کانال سینمای انقلاب نوشت :تنها مستندی که تشییع پیکر امام خمینی را ثبت کرده است و احوال مردم در آن به خوبی دیده میشود، مستند «آفتاب و خورشید» ساخته جواد شمقدری است. اما #مجید_مجیدی در مصاحبهای که رضا درستکار با وی در کتاب «قلمرو دیدار» داشته است به این اشاره میکند که تصاویر را من گرفتم و حوزه هنری آنها را تحویل شمقدری داد و او بدون اجازه از من فیلم را ساخت.
پاسخ جواد شمقدری را در این باره بخوانید:
– در آن ۴-۵ روزی که مردم در یک حیرت و حسرت و اندوه شدیدی بودند، ما فیلمبرداری میکردیم.
چون ۵ گروه فیلمبرداری کرده بودند من به مدیریت حوزه هنری نامه نوشتم که من از روی یک احساس تکلیف این کار را کردهام و هر کسی میخواهد از این تصاویر و نماهایی که گرفته شده است استفاده کند از نظر من هیچ اشکالی ندارد و من به نفع دیگران کنار میروم.
من بلافاصله رفتم سراغ یک کار کوتاه که از قبل هماهنگ کرده بودیم. آن کار را انجام دادیم و من عملاً حدود ۶ ماه از این فضا دور شدم. بعد از این شش ماه که که پیگیری کردم متوجه شدم کسی روی این فیلمها و تصاویر آرشیوی که تهیه شده بود کاری نکرده است. من دوباره پیشنهاد دادم و گفتم اگر آرشیوها را به من بدهید یک فیلم تهیه میکنم. بعد از مدتی حوزه از من پرسید طرحت چیست و من طرحم را ارائه دادم. طرح تصویب شد و من بر آن اساس کارم را شروع کردم و نهایتاً ساخته شد.
من بلافاصله رفتم سراغ یک کار کوتاه که از قبل هماهنگ کرده بودیم. آن کار را انجام دادیم و من عملاً حدود ۶ ماه از این فضا دور شدم. بعد از این شش ماه که که پیگیری کردم متوجه شدم کسی روی این فیلمها و تصاویر آرشیوی که تهیه شده بود کاری نکرده است. من دوباره پیشنهاد دادم و گفتم اگر آرشیوها را به من بدهید یک فیلم تهیه میکنم. بعد از مدتی حوزه از من پرسید طرحت چیست و من طرحم را ارائه دادم. طرح تصویب شد و من بر آن اساس کارم را شروع کردم و نهایتاً ساخته شد.
برخی از نماهای لانگشات در فیلم مربوط به آقای مجیدی است. البته فیلمبردار هم آقای درمنش بودند که از دوستان قدیمی خود من هستند. نماهای لانگشات از دوربین ایشان استفاده شده است. ولی خوب همهی راشها در اختیار حوزه بود و تصمیمگیری هم با آنها بود. این به نظرم مانعی نبود. خیلی از پلانها هم مشابه هستند. در مراسم سوگواری امام صدها دوربین بودند که فیلمبرداری میکردند و شباهتهایی هم طبیعتاً وجود دارد. میخواهم بگویم راه برای دوستان دیگر اگر میخواستند این کار را بسازند بسته نبود. ضمن اینکه یک بار که بررسی کردم دیدم ۷۰ درصد نماهایی که در این فیلم آمده است را خود من فیلمبرداری کردهام. نهایتاً ۳۰ درصد از فیلم مربوط به چهار دوربین دیگر است که یکی از آنها هم دوربین آقای مجیدی بود.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- مجید مجیدی: در خطر سقوط قرار داریم/ تاریخ و فرهنگ باید نقشه راه باشند
- سیستان و بلوچستان و فقدان پرداختن فیلمسازانِ محلی به زادبوم/ نگاهی به فیلم «هوک»
- معرفی آثار ایرانی راه یافته به بخش بینالملل جشنواره فیلم شهر
- بازدید مجیدی و میرکریمی از پشتصحنه «در آغوش درخت»
- واکنش مجید مجیدی به فیلم بهروز شعیبی
- به بهانه یادداشت روزنامه جام جم درباره حضور فیلم سعید روستایی در جشنواره کن
