تاریخ انتشار:۱۳۹۷/۰۷/۰۷ - ۱۹:۴۳ تعداد نظرات: ۰ نظر کد خبر : 97256

مسعود میر/ روزنامه نگار
باید ۷سال از عمر ۴۷ساله‌ات را به پای بلاتکلیفی فیلمت گذرانده باشی تا بفهمی محسن امیر‌یوسفی چه حال و روزی دارد. «آشغال‌های دوست‌داشتنی» از همان لحظه پایان کار در آخرین سال فعالیت دولت دهم برای مدیران، دوست‌داشتنی نبود و پروانه نمایش نگرفت. مدیران فرهنگی دولت یازدهم هم بنا به مصلحت اجازه حضور این فیلم در جشنواره سی‌و‌دوم فیلم فجر را ندادند تا راه دشوار یک بام و دو هوا برای این فیلم و کارگردانش، بی‌مقصد به‌نظر برسد. در این سال‌ها امیریوسفی بارها لب به گلایه گشود و در جشن‌ها و مراسم مختلف از مدیران فرهنگی و مسئولان وزارت فرهنگ و ارشاد درخواست کرد تا فیلمش را ببینند و به رهایی‌اش از گنجه توقیفی‌ها رأی دهند.

ماجرا اما از همان نامه مهر ۱۳۹۳ کمیسیون فرهنگی مجلس به وزارت ارشاد بیخ پیدا کرده ‌بود؛ نامه‌ای که براساس آن به ۷فیلم ازجمله آشغال‌های دوست‌داشتنی به‌عنوان فیلم‌های مرتبط با وقایع سال ۸۸اشاره شده و از وزارت ارشاد خواسته شده ‌بود برای این فیلم‌ها مجوز اکران صادر نکند.

عصبانی نباشید
بهار امسال بالاخره یکی از پرحاشیه‌ترین فیلم‌های چند سال اخیر سینمای ایران بعد از کش و قوس‌های فراوان و چندین بار تغییر زمان نمایش، اکران شد. «عصبانی نیستم» که روی پرده سینماها جا خوش کرد همه از جمله مدیران فرهنگی مخالف این فیلم، به وضوح دیدند که یک فیلم قرار نیست سنگرهای اعتماد و آرامش را فتح و مشکلی ایجاد کند. هنوز فیلم رضا درمیشیان روی پرده بود که خبر امیدوارکننده دوم هم از راه رسید: پروانه نمایش فیلم «آشغال‌های دوست‌داشتنی» صادر شد.

مبارزه سینمایی گروه ۳نفره
نقل قول عجیب آن نماینده زن عضو کمیسیون فرهنگی در دوره قبل مجلس که گفته بود اهل فیلم دیدن و رفتن به سینما نیست حالا خیلی بیات شده ‌است. مجلس دهم اتفاقا در کمیسیون فرهنگی خود ۳نماینده زن دارد که بی‌تردید بیشترین تلاش دوره کاری‌شان را برای رفع مشکل فیلم‌های توقیفی به‌کار بسته‌اند. پیرو همین تلاش‌ها بود که همزمان با روز سینما خبر قول مساعد وزیر ارشاد به نمایندگان کمیسیون فرهنگی برای حل مشکل فیلم محسن امیریوسفی رسانه‌ای شد و این خبر بیش از هر چیز نشان می‌داد که تلاش‌های فاطمه ‌ذوالقدر، پروانه سلحشوری و طیبه سیاوشی تنها معطوف به فیلم «عصبانی نیستم» نبوده و آنها پیگیر وضعیت دیگر فیلم‌های توقیف‌شده هم هستند.

 همه موافقند
«بنده و سرکار خانم سیاوشی روز دوشنبه هم با وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دیدار داشتیم و در این ملاقات دوباره پیگیر وضعیت فیلم آقای محسن امیریوسفی شدیم. ایشان هم گفتند هیچ منعی برای نمایش عمومی فیلم وجود ندارد. فقط بهتر است کمی از اکران فیلم آقای درمیشیان بگذرد و بعد این فیلم اکران شود.»

این حرف‌های فاطمه ذوالقدر عضو کمیسیون فرهنگی مجلس به همشهری است که اینگونه ادامه می‌یابد: «راستش آقای امیریوسفی دیر با ما صحبت کرد وگرنه ما زودتر تلاش برای رفع مشکلات این فیلم را آغاز می‌کردیم و خیلی زودتر رایزنی‌ها با وزارت ارشاد و دیگر مراجع را در دستور کار قرار می‌دادیم.»

ذوالقدر همچنین درباره اینکه با همه این پیگیری‌ها قرار است چه زمانی فیلم «آشغال‌های دوست‌داشتنی» اکران شود هم گفت: «به گمان ما تا پایان امسال پرونده این فیلم و دیگر فیلم‌های توقیفی ازجمله خانه پدری بسته خواهد شد و ان‌شاءالله پیگیری‌ها نتیجه مطلوب خواهد داشت. همانطور که اکران عصبانی نیستم هم بالاخره محقق شد و ماجرا فیصله یافت.»
او همچنین در پاسخ به شایعاتی درباره مخالفت رئیس سازمان سینمایی با اکران این فیلم در دوره مسئولیتش هم تأکید کرد: «اصلا این موضوع صحت ندارد و خود آقای حیدریان به بنده گفتند که دوست دارند این فیلم در دوران مسئولیت ایشان اکران شود.»

این فیلم دوست‌داشتنی
قصه فیلم محسن امیریوسفی در روزهای پرحادثه سال ۸۸ رخ می‌دهد. تعقیب و گریز معترضان با نیروهای امنیتی موجب می‌شود عده‌ای به خانه یک پیرزن پناه ببرند و همین موضوع آغازگر روایت زندگی زنی است که همسری طرفدار دکتر مصدق و پسری عضو سازمان‌های چپگرای اول انقلاب دارد و فرزند دیگری را در جبهه‌های جنگ از دست داده‌ است.
فیلم بازیگران مطرحی دارد و با تیتراژی که نام شهاب حسینی، هدیه تهرانی، اکبر‌ عبدی و صابر ابر را در سینه دارد می‌تواند از همین حالا در فهرست محبوب‌های تماشاگران سینما جایی برای خود دست و پا کند.
محسن امیریوسفی که از خرداد‌ماه به‌عنوان رئیس شورای صنفی نمایش هم انتخاب شده درباره آخرین وضعیت آشغال‌های دوست‌داشتنی به همشهری می‌گوید: «فیلم پروانه نمایش دارد و ما منتظر نهایی شدن مراحل اداری برای عقد قرار‌داد اکران هستیم.»
شاید پیگیری نمایندگان مجلس و قول مساعد وزیر ارشاد بالاخره پای «آشغال‌های دوست‌داشتنی» را به سینماها باز کند.

لینک کوتاه

نظر شما


آخرین ها