تاریخ انتشار:۱۳۹۵/۰۸/۱۰ - ۰۸:۴۳ تعداد نظرات: ۰ نظر کد خبر : 31486

پایان نامه حامد کلاهداری کارگردان فیلم پرحاشیه «پایان نامه» دو سال پس از ساخت این فیلم به سراغ فیلم کمدی «شاباش» رفت که تا مدت‌ها خبری از اکران آن نبود، او در گفت‌و‌گویی از آخرین وضعیت این فیلم می‌گوید و در بخش‌هایی از صحبت‌هایش به اظهار پشیمانی بازیگران اصلی «پایان‌ نامه» از حضور در این فیلم، صحبت‌های هانیه توسلی درباره او و اینکه آیا اگر دوباره به سال ۸۹ برگردد این فیلم را خواهد ساخت یا نه می‌گوید.

به گزارش سینماسینما، کلاهداری با اشاره به اینکه قرارداد اکران «شاباش» با یکی از سرگروه‌های سینمایی بسته شده شرکت گویا فیلم را پخش کننده سومین فیلم خود معرفی می‌کند. به گفته او زمان قطعی اکران فیلمش اول دی ماه خواهد بود. این کارگردان ۳۴ ساله با توجه به موضوع کمدی فیلم و حضور بازیگرانی چون اکبر عبدی، کامبیز دیرباز، رضا رویگری، روح ا… کمانی، مرجانه گلچین، سارا خوئینی ها و الیزابت امینی امید زیادی به پرفروش شدن آن دارد. شاباش داستان حاج احمد عباچی را روایت می کند که پول پیش خانه اش را در عروسی خواهرزاده اش شاباش می دهد و همین باعث به وجود آمدن اتفاقات مختلفی در طول داستان برای او می شود.

به گفته کلاهداری نسخه نهایی فیلم‌نامه جدیدش «می خوام آخوند بشم» هم آماده شده و به زودی قرار است برای گرفتن پروانه ساخت آن اقدام کند، البته او می‌گوید در تدارک ساخت فیلم دیگری هم هست که فعلا نمی‌خواهد به دلیل سوژه‌ای که دارد و ممکن است صحبت درباره آن دوباره براش حاشیه ایجاد به وجود بیاید درباره‌اش صحبت کند.

دروغ می‌گویند!

اما با گذشت چند سال از ساخته شدن فیلم «پایان نامه» که دومین فیلم کلاهداری در مقام کارگردان بود و اولین فیلم سینمای ایران درباره وقایع پس از انتخابات سال ۸۸ بسیاری از چهره‌های حاضر در این فیلم به تناوب از حضور در این فیلم ابراز پشیمانی کردند، افشاری و کمیلی گفتند برای بازی در این فیلم تحت فشار کامل بودند و اگر بازی نمی‌کردند باید خسارت‌های سنگینی پرداخت می‌کردند و ممنوع الکار شدن را به جان می‌خریدند.

آن‌هایی هم که بازی نکرده بودند هم دلیل اصلی خود را تغییرات زیاد در فیلم نامه آن دانستند. آخرین نمونه هم بر می‌گردد به صحبت‌های داریوش ارجمند در برنامه چند هفته پیش هفت که گفته بود:« آن فیلمنامه ای که به من داده بود اینی نبود که ساخته شد! برای چه من به جلسه نقد فیلم نیامدم؟! یعنی من آنقدر بی ادب و احترام هستم؟ نه! برای اینکه فیلمنامه ای که به من داد آن نبود. اصلا تکه های اول دانشگاه، ستاره و… نبود. من نقش دکتری را بازی کردم که هیچ کاری به سیاست نداشت. خودم نیز آن نقش را نوشتم. بعد هم قیچی اش کردند. این هم بس که التماسم کرد کلاهداری. جوان بود و دلم برایش سوخت. ولی من هیچ ننگی نمی کنم. نه اصلا! انقدر فیلم خوب دارم که این یکی می تواند قاطی آنها یک ریگ در گونی عدس باشد.»

