تاریخ انتشار:۱۳۹۶/۰۹/۰۸ - ۱۷:۵۶ تعداد نظرات: ۰ نظر کد خبر : 73625

پس از واکنش‌ تازه برخی مسئولان محلی درباره سرنوشت نامعلوم کمک‌های مردمی که توسط سینماگران برای زلزله زدگان ورزقان جمع شد و نقدهایی که در پی این واکنش مطرح شد، مرتضی آتش زمزم تهیه کننده و کارگردان سینما در یادداشتی با بیان جزئیات آن کمک‌ها، کل رقم کمک‌های مستقیم مردم در جریان جمع آوری کمک در سینما آزادی را ۲۵۰ میلیون تومان عنوان کرد.

به گزارش سینماسینما، این کمک‌ها که به همت و پیگیری پرویز پرستویی، رضا میر کریمی و کمال تبریزی به هفتصد و پنجاه میلیون رسید؛ رقمی که بخشی از پروژه ساخت فرهنگسرا در ورزقان را پیش برد اما در نهایت این پروژه اعتبارات بیشتری طلب می‌کرد و به همین دلیل هنرمندان کلیه اسناد مالی را در اختیار بنیاد مسکن قرار دادند، تا این پروژه را به فرجام برساند.

پس از وقوع زلزله ورزقان، هنرمندان و به ویژه سینماگران با حضور گسترده در کمپینی به جمع آوری کمک برای زلزله زدگان ورزقان اقدام کردند و در نهایت قرار بر این شد که به جای هزینه رقم جمع آوری شده برای امور فوری نظیر پتو و چادر، صرف اثر ماندگار و تاثیرگذار در ورزقان شود و به همین دلیل قرار شد فرهنگسرایی با این منابع مالی ساخته شود اما این منابع آنقدر نبود که بتواند این پروژه را به سرانجام برساند.

نماینده پیشین ورزقان در مجلس شورای اسلامی در این زمینه نقدهایی مطرح کرد که در آن زمان با پاسخ پرویز پرستویی همراه شد که تابناک پاسخ این بازیگر را پوشش داد. اکنون نماینده تازه ورزقان در جریان حادثه زلزله کرمانشاه و کمک‌های میلیاردی به شماری از چهره‌ها و هنرمندان، نسبت به سرنوشت کمک‌های پیشین و عدم ساخت کامل فرهنگسرای ورزقان نقدی وارد کرده است. این اظهارات منجر به طرح های نقدهای تازه‌ای شد، چرا که انتظار می‌رفت این پروژه به سرانجام برسد؛ اما چرا این پروژه به انتها نرسید و اساساً جزئیات این ماجرا چه بود؟

مرتضی آتش زمزم تهیه کننده و کارگردان سینما و تلویزیون در این زمینه واکنش نشان داد و در یادداشتی به نمایندگی از سینماگران فعال در این پروژه به تشریح ابعاد این ماجرا و فرجامِ آن پرداخت. در یادداشت این کارگردان سینمای ایران که در اختیار تابناک قرار گرفته، چنین آمده است:

«فضای مجازی مشارکت مردم در کمک به هموطنانشان را بیشتر و پر شورتر کرد و حتی جمع آوری این کمک‌ها توسط هنرمندان و ورزشکاران و افراد سرشناس به عنوان پدیده کمک‌رسانی در کشور محسوب می‌شود که امیدوارم با حمایت از این پتانسیل ارزشمند در راستای رشد سازمان‌های مردم نهاد و به نفع هموطنان و کشور عزیزمان بهربرداری گردد و فقط تنگ نظران میتوانند نیمه خالی لیوان را با برجسته کردن کمی و کاستیها که معمولا در هر کاری هست، ببینند.

این موج زیبای همدلی و همکاری با افراد شناخته شده از زمان جهان پهلوان تختی تا در زلزله های بم و آذربایجان و امروز کرمانشاه رو به رشد است و انشالله از این تجربه به جای حادثه های تلخ در حل مسائل اجتماعی نیز استفاده شود.یادمان نمی رود آنچه روزهای بعد از زلزله آذربایجان بچه‌های یتیم و بازمانده از فاجعه در زنگ شادی که پرویز پرستویی به همراه هنرمندان راه اندازی کردن، چگونه احساس امنیت کردند و وقتی می‌دیدند این بازیگر زیر یک چادر کنار انهاست چقدر احساس امنیت میکردند.

همه اینها را عرض کردم تا برای تنویر أفکار عمومی به عنوان مسئول پیگیری خانه هنر هریس در خانه سینما و بنیاد مسکن گزارشی از آن تلاشها ارائه نمایم.

