نوروزبیگی در سی‌وسومین جشنواره فیلم فجر با سه فیلم «بهمن»، «اعترافات ذهن خطرناک من» و «من دیه گو مارادونا هستم» حضور پیدا کرده بود و توانست با این سه فیلم در بخش‌های مختلفی نامزد و برنده سیمرغ‌های جشنواره فیلم فجر شود.

البته ستاره شانس این تهیه‌کننده پرنفوذ سینما در دوره سی‌و‌چهارم این جشنواره افول کرده است و او که امسال با سه فیلم «ربوده شده» به کارگردانی بیژن میرباقری، «ماحی» به کارگردانی داوود خیام و «جاودانگی» به کارگردانی مهدی فردقادری متقاضی حضور در دو بخش سودای سیمرغ و نگاه نو این جشنواره بود، نتوانست به هیچکدام از این دو بخش راه پیدا کند و هر سه فیلم او از بخش نهایی این جشنواره حذف شده است.

اما آنچه از شواهد برمی‌آید، امسال قرار است سیدمحمود رضوی دیگر تهیه‌کننده بانفوذ سینما و تلویزیون، جای همکار خود را بگیرد. رضوی که دو سال پیش با فیلم موفق «دهلیز» اولین ساخته سینمایی بهروز شعیبی توانست در جشنواره به موفقیت‌های زیادی دست پیدا کند، امسال با سه فیلم «سیانور»، «دلبری» و «خانه‌ای در خیابان چهل‌ و یکم» در جشنواره حضور پیدا کرده است که دو مرود اول جز ۲۲ فیلم راه‌یافته به بخش سودای سیمرغ جشنواره سی‌و‌چهارم فجر هستند و مورد سوم جز ۱۱ فیلم نهایی بخش «نگاه نو» این دوره از جشنواره فیلم فجر.

محمدحسین قاسمی یکی دیگر از تهیه‌کنندگانی است که با دستی پُر در جشنواره امسال حضور پیدا کرده است و با برعهده گرفتن تهیه‌کنندگی سه فیلم سینمایی «نفس» به کارگردانی نرگس آبیار، «آبجی» به کارگردانی مرجان اشرفی‌زاده و انیمیشن سینمایی «ناسور» به کارگردانی کیانوش دالوند سعی کرده آثاری ارزشمند را راهی این جشنواره کند. هرچند که فیلم سینمایی «آبجی» که اولین تجربه کارگردانی مرجان اشرفی‌زاده بود در عین ناباوری نتوانست نظر هیئت انتخاب جشنواره را برای حضور در  بخش نگاه نو این دوره از جشنواره فیلم فجر جلب کند.

یکی دیگر از نکات جالب جشنواره امسال در زمینه تهیه‌کنندگی آثار راه یافته به بخش‌های مختلف این جشنواره، برعهده گرفتن تهیه‌کنندگی آثار بسیاری از کارگردانان توسط خود آن‌هاست. برای مثال مصطفی کیایی که چند اثر قلبی و موفقش را از طریق همکاری مشترک با منصور لشکری قوچانی تولید کرده بود، برای اولین بار در ساخت فیلم سینمایی «بارکد» تصمیم گرفته خودش هم تهیه‌کننده باشد و هم کارگردان. اتفاقی که برای تیم مسعود ده‌نمکی و سیدمحمود رضوی نیز تکرار شده است و باعث شده که ده‌نمکی خود هم تهیه‌کننده «رسوایی۲» باشد و کارگردان آن. البته او پیش از این نیز در چندین اثر خود از جمله «رسوایی۱» و «اخراجی‌ها۳» نیز خود عهده‌دار تهیه‌کنندگی فیلمش بود.

فیلم‌های چون «اژدها وارد می شود» مانی حقیقی، «دختر» سید رضا میرکریمی، «لانتوری» رضا درمیشیان، «نقطه کور» مهدی گلستانه، «وارونگی» بهنام بهزادی و «نیمه شب اتفاق افتاد» تینا پاکروان دیگر فیلم‌های حاضر در بخش سودای سیمرغ سی‌و‌چهارمین جشنواره فیلم فجر است که کارگردان‌های آن‌ها تصمیم گرفتند علاوه بر کارگردانی، تهیه‌کنندگی اثرشان را نیز خود برعهده بگیرند.

پس با این حساب از ۲۲ فیلم بخش سودای سیمرغ، چیزی در حدود یک سوم آثار (هشت فیلم) با کارگردانی و تهیه‌کنندگی مشترک وارد این بخش شده‌اند که این نشان‌دهنده افزایش تمایل کارگردانان سینمای ایران برای داشتن تسلط کامل بر روند تولید و ساخت آثارشان و دوری از حواشی احتمالی میان تهیه‌کننده و کارگردان است که همواره موضوعی محتمل بوده است.

منبع: سوره