از کلاهداری می‌پرسیم درباره این صحبت‌ها چه پاسخی دارد که می‌گوید: «در مورد آقای ارجمند من دست ایشان را می بوسم، افتخار من بوده که ایشان در فیلم بنده بازی کردند و خیلی‌ چیزها از آقای ارجمند یاد گرفتم و حتی در دهه هفتاد در فیلمی نقش پسر ایشان را داشتم پس در مورد حرف‌های ایشان چیزی نمی‌گویم. اما در مورد بقیه دوستان، خودشان خیلی خوب اصل ماجرا را می‌دانند. هم امیر آقایی دروغ می‌گوید، هم حامد کمیلی دروغ می‌گوید و هم خانم بهاره افشاری که البته ایشان دو بار دروغ می‌گوید.»

کلاهداری درباره شائبه تغییر فیلم‌نامه که تقریبا همه بازیگران فیلم در گفت و‌گوهای مختلف خود به آن اشاره کرده‌اند هم می‌گوید: «این‌ها شوخی است، والله قسم همه بازیگران فیلم‌نامه را کامل خواندند و همان فیلم نامه‌ای را که خواندند بازی کردند فقط ناگهان دوستان دیدند فیلم با هجمه مواجه شده می‌خواهند هر طور شده خودشان را مبرا کنند. من خودم بازیگرم مگر می‌شود در فیلمی بازی کنم که ندانم چیست؟ مگر می‌شود دیالوگی بگویم که ندانم یعنی چه؟ من به عنوان بازیگر اگر دیالوگی را دوست نداشته باشم آن را نمی‌گویم. همه این‌ها اجباری بوده؟»

اما پس از ساخت «پایان نامه» و حواشی بسیار زیادی که برایش ایجاد شد، کلاهداری طی شش سال فقط فیلم سینمایی «شاباش» را ساخت که آن هم از مرحله ساخت تا اکران فاصله‌ای چهار ساله را تجربه کرده است. از او در مورد تحریم شدنش توسط اهالی سینما می‌پرسیم که پاسخ می‌دهد: «متاسفانه دوستان زیادی به من حسادت می‌کنند. توهم این را دارند که من جایشان را گرفته‌ام. خب به هر حال برای بعضی‌ها سنگین بود که پسری ۲۷ ساله بیاید و با بزرگان سینمای ایران فیلم سینمایی بسازد. همه این هجمه‌ها تنها به خاطر سن و سال من به وجود آمد. ضمن اینکه راه در سینما برای من بسته نشده، اگر این گونه بود که در همین فیلم «شاباش» نمیتوانستم با بزرگانی مثل اکبر عبدی و رضا رویگری همکاری کنم. خودم نخواستم بیش از این باشم، ضمن اینکه بیکار هم نبودم در این مدت مجموعه فیلم های «فرار از کمپ» را ساختم و از طرفی فیلم «شاباش» هم با حاشیه‌های متعددی مواجه شده بود که تمام شدن آن طول کشید.»

هانیه توسلی به ما گفت وطن فروش

کلاهداری که در دولت تدبیر و امید نتوانست فیلم سینمایی جلوی دوربین ببرد همان اوایل انتخاب حسن روحانی به عنوان رئیس جمهور در گفت و‌گویی با فارس گفته بود: «به عقیده من در دوره اصلاحات بهترین وزرا را داشتیم امیدواریم در این دوره شاهد مدیران یک سویه با نگاه های یک طرفه نباشیم. وزیر ارشاد از نخبگان سینما و فرهنگ بهره ببرد و هنرمندان را با یک سو نگری فراری ندهد. متاسفانه باید بگویم بدترین دوره فرهنگ و هنر کشور را این دوره تجربه کردیم . وزیر باید فارغ از جناح بندی ها و سیاسی کاری ها عمل کند و از عملکردهای سلیقه ای پرهیز کند.» این صحبت‌های کلاهداری که خود با حمایت مستقیم و بی چون چرای مدیران سینمایی وقت از جمله جواد شمقدری و علیرضا سجادپور توانسته بود اولین فیلم سینمای ایران درباره وقایع پس از انتخابات سال ۸۸ را بسازد به مذاق خیلی‌ها خوش نیامد اما در بین آن‌ها تنها هانیه توسلی بود که با انتشار یادداشتی تند و تیز به این صحبت‌های کلاهداری واکنش نشان داد.

