تاریخ انتشار:۱۳۹۵/۱۰/۰۱ - ۱۳:۴۳ تعداد نظرات: ۰ نظر کد خبر : 36364

محمد اطباییسینماسینما،علی پاکزاد– محمد اطبایی معتقد است جشنواره برلین بیش از آن چیزی که فکر می‌کنیم حرفه‌ای است و اصول خود را فدای موضوعات حاشیه‌ای نمی‌کند و بر این اساس فیلم‌های ایرانی در شصت و هفتمین جشنواره برلین حضور خواهند داشت.

به گزارش سینماسینما،طبق روال هر سال آنکه لویکه نماینده جشنواره برلین برای انتخاب فیلم‌های ایرانی جهت حضور در جشنواره برلین به ایران سفر کرد، اما سفر امسال او با مشکلاتی همراه شد. لویکه که به همراه نوش‌آفرین دستوری مترجم و مشاور، قصد داشت صبح یکشنبه هفتم آذرماه ایران را به مقصد آلمان ترک کند، موفق به این سفر نشد. دلیل راهی نشدن او با پرواز برلین این بود که قبل از پرواز و در آخرین چک در فرودگاه، پاسپورت دستوری از او گرفته می‌شود و در این وضعیت لویکه نیز تصمیم می‌گیرد سوار هواپیما نشود. در نهایت ضبط چمدان لویکه که فیلم‌های مربوط به جشنواره برلین در آن بود، وضعیت حضور سینمای ایران را در این دوره از جشنواره برلین با اما و اگرهایی روبرو کرده است.

محمد اطبایی، کارشناس بین‌المللی سینمای ایران در گفت‌وگو با سینماسینما درباره حضور فیلم‌های ایرانی در جشنواره فیلم برلین گفت: «امیدوارم که فیلم‌های ایرانی مانند سالهای قبل در جشنواره برلین حاضر باشند. تصور نمی‌کنم مشکلی این میان وجود داشته باشد. اتفاقات اخیر یک سو تفاهم بوده است. خوش‌بین هستم که هرچه زودتر مشکلات و حواشی به وجود آمده بر طرف شود و فیلم‌های ایرانی در این جشنواره حضور پیدا کنند. متاسفانه اکنون سکوت قابل تاملی از طرف مسئولین شکل گرفته است. نکته قابل توجه این است که نماینده جشنواره برلین سر خود به تهران سفر نکرده بود.»

او ادامه داد:«هر شخصی برای آمدن به تهران نیاز به دعوت‌نامه دارد که نماینده جشنواره برلین نیز دعوت نامه داشته و از طرف سازمان سینمایی کشور دعوت شده و به گونه‌ای سازمان سینمایی میزبان ایشان بوده است. وزارت ارشاد هم درباره حضور خانم «آنکه لویکه» در ایران مطلع بوده است. این مهمان سینمای کشور مانند دوازده سال گذشته عمل کرده بود. خانم «آنکه لویکه» مهمان ایران بودند.»

او گفت: «درباره محتوای این فیلم‌ها من نمی‌توانم اظهار نظر کنم. اما تنها چیزی که واضح و مشخص هست این بود که فیلم‌های مورد نظر باید همه تولیدات رسمی سینمای ایران باشند.»

کارشناس بین‌المللی سینمای ایران اضافه کرد: «اینجا یک سئوال شکل می‌گیرد و آن هم این است که اصلا چنین امکانی وجود دارد که ما شصت فیلم زیر زمینی تولید کنیم، دوره تولید فیلم زیرزمینی هم به سر آمده! تمام این فیلم‌ها به صورت رسمی تولید شده‌اند و این خانم مانند هر سال به ایران سفر کرده بود تا این فیلم‌ها را مشاهده کند. بسیاری از این فیلم‌ها کامل نیستند و در مرحله پس از تولید قرار دارند و هر نوع فیلمی هم مورد بازبینی برلین قرار می گیرد از فیلم مسعود اطیابی تا فیلم اولی‌ها. و این فرصتی است که جشنواره برلین با هوشمندی تمام در اختیار سینمای ایران قرار داده است. هر سال در جشنواره برلین می بینیم که فیلم‌های زیادی از ایران به نمایش در می آید که نکته مثبتی هم قلمداد می شود.»

اطبایی افزود:«موضوع مهم دیگر این است که دوستان در اظهار نظری جدید می‌گویند که این فیلمها پروانه نمایش ندارند! و دوستان سینماگر حق نداشتند که فیلم‌ها را به جشنواره برلین معرفی کنند. سئوال من این است مگرما هر سال جشنواره فجر برگزار نمی کنیم؟»

او گفت: «هر سال هم که تعداد زیادی مهمان های خارجی حضور پیدا می کنند که فیلم‌های ایرانی را بینند و در انتها یا این فیلم‌ها را انتخاب می‌کنند و یا نه! فیلمهای ایرانی که در جشنواره فجر حضور دارند آیا پروانه نمایش دارند؟اگر فیلم زیرزمینی هم وجود داشته باشد کدام عقل سلیم حکم می کند که چنین فیلمی با این شکل در اختیار نماینده جشنواره برلین قرار گیرد.راههای زیادی برای ارسال چنین فیلمهایی وجود دارد.با این شرایط باز هم معتقدم که آنها موضوعات حرفه ای را فدای مباحث حاشیه ای نمی کنند و باز هم فیلمهای ایرانی در این جشنواره ها حضور پیدا خواهد کرد.تا آنجا که اطلاع دارم آنها روال کاری طبیعی خود را طی می کنند و به بازبینی فیلمهای ما می پردازند.طبیعتا فیلمهای ما به دلیل تقویم تولید که معمولا در پاییز کامل می شوند، آخرین فیلمهایی خواهند بود که در جشنواره برلین مورد انتخاب قرار می گیرند.»

به گزارش سینماسینما، روز چهارشنبه اول دی ماه اسامی تعدادی از فیلم‌های راه یافته به بخش پانورامای جشنواره برلین اعلام شد و در این میان نامی ازتولیدات سینمای ایران به چشم نخورد.

لینک کوتاه

نظر شما


آخرین ها