجود ندارد و هرتعدادی که مورد پسند هیأت انتخاب قرار گیرد، به جشنواره راه خواهند یافت. آن‌طور که شنیده شده، آثار به صورت گروهی و بعضاً انفرادی دیده می‌شوند و هر فیلم دارای یک صفحه است که پس از تماشای آن فیلم، توسط فرد پر می‌شود و براساس نظراتش به آن امتیاز می‌دهد.
ظاهراً تمام آثاری که دیده شده‌اند به جز مسائل فنی، مشکلی نداشته‌اند و برخی حواشی غیرسینمایی که درباره برخی از آثار امسال، تا چند ماه پیش مطرح بود، دیده نشده است.

حواشی همیشگی
فارغ از اینکه خبر لیست ۱۰فیلم، درست باشد یا نه، عناوین فیلم‌های یاد شده دراین خبر به گونه‌ایست که مخاطب حرفه‌ای سینما را غافلگیر نمی‌کند.
این ۱۰ فیلم تقریباً جملگی، جزو آثار مهم امسال هستند که همه مخاطبان و منتقدان سینمای ایران حضورشان در جشنواره امسال را قطعی می‌دانستند؛ مگر به این دلیل که خود فیلم‌ها به لحاظ فنی برای نمایش در جشنواره آماده نشوند. فیلم‌های فوق چه به لحاظ موضوع، چه نام فیلمساز و … آثاری هستند که می‌توانند باعث رونق بیشتر جشنواره شوند و طبیعتاً بعید است که هیأت انتخاب جشنواره، علاقه‌مند به رونق این محفل سینمایی نباشد. باید توجه داشت که حتی درصورت قطعی بودن حضور ۱۰فیلم فوق، بازهم ۱۰جای خالی برای ۱۰فیلم دیگر باقی‌است. فیلم‌های مهم دیگری در صف حضور در جشنواره هستند که نام فیلمسازان مستعد و خوشنامی در تیتراژشان وجود دارد. فیلم‌هایی که به اضافه شدنشان به رقابت جشنواره می‌توانند باعث تنوع ژانر بیشتر و ارتقای سطح کیفی این جشن شوند. باید چند روز دیگر صبر کرد تا لیست فیلم‌های حاضر در جشنواره به صورت رسمی اعلام شود؛ لیستی که مانند هرسال موافقان و مخالفینی خواهد داشت.

لینک کوتاه

مطالب مرتبط

نظر شما


آخرین ها