منوچهر محمدی با تأکید بر اینکه فیلم «اکسیدان» هیچ وقت توقیف نبوده است، گفت: «تشکیل کمیته بررسی فیلمهای توقیفی اقدام مدبرانهای از سوی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بود که برای ایجاد یک فضای روانی امن برای سینماگران موثر بوده است.»
به گزارش سینماسینما، منوچهر محمدی تهیهکننده سینما که این روزها فیلم «اکسیدان» را بر پرده سینما دارد در پی اظهارات اخیر سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی مبنی بر اینکه فیلم «اکسیدان» سه سال توقیف بوده و تشکیل کمیته رفع فیلمهای توقیفی از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اقدامی غیرقانونی است، مطالبی را مطرح کرد.
او با اشاره به اینکه به دلیل اطلاعات ناقص و بعضاً اشتباه مطرح شده در مصاحبه سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس ذکر چند نکته را ضروری میداند، گفت: «فیلمبرداری فیلم «اکسیدان» به گواه و استناد مدارکی که در سازمان سینمایی موجود است، بهمن و اسفند سال ۹۵ به پایان رسید و سپس برای دریافت پروانه نمایش ارائه شد که با انجام اصلاحاتی در تاریخ ۱۶ خردادماه سال ۹۶ پروانه نمایش گرفت. به این ترتیب اینکه گفته شده است فیلم «اکسیدان» سه سال توقیف بوده از اساس غلط است چرا که سه سال پیش این فیلم اصلاً تولید نشده بود که بخواهد توقیف شود.»
او با تأکید بر اینکه انتظار میرود نمایندگان مجلس به ویژه نمایندگانی که در کمیسیون فرهنگی مجلس و در مقام سخنگو فعالیت میکنند در طرح مسائل از بیان مواردی که شبهاتی را ایجاد میکند دوره کرده و اطلاعاتشان را کامل کنند، گفت: «در صحبتهای سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس به تشکیل کمیتهای برای فیلم های توقیفی اشاره شده که این اقدامی برای رسیدگی به وضعیت فیلمهای بلاتکلیف و در حال توقیف بود. من به عنوان یک سینماگر معتقدم این اقدام ارزشمند جناب وزیر از جمله کارهای مثبت و قابل قدردانی است. چون دهها میلیارد تومان از سرمایه بخش خصوصی در بلاتکلیفی به سر میبرد و طبیعی است ایشان (صالحی امیری) در جایگاه خود وظیفه رسیدگی به شکایات سینماگران را دارند.»
محمدی ادامه داد: «تشکیل این کمیته به هیچ وجه رافع جایگاه شورای پروانه نمایش سازمان سینمایی نیست چون تنها مرجع برای صدور پروانه نمایش همین شورا است اما طبیعی است در مواردی که اختلاف نظر و دیدگاه پیش میآید که کم هم نبودهاند برای حل مشکل چارهجویی شود.»
او با اشاره به اینکه در یک دولت فیلم ابراهیم حاتمیکیا («به رنگ ارغوان») توقیف شد اما در دولت بعد مجوز اکران گرفت و مشکلی هم پیش نیامد، افزود: «تعداد موارد اینچنینی زیاد است و واقعیت این است که وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تدبیر کرده تا فضای روانی امنی برای سینماگران به وجود آید.»
او همچنین گفت: «به نظرم نمایندگان محترم مجلس به ویژه دوستانی که در کمیسیون فرهنگی حضور دارند به خوبی میدانند که بین مدیریت فرهنگی با مدیریت نظامی تفاوت وجود دارد. چرا که در مدیریت نظامی دستور از بالا میرسد اما در مدیریت فرهنگی شکل کار اقناعی است و اگر تحکمی باشد جواب عکس میدهد. در کمیته تشکیل شده هم تا آنجا که اعلام شده است قرار بر این بوده تا با سازندگان فیلمهای توقیفی گفتوگو شود که موارد مدنظر اصلاح شوند و به همین دلیل متأسفم که با بیان چنین صحبتهایی فضایی که برای رفع مشکل و سوء تفاهم ایجاد شده زیر سوال برده میشود.»
این تهیهکننده سینما خاطرنشان کرد: «در شرایطی که در سینمای ما سانسور و ممیزی به عنوان یکی از ویژگیهای آن مورد توجه قرار میگیرد، عجیب است که چنین حرکت امیدبخشی با اینگونه اظهار نظرها مواجه میشود. در حالی که نمایندگان باید استقبال کنند تا اینگونه مسائل حل شود و بین مردم و دولت مشکلی وجود نداشته باشد. در واقع باید کمک شود تا با این روشهای مدیریتی اگر هم تنشی وجود دارد، برطرف شود.»
