منوچهر محمدی گفت: برای سامانبخشی به دسترسی مخاطبان خارج از کشور در داخل یک عزم و اراده جدی نداریم. در کلان کشور هم احساس میشود کسی به دنبال این مسئله نیست.
به گزارش سینماسینما، این تهیه کننده با سابقه سینمای ایران به تازگی جایزه فیاپف را دریافت کرد، سالهای قبل چهرههای سرشناسی از کشورهای مختلف مثل چین، هند، استرالیا این جایزه را دریافت کردند. این جایزه معتبری است به این جهت که به مجموعه دستاورد کاری یک فرد تعلق می گیرد. او در گفت و گو با خبرنگار سینمایی خبرگزاری فارس درباره این جایزه و مجمع جهانی فیاپف گفت: مجمع جهانی فیاپف تشکیلات جهانی تهیه کنندگان است و اکثر کشورهای دنیا که صاحب سینما هستند در این مجموعه کرسی دارند، در حال حاضر ده سال است که تصمیم گرفته می شود یک تهیه کننده به عنوان چهره آن سال معرفی شود . طبیعتا کشورهای مختلف پیشنهادات خود را مطرح می کنند و در مجمع عمومی بررسی و تصمیم گیری می شود.
وی ادامه داد: پیشینه کاری و حرفهای فرد، فیلم هایی که ساخته و جوایزی که از داخل و خارج از کشور کسب کرده همچنین نقش فرد در سینمای آن کشور چه به لحاظ حرفهای و هنری و چه به لحاظ صنفی و تاثیرگذاری جزء پارامترهای انتخاب تهیه کننده است. امسال در اردیبهشت ماه مجمع عمومی فیاپف بنده را به عنوان ۲۰۱۶ انتخاب کردند و اهداء این جایزه در جشنواره آسیا پاسفیک اهداء شد. پیش از انتخاب یک رزومه کاری از من خواسته بودند، پیشینه کاری را سال گذشته ارسال کردیم و خوشبختانه به اتفاق آرا در مجمع عمومی که بیش از ۵۰ کشور در آن عضو هستند در دهمین سال بنده به عنوان دریافت جایزه کاندید شدم و رای آوردم.
تهیه کننده فیلم های تحسین شده «از کرخه تا راین» و «زیر نور ماه» درباره حقوق مالکیت فیلم ها و پیگیری آن در مجمع جهانی تهیه کنندگان گفت: فیاپف هر ساله تشکیل جلسه می دهد یک بار هنگام برگزاری جشنواره کن در فرانسه و یکبار هم در آسیا پاسفیک در استرالیا دستور جلساتی تهیه می شود که تصمیم گیری درباره آنها انجام شود یکی از مواردی که کشورها به آن درگیر هستند بحث کپی رایت است که ایران هم با این مشکل جدی تر از بقیه مواجه است. بخشی از مشکل مربوط به این مهم است که عضو کپی رایت جهانی نیستیم و لمطه ای که سینمای ایران از عدم عضویت در مجمع می خورد جدی تر از کشورهای دیگر است . به هر صورت پیشنهاداتی دارند که ایران زودتر تصمیم گیری کند و نسبت به حضور در WTO در کلان کشور گرفته شود.
ایرانیان خارج از کشور فیلم های ایرانی را می بینند/ پتانسیل فراموش شده سینمای ایران
وی ادامه داد: به شخصه شاهد بودم تقریبا ایرانیان مقیم در استرالیا به وفور آثار سینمایی ایران را می بینند و باعث تاسف است که ایرانیان با لینکهای غیرمجاز ویا با لینک های شبه مجاز به فیلم های ایرانی دسترسی دارند. من آنجا با ایرانی ها ملاقات داشتم این افراد برای دانلود هر فیلم ۲ تا ۵ دلار به سایت هایی پرداخت می کردند که سایت های مجاز نیستند. در اکثر کشورها این وضعیت وجود دارد. وقتی فیلم به شبکه نمایش خانگی می شود به شکل گسترده در خارج از کشور دیده می شود با یک حساب سرانگشتی اکثر فیلمهای ایرانی درآمدی نزدیک به فروش فیلم در ایران را می توانند در خارج از کشور داشته باشند. ما برای سامان بخشی به این نوع دسترسی ها در داخل یک عزم و اراده جدی نداریم . در کلان کشور هم احساس می شود کسی به دنبال این مسئله نیست. اگر یک بار عزم جدی بین تهیهکنندگان خانه سینما و وزارت ارشاد به جود بیاید می توان با کمک تکنولوژی بستری مناسب برای این پتانسیل فراموش شده در خارج از کشور فراهم آورد و تهیه کنندگان ایرانی از این پتانسیل نفع ببرند.