توسلی که شایعه شده بود به دلیل نپذیرفتن پیشنهاد بازی در فیلم «پایان نامه» ممنوع الکار شده در یادداشت خود با انتقاد از موضع‌گیری کلاهداری علیه شمقدری گفته بود: «در زمانی که بسیاری از اهل هنر به بهانه های واهی کنار گذاشته شدند جنابعالی بی هیچ سابقه ای در زمینه فیلمسازی تنها و تنها به واسطه نزدیکی به یک جریان فکری توانستید سه فیلم بلند سینمایی بسازید. آن روز که با بازیگرانی که حاضر نشدند در فیلم شما بازی کنند به بدترین نحو برخورد کردید تا آنها ممنوع الکار شوند. نباید فراموش می کردید که چرخه روزگار همیشه به کام نمی چرخد. اگر طرز تفکر شما همانی ست که چند سال است پیشه نمودید، اگرچه با آن مخالفیم اما به عنوان یک عقیده، به آن احترام می گذاریم، اما چرخش یک روزه شما بعد از انتخابات پرشور ۹۲ نامی جز فرصت طلبی ندارد.»

کلاهداری در مورد این ماجرا و یادداشت توسلی به آی سینما می‌گوید: «خیلی جالب است. بگذارید یک نکته‌ای را بگویم. ما فیلم نامه «پایان نامه» را به خانم‌ها ترانه علیدوستی، پگاه آهنگرانی و باران کوثری هم دادیم. آن ها فیلم‌نامه را خواندند و خیلی محترمانه به ما گفتند که نمی‌توانیم در این فیلم بازی کنیم من هم ازشان تشکر کردم و گفتم ممنون که وقت گذاشتید و فیلم نامه را خواندید. اما یک روز آمدم دفتر دیدم دستیارم حالش بد است. گفت چه شده گفت هانیه توسلی که به او هم پیشنهاد بازی در این فیلم را داده بودیم زنگ زده گفته شما وطن فروشید! من زنگ زدم به خانم توسلی گفتم شما چنین جمله‌ای گفتید؟ آن هم وقتی هنوز چیزی را ندیده و نظر می‌دهید؟ این همان فیلم‌نامه ای است که امیر آقایی و حامد کمیلی پرپر می‌زنند در آن بازی کنند. بعد ایشان یک چیزی بسیار بی ادبانه ای گفت و من هم مجبور شدم بدترش را بگویم. بعد از آن رفته بود به همه گفته بود من را ممنوع الکار کرده‌اند در حالی که همان زمان مشغول بازی در فیلم «ندارها» بود و تا الان هم ببینید که هر سال این خانم فیلم چند فیلم بازی کرده و هیچ وقت ممنوع الکار نشده است.»

کارگردان «پایان نامه» در ادامه با ادبیاتی تندتر به انتقاد از توسلی می‌پردازد و می‌گوید: «امثال «جوجه‌هایی» مثل هانیه توسلی برای من حاشیه های زیادی درست کردند و جو مسمومی به راه انداختند ولی این خانم یادش باشد زمانی که در این سینما من بازیگر فیلم کیانوش عیاری بودم او حتی نمی‌دانست سینما را با کدام «س» می‌نویسند!»

به عنوان آخرین سوال از او می‌پرسیم با توجه به همه این حواشی و حاشیه‌ها اگر باز هم به سال ۸۹ برگردد و ساخت «پایان نامه» به او پیشنهاد شود آیا می‌پذیرد آن را بسازد؟ که او پاسخ می‌گوید: «صد در صد اگر به عقب برگردیم این فیلم را در آن سال نخواهم ساخت ولی چند سال بعد می‌سازم. در آن سال جو متشنج بود و باید کمی فضا آرام می‌شد. من در ساخت «پایان نامه» در آن سال جوانی کردم ولی در ساخت فیلم اشتباه نکردم. در آن زمان از من سواستفاده شد. مدیران آن زمان از من جوان‌تر و ناآگاه‌تر به مسائل و جریانات سیاسی پیدا نکردند. هیچ کس به من نگفت بعد از ساخت چنین فیلمی در آن سال ممکن است چه اتفاقاتی برای من پیش بیاید. گفته بودند حمایت می‌کنند اما هیچ حمایتی نکردند. ولی هنوز هم به فیلم‌نامه برادرم اعتقاد دارم و اگر قرار باشد الان این فیلم را بسازم پلان به پلان همان فیلم‌نامه را خواهم ساخت چون همان‌گونه که گفتم با ساخت آن فیلم در آن سال جوانی کردم اما اشتباه نه!»

منبع: آی سینما

لینک کوتاه

نظر شما


آخرین ها