احد آزادی خواه سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در گفتگویی تشکیل کمیته بازبینی فیلم های توقیفی را اقدامی هجو و بیهوده برشمرده و اظهار کرده است: «شورای صدور پروانه نمایش وظیفهاش تطبیق فیلمنامه با محصول نهایی است. این اقدام کاملا در جهت قانون بوده و در این میان اقدام غیرقانونی، تشکیل کمیته ای برای بازبینی فیلمهای توقیفی است که محلی از اعراب ندارد. نتیجه اینگونه اقدامات غیرقانونی اکران فیلمهای توقیفی مثل اکسیدان است که بعد از سه سال توقیف اکران شد.»
منبع: ایسنا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- درخواست انجمن تهیهکنندگان مستقل سینما از پلتفرمها
- پیشنهاد انجمن تهیهکنندگان مستقل سینما؛ نه ساترا، نه ارشاد
- پایان اکران فیلم پرفروش سال/ «چپ، راست» به سینماها میآید
- یک پیام تسلیت برای درگذشت شکراله خاقانی
- چاقوکشی برای رسیدن به حق!/ درباره لزوم فاصلهگذاری بین هنرمند و انسان خوب
- سینمای ایران از نفس افتاده است
- از تاریکی گفتن موجب روشنایی نمیشود/ سینمای ایران نیازمند فیلمهایی است با تم امید و جسارت
- علی لاریجانی و شورای پروانهی نمایش/ این آسیاب به نوبت است
- مهر خبر داد: اکران فیلمها منوط به تأیید کمیته سه نفره/ پروانه نمایش کافی نیست؟
- واکنش منوچهر محمدی به منتفی شدن اکران «چپ، راست» و تاکید ارشاد بر اعمال اصلاحیهها
- همایون اسعدیان: «بوسیدن روی ماه» سختترین فیلمی است که من ساختم
- کاشان میزبان «قبله عالم» شد
- گفتوگو با منوچهر محمدی: وظیفه فیلمسازان است که به جنگ خطوط قرمزی که هیچ مبنای شرعی و قانونی ندارند، بروند
- نشست بررسی مدیریت سامانه نمایش درخواستی برگزار شد/ بخش دوم
- نشست بررسی مدیریت سامانه نمایش درخواستی برگزار شد
نظر شما
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- چهار مستند ایرانی در جشنواره هات داکس
- به انتخاب تماشاگران و به یاد شانتال آکرمن؛ ۱۵ روز سینماگران جشنواره کن جایزه جدید میدهد
- رقابت «آنیتا، گمشده در اخبار» در جشنواره استانبول
- پایان تور کنسرت علیرضا قربانی در تهران
- تلفیق شادی و شایستگی؛ نگاهی به برنامه «آی نسیم سحری عید شد»
- همکاری دوباره با یونیورسال؛ کیلین مورفی وارد ماجراهای جنجالی زغال سنگ آمریکا شد
- نگاهی به سریال افعی تهران
- علی اصغر رضایی نیک درگذشت
- ۱۰ روز مانده به شروع اجرا؛ نمایشِ بهرام افشاری ۲ میلیاردی شد
- برنامه تعطیلی سینماها در شبهای قدر
- به کارگردانی مهیار علیزاده؛ بازیگران نمایش «و تو هم برنگشتی» معرفی شدند/ اولین حضور شمس لنگرودی در تئاتر
- کنسرت «علیرضا قربانی» / گزارش تصویری
- بهار «مولوی» با متن محمد چرمشیر آغاز میشود
- شروع فیلمبرداری فیلم «پیکی بلایندرز» از ماه سپتامبر با حضور کیلین مورفی
- الهه نوبخت داور بخش اصلی جشنواره هلند شد
- جایزه جشنواره فریبورگ به ایران رسید
- جایزه جشنواره فریبورگ به ایران رسید
- «شیرین»، مثل عشق زنانه
- تلاش برای تحریف تاریخ/ نگاهی به فیلم «پرویزخان»
- فریاد، فضیلت است/ یادداشتی بر فیلم «داگویل» با نگاهی به پرفورمنس «ریتم صفر» مارینا آبراموویج
- جورج میلر با «فیوریوسا» به کن میرود
- نمایشگاه بینالمللی قرآن کریم با حمایت همراه اول در حال برگزاری است
- سفری به سوی ناشناخته ها
- فرامرز اصلانی درگذشت
- پوسترهای ۲ بخش جنبی جشنواره کن منتشر شدند
- جان تراولتا در یک فیلم درجه ۳ دیگر بازی کرد/ نمایش در آوریل
- عیدی همراه اول با سبدی از محصولات دیجیتال
- احمدرضا عابدزاده از عوامل «پرویز خان» شکایت کرد
- صدور پروانه نمایش غیرسینمایی برای ۴۱ اثر
- اجرای طرح «اکران شبانه» سینماها در تعطیلات نوروز