منوچهر محمدی درپاسخ به این سوال که سامانه VOD نمی تواند در این حوزه موفق عمل کند گفت: بحث هایی مطرح است اما ظاهرا اجماع جدی صورت نگرفته است از سوی دیگر واقعیت این است که وضعیت اینترنت در کشور ما مطلوب نیست و نکته حایز اهمیت دیگر اینکه اگر کسی بخواهد از سامانه VOD استفاده کند باید هزینه پرداخت کندو عدم ارتباط بانکی کشور با بانک های خارجی دشواری جدی در این حوزه است . من خودم در سفرهای مختلف دیدم و از نزدیک با این معضل مواجه شدم . به نظرم ثبت یک موسسه از سوی شورایعالی تهیه کنندگان در خارج از کشور ضروری است تا تمامی آثاری که می تواند در شبکه نمایش خانگی ارایه شود اعم از فیلم (کوتاه، بلند، مستند) موسیقی و… از طریق موسسه ارایه شود و با تبلیغات خوب و موثر می توان ایرانی های خارج از کشور را ترغیب کرد که از لینک های مجاز استفاده کنند و از کیفیت بهتر فیلم ها بهره مند شود.
وی درباره جشنواره آسیا پاسفیک و آینده این جشنواره گفت: آسیا پاسفیک جشنواره معتبر جهانی است که بسیاری از مسئولین تلاش می کنند که از نظر موقعیت این جشنواره آسیا و اقیانوسیه جشنواره شاخصی شود. سینمای ایران توانسته جوایز متعددی از این جشنواره کسب کند. من با برخی از مسئولین آسیا پاسفیک صحبت می کردم آن ها با احترام ویژه ای نسبت به سینمای ایران نگاه می کردند، از ویژگی های سینمای ایران تعریف می کردند بعضی ها با نگاه حیرت آوری به مجموعه سینمای ایران توجه داشتند و با توجه به عدم استفاده از خشونت و صحنه های جنسی که در غرب به وفور در آثارشان دیده می شود سینمای ایران را پرتحرک و سینمایی قابل توجه و احترام می دانند.
سیاست های کلان سینمایی کشور به سمت تعامل با جشنواره آسیا پاسفیک
تهیه کننده فیلم «فرشته ها با هم می آیند»در خاتمه گفت: اگر در سیاستهای کلان سینمایی کشور با جشنواره تعاملات جدی برقرار کنیم به گمانم می توانیم یکی از عناصر تاثیرگذار آسیا پاسفیک باشیم . دریچه ای است که تمام سینمای آسیا و اقیانوسیه وجود دارند من موقع گرفتن جایزه هم گفتم متعلق به سینمای ایران و تمام هنرمندانی که با من در ساخت آثار کمک کردند می دانم.
