تاریخ انتشار:۱۳۹۶/۰۴/۱۹ - ۲۱:۱۶ تعداد نظرات: ۰ نظر کد خبر : 60388

خانه سینماهیات مدیره و مدیرعامل خانه سینما صبح سه‌شنبه بیستم تیرماه پیش روی خبرنگاران می‌نشینند تا علاوه بر ارائه گزارشی از عملکرد خود به پرسش‌های آنان پاسخ دهند٬ اما مهمترین نکاتی که باید هیات مدیره در این جلسه به آن پاسخ دهند چه مواردی است؟

به گزارش سینماسینما٬ حدود یک سال قبل در تاریخ ۲۸ تیرماه ۱۳۹۵ بود که منوچهر شاهسواری به عنوان داوزدهمین مدیرعامل خانه سینما انتخاب شد.

هیات مدیره خانه سینما با حضور شاهسواری به عنوان مدیرعامل در تاریخ دوازدهم مهرماه ۱۳۹۵ تشکیل جلسه دادند و در نشستی مطبوعاتی مهمترین برنامه‌های خود را اعلام کردند. در سرفصل این برنامه‌ها ثبت تشکل‌ها و تدوین اساسنامه نمونه مورد توافق وزارت کار٬ حمایت از فیلم‌هایی که در جریان اکران به مشکل برمی‌خورند٬ لزوم ایجاد حاکمیت ملی در سینما و جلوگیری از مدیریت ملوک‌الطوایفی و جلوگیری از مدیریت دولتی در خانه سینما٬ بود.

ترکیب هیات مدیره خانه سینما روز پانزدهم اسفندماه سال ۱۳۹۵ تغییر کرد و بعد از تشکل مجمع عمومی فاطمه معتمدآریا٬ کامران ملکی٬ مرتضی رزاق کریمی٬ ابراهیم حقیقی٬ سیدعلی قائم‌مقامی٬ همایون اسعدیان٬ روانبخش صادقی به عنوان اعضای اصلی و  سعید عقیقی و ایمان کرمیان٬ همچنین شاپور پورامین به عنوان بازرس اصلی و سهیل رحیمی به عنوان بازرس علی‌البدل هیأت مدیره از سوی اصناف برگزیده شدند.

در روزهای پایانی اسفندماه سال ۱۳۹۵ همایون اسعدیان به عنوان رئیس هیات مدیره خانه سینما انتخاب شد و شاهسواری در مقام مدیرعامل به فعالیت خود ادامه داد.

هیات مدیره خانه سینما با این ترکیب و با اهدافی که پیش از آن اشاره شده بود٬ در جمع خبرنگاران حضور پیدا خواهند کرد٬ قطعا برنامه‌های خود را طرح می‌کنند و به پرسش‌ها پاسخ خواهند داد٬ اما نکته در اینجاست که آیا هیات مدیره و مدیرعامل خانه سینما پاسخی برای این موضوعات دارند:

یک: ثبت صنوف خانه سینما به کجا رسید؟ برخی از صنوف برای ثبت در وزارت کار به مشکل برخورده بودند و با توجه به تغییراتی که در ساختار صنوف خانه سینما ایجاد شده٬ صنوفی که موفق به ثبت نشده‌اند چه سرنوشتی پیدا خواهند کرد؟ آیا هیات مدیره در این مدت موفق شده کاری برای رفع مشکل این صنوف انجام دهد. ابراهیم مختاری رئیس سابق هیات مدیره خانه سینما اعلام کرده بود تا پایان سال ۱۳۹۵ مسائل مربوط به ثبت صنوف به پایان خواهد رسید. خبرها حکایت از آن دارد هنوز مشکلات مربوط به برخی صنوف ادامه داد. انتظار می‌رود هیات مدیره در جلسه روز سه‌شنبه حداقل خبری قانع‌کننده در مورد راهکاری پیشنهادی برای حل مشکلات این صنوف مطرح کند.

دو: «خیلی‌ها دوست داشتند مدیر دولتی برای خانه سینما انتخاب شود و ما برای اینکه این اتفاق رخ ندهد، خون دادیم.» این جملاتی بود که شادمهر راستین در نشست تاریخ دوازدهم مهرماه ۱۳۹۵ مطرح کرده بود٬ احتمالا منظور راستین از خون دادن برای حفظ استقلال خانه سینما٬ همان تلاش‌هایی است که در سال‌های بسته بودن درهای خانه در سال‌های ۹۰ تا ۹۲ صورت گرفت٬ اما آیا الان خانه سینما از دولت مستقل است؟ هیچ تلاشی در این مدت صورت گرفته تا اگر مدیریت بعدی دولت تمایلی به وجود خانه سینما نداشت٬ نتواند پیش پای این نهاد صنفی سنگ‌اندازی کند؟ به نظر می‌رسد این هم از مهمترین نکاتی است که باید مدیریت خانه سینما امروز به آن پاسخگو باشد.