انشالله از این به بعد کسی احساسات پاک مردم و تلاش هنرمندان و پیشکسوتان را به سادگی و با تنگ نظری زیر سوال نبرد، چرا اگر این حس اعتماد به هنرمندان، سینماگران و ورزشکاران در جمع آوری کمک‌های مردمی ایجاد شده به آسانی بدست نیامده و مسولیت تک تک ماست که از این ارزش انسانی و ملی ایجاد شده در کشورمان صیانت کنیم، از این رو یادآوری مواردی برای اعلام تداوم این جریان ضروری به نظر می رسد:

١- کل کمک‌های جمع اوری شده توسط هنرمندان در مقابل سینما آزادی برای زلزله آذربایجان در حدود دویست پنجاه میلیون تومان بود که به نسبت خود در ۵ سال گذشته بسیار ارزشمند بوده و چه خوب که امروز با کمک فضای مجازی این کمکها برای زلزله کرمانشاه به صورت آنلاین به چندین میلیارد رسیده است این همان پتانسیلی است که باید ارج نهاد و با حمایت و نظارت خود مردم به بهترین نحو مدیریت کرد.

٢- آقایان پرستویی، میر کریمی و کمال تبریزی به همراه دیگر هنرمندان خانه سینما حدود پانصد میلیون تومان دیگر به کمک برخی خیرین جمع آوری نمودند که جمع موجودی ٧۵٠ میلیون تومان شد و با حمایت یکی از خیرین محلی و شورای محترم و شهرداری هریس که بیشترین آسیب را در زلزله دیده بود زمینی برای تأسیس خانه هنر اختصاص یافت.

با برگزاری مسابقه بهترین طرح برگرفته شده از بقعه های آذربایجان انتخاب شد، از اول نیز معلوم بود با این بوجه نمیتوان این طرح را تکمیل نمود ولی این عزیزان با قول‌های حمایتی که از برخی افراد و مسؤلین گرفته بودن اغاز کردن، و کار در سال ٩٣ آغاز شد و کمک ها و پول خود هنرمندان به پایان رسید و تمام کسانی که در روزهای اولیه زلزله قولهای چند صدمیلیونی برای کمک به این پروژه داده بودند، عکس‌های سلفی با هنرمندان و آسیب دیدگان گرفتند اما با گذشت زمان قول‌های خود را فراموش کردند و من شاهد بودم و یک سال این عزیزان برای تامین اعتبار به هر دری زدند و پیگیرانه نزد برخی مسئولین دولتی و بخش خصوصی که روزهای اول قول داده بودند رفتند. پشت درهایی نشستند که شاید برای کار شخصی خود بود هرگز انجام نمیدادند.

تا اینکه تابستان امسال همزمان با سالگرد زلزله ورزقان جلسه ای با آقای مهندس تابش رئیس محترم بنیاد مسکن و مسئولین بازسازی این نهاد برگزار شد و تفاهمنامه‌ای برای تکمیل پروژه منعقد گردید و خوشبختانه با تامین اعتبار توسط مسئولین بنیاد مقرر گردید که برای سالگرد زلزله در مردادماه سال آینده این مجتمع فرهنگی افتتاح گردد که عملیات اجرای پس از فصل سرمای پیش رو آغاز خواهد شد. شایان ذکر است تمام صورت هزینه وضعیت‌های انجام شده به صورت قانونی و پس از بررسی دقیق و تایید مراجع قانونی از خانه سینما تحویل و به بنیاد مسکن با ماموریت بازسازی مناقطق زلزله زده واگذار شد.

البته این تلاش‌ها، جدا از سفر ها و همراهی ها و برنامه های انگیزشی با رویکرد بازگشت شوق زندگی و امید به کودکان و باز ماندگان است که از روزهای بعد زلزله تا همین اواخر توسط آقای پرستویی و دیگر سینماگران و دوستان ادامه دارد و مرهم دل هموطنانان خود بودند و اقلام غیر نقدی جمع اوری شده را با دست خود به دست اسیب دیدگان زلزله رساندن.

امید است عزیزان اگر کمکی نمی کنند به همت بالایی پیشکسوتانی که ابرو و اعتبار خود را خالصانه برای کمک به این مردم شریف هزینه می نمایند احترام بگذارند. دقیقا این کم لطفی و وعدها در زمان زلزله بم هم توسط برخی انجام شد چه در بخش دولتی و بین المللی مخصوصا کشورهای عربی با قولهای چند صد میلیارد ژست انسان دوستی گرفته و بعد پایان موج اصلی فاجعه عمل نشد.»

منبع: تابناک

لینک کوتاه

نظر شما


آخرین ها