تاریخ انتشار:۱۳۹۶/۰۵/۲۸ - ۱۱:۵۰ تعداد نظرات: ۰ نظر کد خبر : 63272

کیهان :مراسمی که تحت عنوان «جشن منتقدان» برگزار شد، بیشتر به میدانی برای جنگ و کینه نمایی شبه روشنفکران تبدیل شد!
یازدهمین جشن منتقدان و نویسندگان خانه سینما درحالی برگزار شد که تنها طیف خاصی از منتقدان به این مراسم دعوت شده بودند. انجمن منتقدان خانه سینما، درحالی برخی از منتقدان فعال، قدیمی و تاثیرگذار سینما را به این مراسم دعوت نکرده بود که بعضی از فیلمسازان وابسته به نهادهای خارج از کشور و دارای اتهامات ضدامنیتی، بدون هیچ ارتباطی با این مراسم، نه تنها دعوت شدند که حتی روی سن حضور یافتند و علیه فیلمسازهای مستقل و موفق حرف زدند!
اما با وجود همه تلاش های انجمن منتقدان برای یکدست سازی این جشن، باز هم جریان تمامیت خواه شبه روشنفکری نتوانستند یکدیگر را تحمل کنند و این جشن به محلی برای عقده گشایی و کینه توزی آنها علیه یکدیگر تبدیل شد. جنگ شبه روشنفکران در جشن منتقدان حتی در ساعات و روزهای پس از این مراسم و در فضای مجازی نیز ادامه یافت!
ماجرای از آنجا آغاز شد که پس از پخش یکی از کلیپ ها، جمشید مشایخی روی سن رفت و در اعتراض به پخش تصاویر یکی از همکاران خود در این کلیپ گفت: «من اگر می دانستم تنها یک هنرپیشه برای منتقدان مطرح است سالها پیش کار هنرپیشگی را رها کرده بودم و رفته بودم. تنها یک هنرپیشه را نشان داده اید و بقیه نیستند؛ انگار که بقیه اصلاً زحمتی برای تئاتر و سینما نکشیده اند. فقط یک نفر است که آن موقع ها تنبک می زد جلوی شهبانو و حالا می آیند خانه اش را فلان می کنند؛ چرا شما این ها را نمی دانید.» مشایخی که اشاره اش به بازیگر هم نسل وی، یعنی عزت الله انتظامی بود، پس از این اظهارات و با عصبانیت، مراسم را ترک کرد، اما پس لرزه های صحبت وی، تا پایان گریبان این جشن را گرفت. چراکه پس از وی نیز غلامعباس فاضلی، منتقد سینما آمد و با ذکر خاطره ای از مکدر شدن انتظامی از یک نقد، اظهار داشت: اشاره آقای مشایخی را جدی بگیرید. ایشان بزرگتر ما هستند و باید او را جدی بگیریم.
اما این اظهارات، واکنش نوید محمدزاده (بازیگر) را در پی داشت و وی ضمن دفاع از عزت الله انتظامی گفت: آقای فاضلی چطور می توانید آنقدر گستاخانه افتخار کنید به نقدی که درباره استاد عزت الله انتظامی نوشته اید.
در پایان این مراسم نیز منوچهر شاهسواری مدیرعامل خانه سینما به مشایخی واکنش نشان داد و گفت: وای بر نسل ما که همیشه تنفر می پراکنیم.
البته این جنگ و دعوا، پس از مراسم و در فضای مجازی نیز بین طرفین ادامه پیدا کرد!
اما از دیگر اتفاقات قابل تامل یازدهمین جشن منتقدان سینما، دعوت از جعفر پناهی برای دادن جایزه به محمدحسین مهدویان، برنده جایزه بهترین کارگردانی بود! اینکه برگزار کننده های این جشن، از فردی تحت حمایت دولت های حامی تروریسم برای دادن جایزه به یک فیلم ضدتروریستی دعوت کردند، نشانه کج سلیقگی آنهاست. اما پناهی نیز طلبکارانه از دادن جایزه به مهدویان طفره رفت و گفت: وقتی صحبت از ساخت فیلم های دولتی با بودجه های کلان دولتی و اختصاص چندین سالن سینمایی به آن است، حداقل چند سالن سینمایی نیز به ما بدهید.

لینک کوتاه

مطالب مرتبط

نظر شما


آخرین ها