تاریخ انتشار:۱۳۹۵/۱۰/۱۳ - ۰۰:۳۴ تعداد نظرات: ۰ نظر کد خبر : 37924

هنوز یک ماه تا شروع سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر زمان باقی است اما از آنجایی که هیات انتخاب کار بازبینی فیلم‌ها را از مدت‌ها پیش آغاز کرده، حواشی و حرف و حدیث رسانه‌ها درباره حضور فیلم‌های متقاضی در جشنواره سی‌و‌پنجم، روز به روز بیشتر می‌شود.
به گزارش سینما سینما ،در این میان به نظر می‌رسد روزنه‌ای برای درز اخبار جشنواره به بیرون ایجاد شده است؛ روزنه‌ای که ظاهرا در دل هیات انتخاب است و بعد از نمایش هر فیلم، نظرات اعضای هیات انتخاب را منعکس می‌کند. به همین خاطر تا اینجای کار برخی رسانه‌ها بر اساس حدس و گمان فیلم‌های حاضر در جشنواره سی و پنجم را لیست کرده‌اند.
الهام نداف در گزارشی در اعتماد نوشته است :در این میان همچنان نیمی از آثار متقاضی برای اعضای هیات انتخاب به نمایش درنیامده‌اند. اما سوال اساسی اینجاست که نظر هیات انتخاب درباره فیلم‌های جشنواره سی‌و‌پنجم از چه کانالی به بیرون می‌رسد؟ شایعات رد یا حضور فیلم در جشنواره سی و پنجم، این روزها گریبان «کاناپه» کیانوش عیاری را نیز گرفته است. براساس این شایعات تازه‌ترین ساخته عیاری به دلیل تعدد مشکلات ممیزی، از حضور در جشنواره
سی و پنجم بازمانده است.
این در حالی است که آخرین فیلم عیاری با عنوان «خانه پدری» بعد از گذشت سه سال همچنان امکان اکران روی پرده سینماها را پیدا نکرده و بعید به نظر می‌رسد عیاری «کاناپه» را نیز اسیر مشکلات ممیزی آن هم از نوع پیش پا افتاده کند. برای اطمینان از صحت این خبر، ترجیح دادیم نظر هیات انتخاب درباره «کاناپه» را از زبان عیاری بشنویم. او در گفت‌وگو با «اعتماد» در توضیح این مساله گفت: «فیلم کاناپه تا چند روز آینده به هیات انتخاب داده می‌شود و اعضا هنوز فیلم را ندیده‌اند.» عیاری در ادامه با بیان اینکه خبر ممیزی‌ها و مشکلاتی که مطرح شده از اساس دروغ است، تاکید کرد: «فیلم «کاناپه» را سه شنبه هفته آینده در اختیار هیات انتخاب قرار می‌دهیم.» عیاری در پاسخ به وضعیت «خانه پدری» و پیگیری اکران آن در سینماها، گفت: «از «خانه پدری» واقعا بی‌خبرم و دیگر رغبتی برای پیگیری اکران فیلم ندارم.»ممکن است دیگر اخبار واکنش هیات انتخاب به فیلم‌های به نمایش درآمده، از اساس دروغ باشد، اما با وجود شک و شبهه‌های موجود، نمی‌توان از کنار آنها به راحتی گذشت. طبق این اخبار غیررسمی در روزهای اخیر، فیلم‌های «زرد» مصطفی تقی زاده، «ویلایی ها» منیر قیدی، «انزوا» مرتضی علی عباس میرزایی و «تابستان داغ» ابراهیم ایرج زاد، از جمله فیلم‌های اولی هستند که مورد توجه هیات انتخاب قرار گرفته‌اند. «فراری» علیرضا داوودنژاد و
«بی نامی» علیرضا صمدی و «یک روز بخصوص» همایون اسعدیان نیز به نمایش درآمده‌اند اما واکنش هیات انتخاب به این فیلم‌ها، در رسانه‌ای منعکس نشده است. این در حالی است که «رگ خواب» حمید نعمت‌الله به همراه «ماجرای نیمروز» محمدحسین مهدویان تنها فیلم‌هایی است که تا امروز توجه تمامی اعضای هیات انتخاب جشنواره فجر را به خود جلب کرده‌اند. اما هیات انتخاب در تمام جشنواره‌های دولتی سینمایی در ایران، بعد از معرفی آثار منتخب معرفی می‌شوند؛ روالی که سال‌ها برای جلوگیری از لابی‌های احتمالی فیلمسازان و صاحبان آثار با اعضای هیات انتخاب مرسوم است. با این همه تعداد قابل‌توجهی از فیلمسازان و تهیه‌کنندگان به راحتی به اسامی این اعضا دسترسی پیدا می‌کنند و سیاست‌گذاران جشنواره فجر نیز تدبیری برای برون رفت از این وضعیت اتخاذ نکرده‌اند. سیاوش حقیقی، تهیه‌کننده سینما که فیلم «مادری» را به جشنواره سی و پنجم ارایه کرده است، چندی پیش به همین مساله اشاره کرد. او که بعد از ارایه فیلمش به جشنواره گرفتار همین حواشی شده و بارها اخبار ضد و نقیضی از سوی هیات انتخاب شنیده، معتقد است: «تنها نکته‌ای که به ذهن بنده آن هم با تجربه حضور در برگزاری سه دوره جشنواره فیلم فجر به عنوان مدیر مستند‌سازی که تمام لحظات این رویداد را اعم از هیات‌های انتخاب و حتی داوری ضبط و مستند‌سازی کرده می‌رسد و به چشم دیده‌ام اکثر این خبرسازی‌ها فقط به خاطر فشار روانی روی تیم انتخاب بوده تا اگر و احیانا این فیلم‌ها به هر دلیلی به جشنواره راه نیافت بتوانند از آن به‌صورت اهرم فشار استفاده کنند.»
بنا به اعلام روابط عمومی جشنواره فیلم فجر، هیات انتخاب ١٧ دی ماه آثار منتخب خود را اعلام می‌کند. طبق تغییرات صورت گرفته جشنواره سی و پنجم، امسال ۴۴ فیلم شامل فیلم‌های اول، هنر و تجربه و دیگر آثار معرفی می‌شوند. از این حداقل ۲۲ و حداکثر ۳۳ فیلم را در بخش سودای سیمرغ خواهیم داشت که فیلم‌های سودای سیمرغ از دل چشم‌انداز سینمای ایران انتخاب می‌شوند؛ به این معنی که هیات انتخاب در ابتدا ۴۴ فیلم را به‌عنوان چشم‌انداز سینمای ایران معرفی می‌کند و از دل این ۴۴ عنوان ۲۲ تا ۳۳ فیلم توسط هیات انتخاب به عنوان آثار بخش سودای سیمرغ معرفی می‌شوند که بر اساس تصمیم هیات انتخاب و ویژگی‌های فنی و محتوایی یک فیلم هر تعداد فیلم اول یا هنر و تجربه یا فیلم‌های حرفه‌ای در رقابت نهایی سودای سیمرغ می‌توانند حضور یابند. هر ۴۴ فیلم بخش چشم‌انداز سینمای ایران می‌توانند برای دریافت سیمرغ بلورین بهترین فیلم از نگاه تماشاگران با هم رقابت کنند.

لینک کوتاه

مطالب مرتبط

نظر شما


آخرین ها