- نمایش ۱۰ فیلم مرمت شده از گنجینه سینمای ایران در چهلمین جشنواره فیلم فجر
- گزارش فروش فیلمهای سینماگران ایرانی در فرانسه/ تبلیغات گسترده برای «قهرمان»
- ظرفیتهای مشترک سینمای ایران و چین بررسی شد
- خاطراتی از مواجهه مرتضی پورصمدی و مجید مجیدی با طالبان در «نردبان»/
- نامزدی «دشت خاموش» و «خورشید» در پانزدهمین دوره جوایز فیلم آسیا
- به بهانه سالروز تولد کیومرث صابری فومنی /روایت مجیدی ،پیمان قاسمخانی ، کمال تبریزی وابوالفضل جلیلی
- پایان اکران آنلاین «خورشید» با فروش بیش از دو میلیارد تومان
- نشست دومین سوگواره فیلم عاشورایی / گزارش تصویری
- هیچ مامنی وجود ندارد / «خورشید»؛ کودکان بیآیندهای که با دستهای خالی زمین سخت را برای هیچ میجویند
نظر شما
پربازدیدترین ها
- محمد رسولاف با «دانه انجیر مقدس» به کن باز میگردد
- کارگردان کانادایی که عاشق فرهنگ ایران شد/ ماتیو رانکین: از سینمای ایران تاثیر گرفتهام
- تحلیل رسانههای فرانسوی از حضور فیلم رسولاف در بخش مسابقه کن/ یک انتخاب سیاسی
- فیلم ترنس مالیک به جشنواره کن نرسید/ لیلا حاتمی با مریم مجدلیه به ونیز میرود؟
- سینماسینما/ گفتوگو با کن لوچ درباره «بلوط پیر» و دیگر چیزها/ امید، فعالیتی سیاسی است
آخرین ها
- معرفی همراه اول بهعنوان کارفرمای برتر سلامتمحور
- «در سایه سرو» از جشنواره ایتالیایی جایزه گرفت
- فیلم ایرانی نامزد قدیمیترین جایزه سینمایی اروپا شد
- کیوسکهای دیجیتال نخستین اپراتور سلامت کشور رونمایی و نصب شد
- تحلیل رسانههای فرانسوی از حضور فیلم رسولاف در بخش مسابقه کن/ یک انتخاب سیاسی
- فیلمهای «رکوردزن» و زنگ خطر برای آینده این سینمای محترم!
- «هواخوری» روی صحنه میرود
- تمدید مهلت شرکت در جشنواره «خیمه شب بازی»
- سینماسینما/ گفتوگو با کن لوچ درباره «بلوط پیر» و دیگر چیزها/ امید، فعالیتی سیاسی است
- نسخه ویژه نابینایان «همسر» با صدای مسعود فروتن منتشر میشود
- نمایش «شیرین» کیارستمی در جادوی سینما بنیاد حریری
- آغاز ثبتنام دهمین دوره کارآموزی همراه اول
- تتلو در دادگاه: عذرخواهی میکنم
- مستانه مهاجر داور جشنواره الجزایر شد
- فیلم ترنس مالیک به جشنواره کن نرسید/ لیلا حاتمی با مریم مجدلیه به ونیز میرود؟
- «آقای قاضی» به شبکه دو میآید
- واکنشها به گفتگوی عضو هیئت مدیره نماوا/ شورای صیانت خانه سینمای ایران بررسی میکند
- محمد رسولاف با «دانه انجیر مقدس» به کن باز میگردد
- بستههای همراه اول ویژه حج ۱۴۰۳ اعلام شد
- چرا «سرزمین مادری» فعلا متوقف است؟
- اکران «همسایه شما، زهره» در هنر و تجربه/ پوستر فیلم رونمایی شد
- کمال تبریزی به دبیری جشنواره فیلم اقوام ایرانی نرسید
- معرفی نامزدهای دومین جشنواره «عروسکخونه»
- «ایستاده با گرگ» نامزد دریافت جایزه از جشنواره دهلی نو شد
- کیلین مورفی، بهترین بازیگر مرد آکادمی فیلم و تلویزیون ایرلند/ پیروزی «اوپنهایمر» کامل شد
- شمشیرها برق میزنند/ نگاهی به فیلم «شوگان»
- اردیبهشتِ تئاتر شهرزاد با سه نمایش
- مستندی از «حمید سهیلی» در موزه سینما نمایش داده میشود
- انتشار پوستر «آن دو» با تصویری از لحظه شهادت کاراکتر اصلی
- دبیر هفتمین دوره جایزه پژوهش سال سینمای ایران منصوب شد