تاریخ انتشار:۱۳۹۷/۰۸/۲۳ - ۱۱:۰۹ تعداد نظرات: ۰ نظر کد خبر : 99918

با برگزاری مراسم پایانی سی و پنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران، این رویداد هنری بیش از ۳۰ اثر و هنرمند برتر خود را شناخت.

 به گزارش سینماسینما، مراسم اختتامیه سی و پنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران به دبیری سید صادق موسوی، شامگاه سه شنبه (۲۲ آبان‌) در مرکز همایش‌های برج‌میلاد برگزار شد.

در این مراسم که اجرای آن را محمد سلوکی برعهده داشت، محمدمهدی حیدریان، رییس سازمان سینمایی، علیرضا رضاداد، ابراهیم داروغه‌زاده، جعفر صانعی‌مقدم، حبیب ایل‌بیگی و جمعی دیگر از هنرمندان سینمایی و فعالان حوزه فیلم کوتاه حضور داشتند.

هنرمندان برکت هستند

در ابتدای این مراسم، سید صادق موسوی دبیر جشنواره فیلم کوتاه تهران در سخنانی کوتاه گفت: «تصمیم گرفتم امشب هیچ گزارشی ندهم و عدد و رقم‌های کسالت آور را نگویم چون برکت این روزها، شما هنرمندان و فیلمسازان جوان هستید.»

او ادامه داد: «باید از فیلمسازان جوانی که نام ایران را هزار و هشتصد بار در جشنواره‌های گوناگون جهانی پرآوازه کردند،سپاسگزاری کنم.»

خاطره حیدریان از اولین فیلم کوتاهش

در ادامه این مراسم، محمد مهدی حیدریان، رییس سازمان سینمایی بعد از بیان خاطره‌ای از اولین فیلم کوتاهی که سال ۵۸ ساخته و یک فوتوکلیپ بوده است، خطاب به فیلمسازان جوان حاضر در سالن برج میلاد گفت:«با شما نباید نگران حیات فرهنگی کشور بود. بدون شما و کسانی که بتوانند با زبان تصویر با دنیا حرف بزنند، باید نگران بود. با شما، هیچ کس نمی‌تواند ایران را منزوی کند و نادیده بگیرد. دریافت ۲ هزار جایزه در سال باور کردنی نیست، شما باعث سرافرازی ایران بودید و خواهید بود.»

گرامی‌داشت اشکان اشکانی از مدیران فیلمبرداری جوان سینمای ایران، بخشی دیگر از این مراسم بود که با حضور تورج اصلانی، داریوش یاری، محمد مهدی حیدریان و سید صادق موسوی برگزار شد.

اهمیت هنر و تجربه از نگاه گلمکانی

در ادامه، نوبت به معرفی بخش نخست برگزیدگان رسید و ابتدا دیپلم افتخار بخش کتاب و سینما به «موج کوتاه» به کارگردانی محمد اسماعیلی تعلق گرفت.

تندیس بهترین فیلم از نگاه هنر و تجربه نیز به «روباه» به کارگردانی صادق جوادی اهدا شد.

هوشنگ گلمکانی، منتقد سینما که برای اهدای این جایزه روی صحنه آمده بود، گفت: «می‌خواستم این را بگویم که گروه هنر و تجربه فقط یک درصد از سینماهای کشور را در اختیار دارد و گاهی متوجه نمی‌شویم این همه مخالفت با این سهم یک درصدی برای چیست. جوان‌ها نیروهای ما هستند که در قالب گروه هنر و تجربه برای اولین بار امیدی برای عرضه آثار خود پیدا کرده‌اند و بگذارید این موضوع باقی بماند و ادامه پیدا کند.»

بعد از سخنان گلمکانی، دیپلم افتخار بهترین فیلم از نگاه انجمن فیلم کوتاه تهران به «تشریح» کاری از سیاوش شهابی اهدا شد.

تجلیل از علی اکبر مسکوچی از جانبازان جنگ تحمیلی که در عرصه مستندسازی فعالیت دارد، بخش دیگری از این مراسم بود که با اهدای لوح تقدیر به این هنرمند برگزار شد.

برگزیدگان مسابقه سینمای بین‌الملل

بخش دیگر مراسم اختتامیه به معرفی آثار برگزیده مسابقه سینمای بین‌الملل سی‌وپنجمین جشنواره فیلم کوتاه تهران، اختصاص داشت.

در این بخش جایزه بهترین فیلم مستند به «و تابستان چه می‌گوید» از کشور هند اهدا شد.

دیپلم افتخار این بخش برای بهترین پویانمایی به «آگوئرو» از پرتغال و فرانسه رسید.

جایزه بهترین پویانمایی در این بخش به «آخر هفته‌ها» از کشور آمریکا رسید.