سه: مقابله با حکومت ملوک‌الطوایفی در سینما٬ هم از دیگر نکاتی بود که در نشست قبلی مطرح شده بود و جلوگیری حوزه هنری از اکران برخی فیلم‌ها به عنوان مصداق حکومت ملوک‌الطوایفی عنوان شده بود. از آن زمان تاکنون همچنان حوزه هنری سرگرم تحریم برخی فیلم‌هاست که از نمونه متاخر آن می‌توان به دو فیلم «مادر قلب اتمی» و «اکسیدان» اشاره کرد. پس آنچه که رئیس وقت هیات مدیره خانه سینما در قالب این جملات مطرح کرده بود به کجا رسیده است: «در رابطه با مساله حوزه هنری و نمایش ندادن برخی فیلم‌ها نیز باید بگویم این نوع از مدیریت ملوک‌الطوایفی به نفع سینمای ایران نیست و ما نیازمند حاکمیت ملی در سینمای ایران هستیم. تا زمانی که مرکز ملی سینما تشکیل نشود هر نهادی می تواند هر تصمیمی که بخواهد بگیرد. دولت هم از پس این تصمیم ها برنمی آید و تنها مانند خانه سینما داد می زند.» آنچه به عنوان مرکز ملی سینما از آن یاد شده یک عنوان کلی و جمله‌ای برای از سر باز کردن مسئولیت و وعده به کلیتی دست نیافتنی بوده است؟

چهار: جشن خانه سینما به عنوان مهمترین عملکرد خانه سینما مطرح است٬ اما این جشن بعد از سال‌های تعطیلی این نهاد صنفی از اصل خود دور شده است. ترس از اتفاقاتی که در جریان جشن خانه سینما رخ می‌دهد و حرف‌ها و سخنرانی‌ها موجب شد در سال‌هایی شکل برگزاری جشن تغییر کند و از آن مهمتر داوری‌ها بسیار محافظه‌کارانه‌تر از قبل پیش برود. در مورد جشن امسال٬ تورج منصوری به عنوان دبیر جشن معرفی شده است٬ اما به نظر می‌رسد مدیرعامل خانه سینما خود مسئولیت مستقیم برگزاری جشن را برعهده گرفته است. منصوری در گفت‌و‌گویی اعلام کرده بود٬ غیر از او که دبیر جشن است٬ فرد دیگری به عنوان رئیس جشن اعلام خواهد شد. پرسش اینجاست٬ تورج منصوری و هیات مدیره فعلی خانه سینما که منوچهر شاهسواری را به عنوان مدیرعامل در راس دارد٬ آیا می‌تواند یک جشن با استقلال و با هویت واقعی خود برگزار کند؟ طراحی‌ها برای داوری‌های جشن به چه ترتیب خواهد بود؟ جشنی که در سال‌هایی فیلم‌هایی چون «خاک‌آشنا» و «صد سال به این سال‌ها» را مورد داوری قرار داده بود٬ آیا امسال به آن روزها نزدیک خواهد شد یا دوباره در بسته‌ترین شکل ممکن سراغ داوری فیلم‌های اکران شده خواهد رفت؟

پنج: مدیریت خانه سینما برای فیلم‌هایی که در این مدت در اکران به مشکل برخورد کردند آیا برنامه‌ای داشته است؟ در نشست قبلی مختاری اعلام کرده بود٬  زمانی که اتفاقی برای فیلمی رخ می دهد پیش از هر چیز شاکی خصوصی باید اقدام کند بعد از آن صنف مربوطه وارد عمل شود و سپس خانه سینما در مورد مشکل مورد نظر اقدام کند و به گفته او در این میان گاهی مدیریت خانه سینما اقداماتی انجام می دهد که نمی خواهد بازتاب مطبوعاتی داشته باشد٬ حالا پرسش اینجاست به واقع خانه سینما در مورد چند فیلم وارد میدان شده و برای رفع مشکل آن اقدام کرده است؟

شش: آتیلا پسیانی در نشست قبل اعلام کرده بود٬ هیات مدیره فعلی خانه سینما لزومی برای کنش‌گرایی همانند هیات مدیره قبلی احساس نمی‌کند و اولویت پیش بردن برنامه‌های صنفی است٬ حالا پرسش اینجاست٬ در میان این برنامه‌های صنفی که پیش از کنش‌گری خانه سینما ایستاده٬ کدام امور به نتیجه رسیده‌اند؟

مهمترین نگرانی در مورد خانه سینما دور شدن از اصل خود است٬ اینکه این نهاد صنفی فقط به صرف بقا از حقوق خود بگذرد٬ اینکه خانه سینما همانند نهادهای صنفی مشابه خود شعبه دیگری از مدیریت دولتی شود. آیا مدیریت خانه سینما جواب قانع‌کننده‌ای برای این نگرانی دارد؟

لینک کوتاه

مطالب مرتبط

نظر شما


آخرین ها