تاریخ انتشار:۱۳۹۷/۰۳/۲۷ - ۰۲:۰۸ تعداد نظرات: ۰ نظر کد خبر : 89666

صبح نونوشت :خرید و پخش زنده مسابقات جام‌جهانی ۲۰۱۸ روسیه یکی از مسائلی است که از مدت‌ها قبل مطرح شد و در روزهای اخیر بازهم خبرساز شد.
پخش مسابقات مطرح جهانی در تورنمنت‌هایی مثل المپیک و جام‌جهانی شرایط خاصی دارد. حق پخش این مسابقات توسط کمپانی‌ها و شبکه‌های قدرتمند رسانه‌ای فروخته می‌شود. به دلیل قیمت بالا و چند میلیون دلاری این معامله، کشورها و تلویزیون‌های زیادی متقاضی خرید این رویدادها نمی‌شوند و معمولاً شبکه‌های معتبر به این امر اقدام می‌کنند.

جزئیات‌فنی‌پوشش‌تلویزیونی
مرکـــز مدیریت پخش مســـابقات جهانی فوتبال موســـوم به FIFATV فنـــاوری جدیدی را بـــه کار گرفته است که در جام جهانی ۲۰۱۸ بهترین کیفیت پخش مســـابقات ورزشـــی در تاریـــخ ارائه می‌شـــود. با ایـــن فناوری تمامی ۶۴ مســـابقاتی که در این دوره از جـــام‌جهانـــی فوتبـــال پخش می‌شـــوند بـــرای نخســـتین‌بار کیفیت تصویـــر فوق‌العاده بـــا دامنه دینامیکـــی بـــالا خواهند داشـــت و به عبارت ساده‌تر، سیستم جدید ترکیبی از کیفیت‌های ویدئویی HDR، UHD و ۱۰۸۰ پیکســـلی را ارائـــه می‌کنـــد که روی یک تصویر ویدئویـــی واحد ارائه می‌شوند. در ایـــن دوره از مســـابقات جـــام‌جهانـــی فوتبال ۳۷ دســـتگاه دوربین فیلمبـــرداری مـــورد اســـتفاده قـــرار می‌گیرنـــد که هشـــت دســـتگاه از آ‌نها قادر است تصاویر را با کیفیت HDR/UHD با خروجی دوگانه SDR/1080p تهیه کند، هشـــت دوربیـــن تصاویر را بـــا کیفیـــت HDR/1080p و SDR/1080p ضبـــط می‌کند، هشـــت دوربین دیجیتالی برای نمایش تصاویر بسیار کند و حرکات آهســـته پیش‌بینی شده است، دو دوربین فوق‌العاده حساس در مقابل حـــرکات بازیکنـــان در نظر گرفته شده اســـت، یک دوربین کابلی و یـــک دوربیـــن هلیکوپتـــری مـــورد اســـتفاده قرار می‌گیـــرد و تمامی این سیســـتم‌های تصویربرداری در تمام اســـتادیوم‌های ورزشـــی بـــه کار گرفته می‌شوند. بازیکنانـــی کـــه قرار اســـت تصاویر آنهـــا از طریـــق ایـــن دوربین‌هـــا بـــه نمایـــش درآیـــد هـــم فناوری‌هـــای هوشـــمند را مقابـــل خـــود می‌بینند.

خریدحق‌پخش
هرچند که کشور ما درباره قانون کپی‌رایت شرایط متفاوتی را دارد اما به منظور ارائه خدمات با کیفیت‌تر، مدیران رسانه ملی از مدت‌ها قبل برای خریدحق پخش کامل مسابقات وارد مذاکره شدند. رییس شورای سیاست‌گذاری و هماهنگی ورزش صدا و سیما یک هفته پیش گفت: پخش تلویزیونی رقابت‌های جام‌جهانی فوتبال را به قیمت خیلی خوبی خریدیم و خیال همه مردم ایران راحت باشد.
آقای علی اصغر پورمحمدی در گفت‌وگو با خبرگزاری صدا و سیما درباره پخش رقابت‌های جام‌جهانی فوتبال از رسانه ملی افزود: خوشبختانه با تلاش‌های همکارانم در سازمان صدا و سیما و توافقات خوبی که انجام دادیم توانستیم در نهایت با قیمتی پایین‌تر از آن چیزی که معمول بود حق پخش تلویزیونی بازی‌های جام‌جهانی روسیه را بخریم تا مردم ایران بتوانند بازی‌های جام‌جهانی را در منازل خودشان نظاره کنند.
وی گفت: البته نمایندگی ما در قطر تلاش‌های زیادی انجام داد و این مهم با دستور رییس رسانه ملی در دستور کار قرار گرفت و خوشحالیم که توانستیم شرایط را برای حق پخش این رقابت‌ها برای همه مردم ایران فراهم آوریم. این نوید را هم بدهم که با توافقات حاصل شده، حق پخش تلویزیونی بازی‌های آسیایی جاکارتا و المپیک جوانان که در آرژانتین برگزار می‌شود هم خریده‌ایم و مشکلی از بابت پخش این مسابقات نداریم.

