تاریخ انتشار:۱۳۹۶/۰۵/۰۴ - ۱۶:۰۲ تعداد نظرات: ۰ نظر کد خبر : 61420
صالحی امیریوزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: «در نظام فرهنگی، ما با گستردگی نهاد‌های فرهنگی مواجه هستیم. با تقابل به هدف نمی‌رسیم؛ از این جهت باید با حوزه‌های علمیه و نهاد‌های دینی و هنری تعامل سازنده داشتیم.»

به گزارش سینماسینما٬ سیدرضا صالحی امیری وزیر ارشاد در حاشیه هیئت دولت در جمع خبرنگاران درباره نمره‌ای که به عملکرد خود در دولت می‌دهد، گفت: «ارزیابی باید توسط رییس‌جمهور صورت بگیرد، تلاش ما با همکاران این بود که چند مسئله اساسی را سرلوحه کار داشته باشیم. اول ثبات و آرامش در مسائل فرهنگی. ما باور داریم بدون آرامش نمی‌توانیم فعالیت‌های ایجابی فرهنگی داشته باشیم. به اعتقاد ما این ثبات و آرامش فرهنگی ایجاد شده است.»

او افزود: «نکته دوم واگذاری امور تصدی‌گری به صنف‌ها و خانه‌های صنفی بود. ما در ۲۵ استان انتخابات خانه مطبوعات برگزار کردیم و برای هر استان هفت هیئت مدیره انتخاب شد که الکترونیک و آزاد بود. نهاد خانه مطبوعات یکی از مهم‌ترین نهادهایی است که می‌تواند از حقوق خبرنگاران و اصحاب رسانه دفاع کند.»

صالحی امیری خاطرنشان کرد: «ما خانه سینما را تقویت کردیم و بناست بسیاری از امور اجرایی را به خانه سینما واگذار کنیم. ما حوزه موسسات و نمایشگاه‌ها را به صنف مربوطه واگذار می‌کنیم.»

او با بیان اینکه استراتژی دوم ما تقویت اصناف بود، افزود: «صندوق هنر را به خانه سینما، خانه موسیقی و خانه تئا‌تر واگذار کردیم. نکته سوم این است که قرار بود تعامل سازنده با اصحاب فرهنگ و هنر در همه اجزای نظام داشته باشیم. در نظام فرهنگی، ما با گستردگی نهاد‌های فرهنگی مواجه هستیم. تنها راه تداوم فعالیت فرهنگی انسجام میان نهاد‌های فرهنگی است. با تقابل به هدف نمی‌رسیم. از این جهت با حوزه‌های علمیه و نهاد‌های دینی و هنری تعامل سازنده داشتیم و معتقدیم بدون تعامل و همگرایی کاری نمی‌شود، کرد.»

او در پاسخ به اینکه آیا در کابینه آینده حضور دارد یا خیر گفت: «این از اختیارات ریاست جمهوری است؛ آنچه برای اعضای کابینه مهم است، موفقیت رییس جمهور و دولت است و مهم‌ترین هدف ما پاسخگویی به مطالبات مردم است.»

او درباره اینکه آیا پیشنهادی برای حضور در کابینه بعدی به او داده شده یا خیر؟ گفت: «این را به رییس‌جمهور محترم واگذار کنید چون صلاحیت تصمیم با ایشان است.»

صالحی امیری در خصوص اقدامات وزارت ارشاد در دهه کرامت نیز گفت: «درباره دهه کرامت خبر خوش اینکه ما همزمان در هفتصد شهر برنامه‌ها را آغاز کردیم؛ ۲۵۰۰ برنامه فرهنگی تعریف کردیم و در ۷۷ کشور همزمان برنامه دهه کرامت داریم فعالیت‌های دینی در ارشاد گسترده‌تر شده و ما بودجه قرآنی را ۱۰۰ درصد افزایش دادیم. دیروز در جلسه‌ای که با اتحادیه قرآنی داشتم، توافق شد در سال آینده در ۴۳۵ شهرستان فعالیت قرآنی را گسترش دهیم.»

او هدف از این برنامه‌ها را نیز شرح داد و گفت: «مهم است که بدانیم این سرزمین متعلق به اهل بیت است و در این سرزمین اختر‌های تابناک داریم. بنا داریم بیش از سال‌های گذشته دهه کرامت را گرامی بداریم و اشاعه فرهنگ رضوی اشاعه فرهنگ اهل بیت است.»

وزیر ارشاد در خصوص فیلم «پنج عصر» و اینکه برخی نسبت به این فیلم و فیلم‌هایی دیگر مانند «مادر قلب اتمی» اعتراض‌هایی داشته‌اند، گفت: «ما در سینما یک نظام استاندارد تعریف شده داریم و شورای ساخت و نمایش از صاحب نظران هستند. وزیر ارشاد و رییس سازمان سینمایی مداخله مستقیم در فرآیند تایید یا تکذیب یک فیلم ندارد و منطق اداره یک وزارت‌خانه این نیست که در همه امور جزیی یک وزارت‌خانه دخالت کند.»

او خاطر نشان کرد: «آنچه برای ما مهم است این است که یک فیلم مسیر قانونی‌اش را طی کرده باشد. آنچه من می‌توانم بگویم این است که فیلم‌های موجود هم در مرحله پروانه ساخت و هم مرحله پروانه نمایش مجوز‌های لازم را کسب می‌کند و برای اکران به شورای صنفی منتقل می‌شود.»

صالحی امیری گفت: «درباره فیلم‌هایی که نام بردید طبعا واکنش‌هایی از سوی برخی نمایندگان و بعضی از افراد صاحب نظر داشتیم و جلساتی برگزار شد؛ یکی از این فیلم‌ها ۱۸ مورد اصلاح داشته است. اگر لازم باشد باز اصلاحات اعمال می‌شود؛ اما در فرآیند خودش. یعنی من به عنوان وزیر در فرآیند مجوز فیلم دخالت نمی‌کنم. نقطه نظر نمایندگان و شخصیت‌های فرهنگی را به شورای نمایش ارجاع دادیم. جلساتی با حضور نمایندگان توسط خانه سینما برگزار شد، این فیلم بازبینی شد. ما در مرحله بعدی اگر اصلاحاتی لازم باشد اعمال خواهیم کرد.»

منبع: ایلنا

لینک کوتاه

مطالب مرتبط

نظر شما


آخرین ها