منبع: فارس
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- هم اندیشی نمایندگان شورای عالی تهیهکنندگان با هئیت رئیسه و مدیرعامل خانه سینما برگزار شد
- بررسی مسائل مبرم سینما در نشست مشترک شورایعالی تهیهکنندگان و کانون کارگردانان
- پایان اکران فیلم پرفروش سال/ «چپ، راست» به سینماها میآید
- علی لاریجانی و شورای پروانهی نمایش/ این آسیاب به نوبت است
- مهر خبر داد: اکران فیلمها منوط به تأیید کمیته سه نفره/ پروانه نمایش کافی نیست؟
- واکنش منوچهر محمدی به منتفی شدن اکران «چپ، راست» و تاکید ارشاد بر اعمال اصلاحیهها
- همایون اسعدیان: «بوسیدن روی ماه» سختترین فیلمی است که من ساختم
- کاشان میزبان «قبله عالم» شد
- گفتوگو با منوچهر محمدی: وظیفه فیلمسازان است که به جنگ خطوط قرمزی که هیچ مبنای شرعی و قانونی ندارند، بروند
- نشست بررسی مدیریت سامانه نمایش درخواستی برگزار شد/ بخش دوم
- نشست بررسی مدیریت سامانه نمایش درخواستی برگزار شد
- منوچهر محمدی: تخیل مهمترین راه برای برون رفت از دایره بسته فیلمهای تکراری و تلخ است
- پایان فیلمبرداری «خورشید آن ماه»، اولین ساخته ستاره اسکندری + عکس
- انصراف اسعدیان از کارگردانی «ناجورها»
- پیشنهاد منوچهر محمدی برای رفع مشکلات سینماها/ کمیته بحران تشکیل شود
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فیلمهای ۱۵ روز سینماگران کن معرفی شدند/ جای خالی سینمای ایران در این بخش
- صدور پروانه ساخت سینمایی برای پنج فیلمنامه
- محمد یغمایی با «شورش ذهن» به عمارت نوفل لوشاتو میآید
- احیای ناپلئون در کن/ نخستین نمایش جهانی نسخه ترمیمشده «ناپلئون به روایت ابل گانس» در جشنواره
- «نگین سیاه» محمدعلی سجادی بهترین انیمیشن جشنواره سنتمونیکا شد
آخرین ها
- در جشنواره فیلم کلاسیک؛ جشن ۳۰ سالگی «داستان عامهپسند»/ بازیگران گرد هم آمدند
- احیای ناپلئون در کن/ نخستین نمایش جهانی نسخه ترمیمشده «ناپلئون به روایت ابل گانس» در جشنواره
- میراث نفرینشده/ نگاهی به فیلم «پنجه آهنین»
- «استودیو جیبلی ژاپن» برنده دومین نخل طلای افتخاری جشنواره کن
- در برنامه «خط فرضی» مطرح شد؛ هنرمند اگر جهانبینی داشته باشد خفه نخواهد شد
- معرفی داوران دو بخش مستند و نماهنگ جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی
- صدور پروانه ساخت سینمایی برای پنج فیلمنامه
- اکران آنلاین غیرمنصفانه و ناعادلانه است/ چرا «کاپیتان» قربانی شد؟
- محمد یغمایی با «شورش ذهن» به عمارت نوفل لوشاتو میآید
- محصول ۵۲ میلیون دلاری سینمای کره؛ ورنر هرتسوگ صداپیشه انیمیشن بونگ جونهو میشود
- قهرمانی مقتدرانه تیم ملی کشتی فرنگی در رقابتهای آسیایی با حمایت همراه اول
- «مجنون آن لیلی» هفته آینده روی صحنه میرود
- اولین حضور بینالمللی «چوپان» در یک جشنواره آلمانی
- بزرگداشت اصغر فرهادی در جشنواره کلمبیایی
- فیلمهای ۱۵ روز سینماگران کن معرفی شدند/ جای خالی سینمای ایران در این بخش
- داوران بخش فیلمهای داستانی کوتاه جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی معرفی شدند
- «آنیتا، گمشده در اخبار» بهترین انیمیشن کوتاه کلیولند شد/ واجد شرایط رقابت در اسکار
- در چهل و دومین دوره؛ «انگشت طلا» ۶ جایزه از جوایز فیلم هنگکنگ را برد
- مرور آثار داریوش مهرجویی در مسکو
- «تمساح خونی» ۴۰ روزه ۱۰۰ میلیاردی شد
- نگاهی به مینی سریال رژیم
- چرا فیلمهای نوستالژی دهه شصتی همچنان محبوب هستند؟
- نیکی مظفری و بهنام شرفی همبازی شدند/ رونمایی از پوستر نمایش «مرگ با طعم نسکافه»
- راهیابی«پیچ تاریخی» به جشنواره بینالمللی فیلم مسکو
- ساخت مستند فرمانده لوطی ها آغاز شد
- اکران «قویدل» در هنر و تجربه
- «نگین سیاه» محمدعلی سجادی بهترین انیمیشن جشنواره سنتمونیکا شد
- والتر هیل با یک فیلم نوآر برمیگردد/ ادامه بزن بزن در ۸۴ سالگی
- سینمای ایران مسافر کره جنوبی شد
- استخدام ۳ قهرمان کشتی کشور در همراه اول