جایزه بهترین فیلم تجربی هم به اثری از کشور فنلاند رسید.

«وحشی» از کشور کانادا جایزه بهترین فیلم داستانی بخش بین‌الملل را از آن خود کرد و لوح تقدیر بهترین فیلم داستانی هم به «سوسک در انتهای خیابان» از کشور اسپانیا رسید.

برگزیدگان بخش «پیچینگ» در این قسمت از برنامه معرفی شدند که به ترتیب «رویای زرد خال‌دار» به کارگردانی باران سرمد، «جناکات» به کارگردانی عطا مجابی، «پلکان» به کارگردانی محسن باقری و «آینه» به کارگردانی آمنه صحرایی جوایز اول تا چهارم این بخش را از آن خود کردند.

از طرف تلویزیون فنلاند هم پروژه‌ای با عنوان «پسری که ناپدید شد» پیش خرید شد و همچین قرار شد این تلویزیون از «دستان چوبی» به کارگردانی مریم محمدی و یک کارگردان دیگر در مرحله تولید حمایت کند.

رقابت ترسناک در جشنواره

جایزه بزرگ بخش بین‌الملل جشنواره به فیلم «تشریح» از سیاوش شهابی رسید که بنابر بیانیه، هیات داوران مسحور قدرت داستان‌گویی این اثر شده‌اند.

شهابی پس از دریافت جایزه‌اش گفت: «دریافت این جایزه برای من افتخار بزرگی است چراکه رقابت در این بخش ترسناک بود.»

هیات داوران یونیسف بعد از بازبینی فیلم‌های کوتاه ایرانی با محوریت کودکان، لوح تقدیر این بخش را به «همشهری جنگ» از احمد زایری اهدا کرد. جایزه اصلی این بخش هم به «عروسک» از علی دلکاری تعلق گرفت.

اهدای جوایز بخش ملی جشنواره

بخش پایانی اهدای جوایز در  اختتامیه سی‌وپنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران به معرفی برگزیدگان بخش ملی اختصاص یافت.

در این بخش جایزه بهترین صداگذاری به حسین قورچیان برای انیمیشن «گرگم و گله می برم» رسید.

جایزه بهترین تدوین به کتایون پرمر و محمد روحبخش برای فیلم «تو هنوز اینجایی» تعلق گرفت.

جایزه بهترین فیلم‌برداری فیلم کوتاه به سینا کرمانی‌زاده برای فیلم «رورانس» رسید.

تندیس بهترین فیلمنامه به اثر «قرار» از امید شمس تعلق گرفت.

دیپلم افتخار بهترین فیلم در بخش پویا نمایی به فیلم «چشم انداز خالی» اثر علی زارع قنات‌نوی اهدا شد.

در بخش پویا نمایی، تندیس بهترین فیلم به محبوبه کلاهی برای اثر «سینک» رسید.

تندیس بهترین کارگردانی را صادق جوادی برای فیلم «روباه» از آن خود کرد.

دیپلم افتخار بخش مستند به «اهل آب» ساخته آزاده بیزار گیتی رسید و دیگر دیپلم این بخش به «برج رادکان» به کارگردانی حیدری و ملازاده تعلق گرفت.

تندیس جشنواره برای کارگردانی فیلم مستند، مشترکا به سجاد ایمانی برای فیلم «جوکر» و سید مصطفی فخاری برای فیلم «داستان عروسک‌ها» اهدا شد.

تندیس بهترین کارگردانی در بخش تجربی را پویا رضی برای فیلم «نبودن» گرفت.

دیپلم افتخار بهترین بازیگر مرد به سهیل قنادان برای بازی در فیلم برادر اهدا شد.

دیپلم افتخار بهترین بازیگر مرد به علیرضا ثانی‌فر برای بازی در فیلم «تشریح» رسید.

دیپلم افتخار بهترین بازیگر زن به ندا جبرئیلی تعلق گرفت.

لوح تقدیر بهترین کارگردانی در بخش فیلم‌ داستانی به محمد کارت برای فیلم «بچه خور» و تندیس بهترین کارگردانی به سوگول رضوانی برای فیلم «رورانس» رسید.

جایزه‌ ویژه هیئت داوران در بخش داستانی به سیاوش شهابی برای کارگردانی فیلم «تشریح» رسید.

جایزه‌ بزرگ بهترین فیلم در بخش سینمای ایران به علی یار راستی برای فیلم داستانی «در بین» اهدا شد.

و در پایان این مراسم، فیلم «بچه خور» کار محمد کارت هم عنوان بهترین فیلم از نگاه تماشاگران را به دست آورد.

منبع: خبرآنلاین

لینک کوتاه

مطالب مرتبط

نظر شما


آخرین ها