نخریده‌اند!
پس از اعلام خبر رسمی سازمان صداوسیما مبنی بر خرید حق پخش مسابقات، پس از چند روز چند رسانه نسبت به این اتفاق واکنش نشان دادند. کانال روزنامه قانون نوشت: صدا و سیما حق پخش رقابت‌های جام‌جهانی را نخریده و تصمیم دارد با دزدی از سایر شبکه‌ها، این بازی‌ها را پخش زنده کند. همین موضوع باعث شده گزارشگران تلویزیون ایران اجازه تصویربرداری از این فستیوال بزرگ را نداشته باشند. در صورت پخش زنده دیدار ایران و مراکش احتمال شکایت فیفا و شبکه‌های خارجی از صدا و سیما وجود دارد. همچنین بانک ورزش نوشت: صدا و سیما حق پخش بازی‌های جام‌جهانی را نخریده است. بازی‌ها در صدا و سیما از روی دیگر شبکه‌ها در حال پخش است و به همین دلیل گزارشگران اجازه تصویربرداری از این رویداد را ندارند. اما موضوع بعدی مربوط به مشکل دیگری است. شماری از گزارشگران اعزامی صدا و سیما به جام‌جهانی ۲۰۱۸ هنوز موفق به دریافت کارت پوشش خبری خود نشده‌اند و با کارت هواداری (FAN ID) مشغول فعالیت در شهر مسکو هستند و برای تلویزیون گزارش و خبر تهیه می‌کنند! به گزارش «فارس»، این درحالی است که اگر پلیس یا مسوولان رسمی مسابقات جام‌جهانی بخواهند در این مورد سختگیری انجام بدهند می‌توانند مانع از فعالیت گزارشگران صدا و سیما شوند زیرا براساس قانونی کار این نفرات غیرمجاز محسوب می‌شود.

ماجراچیست؟
همانطور که مسوولان ارشد سازمان صداوسیما اعلام کرده بودند، این مجموعه از مدت‌ها قبل با شرکت فروشنده وارد مذاکره شده بود. تیم رسانه ملی و بین اسپورت به توافق اولیه می‌رسند و قرارداد چند میلیون دلاری آماده می‌شود. مسوولان رسانه ملی خبر عقد قرارداد و خرید حق پخش را رسانه‌ای می‌کنند و پیرو این اتفاق، تیم رسانه‌ای خود، از جمله آقای پیمان یوسفی را به‌عنوان گزارشگر مسابقات به روسیه اعزام می‌کنند، اما ناگهان طرف قرارداد خارجی که اتفاقاً بخش اعظم سهامش متعلق به سعودی‌هاست، در بندهایی از قرارداد مشکل وارد می‌کند. یکی از مسائل مهم مطرح شده در خرید حق پخش، ارائه کامل محتوا بوده است. یعنی سازمان صداوسیما به عنوان خریدار، حق دارد مسابقات را به سرویس‌های اینترنتی داخل کشور نیز ارائه کند، اما مسوولان شرکت خارجی سر این قضیه اصطلاحاً دبه کرده و خواهان مبلغ بسیار بیشتری برای حق ارائه مسابقات به سرویس‌های اینترنتی می‌شوند. این مشکل و ارائه مبلغ بسیار بالا درواقع شبیه بهانه‌ای برای لغو قرارداد است. در چنین شرایطی و در حالی که میلیون‌ها ایرانی منتظر تماشای مسابقات هستند، مدیران رسانه ملی در آستانه جام جهانی با مشکلی جدی روبه‌رو می‌شوند. به همین خاطر طی فرایندی به موقع و لازم، شرایط را برای پخش مسابقات فراهم می‌کنند. دربستر جدید که آلترناتیو طرف بدقول شده تا به امروز مسابقات با کیفیت مناسب و بدون مشکل پخش شده و برخلاف دوره‌های قبل که معمولاً برخی از شهرستان‌ها فاقد سیگنال بودند، در مسابقات امسال پوشش صداوسیما سراسری است.
تدبیر سازمان صداوسیما به گونه‌ای بوده که مسابقات به سرویس‌های اینترنتی هم ارائه شود و این بستر هم بدون مشکل مخاطبانش را پشتیبانی کند. حال این که علت دبه کردن دقیقه۹۰ طرف خارجی مسائل سیاسی بوده یا تمایل آنها به ایجاد اختلاف بین رسانه ملی و سرویس‌های اینترنتی جای بحث بیشتری دارد اما جوسازی و شلوغ‌کاری برخی از رسانه‌ها درباره این موضوع کمی عجیب به نظر می‌رسد. آیا رسانه‌های منتقد محترم توقع داشته‌اند حالا که طرف خارجی دبه کرده است، مدیران تلویزیون به جای مسابقات جام‌جهانی برای مخاطبانشان جومونگ و تام‌و‌جری پخش کنند؟ آیا درصورت عدم پخش مسابقات همین رسانه‌ها صدای اعتراضشان گوش فلک را کر نمی‌کردند؟ کاش بدانیم که شرایط خاص و ناعادلانه، اقدامات خاص می‌طلبد.

لینک کوتاه

مطالب مرتبط

نظر شما


آخرین ها