تاریخ انتشار:۱۳۹۶/۰۵/۰۲ - ۱۶:۱۰ تعداد نظرات: ۰ نظر کد خبر : 61330

رضا ناجیرضا ناجی بازیگر پیشکسوت سینما و تلویزیون ایران است که نقش های ماندگار زیادی بازی کرده و خاطرات خوشی را برای نسل دیروز و امروز رقم زده.به گزارش سینماسینما٬ او با این که سال ها پیش خرس نقره ای جشنواره برلین را برای بازی در فیلم «آواز گنجشک ها» به کارگردانی مجید مجیدی با خود به ایران آورد، اما هیچ گاه اهل بزرگنمایی خود نبود و همیشه آرام و بی سروصدا کارش را ادامه داده. فیلم های «بچه های آسمان»، «تولد یک پروانه»، «باران»، «بید مجنون»، «باغ های کندلوس»، «یک قدم تا خدا»، «من و زیبا»، «ترنج» و سریال های «من پلیس نیستم» و «دردسرهای زیبا» از جمله کارهایی هستند که ناجی در آنها به ایفای نقش پرداخته.
بازی ناجی در فیلم سینمایی «نهنگ عنبر ۲» به کارگردانی سامان مقدم بهانه ای شد برای گفت وگو با او که ظاهرا از بی مهری سینما به بازیگران موسپیدکرده گلایه ها دارد.

در سال های اخیر حضور فعالی در کارهای طنز داشتید و ظاهرا همکاری تان با سامان مقدم (کارگردان) در چند کار تداوم پیدا کرده. شروع این همکاری به چه شکل بود؟
در «نهنگ عنبر۱» سامان مقدم از من دعوت به بازی کرد و در نهایت از نتیجه اش راضی بود. بعد از آن هم برنامه «گاراژ ۸۸۸» را به کارگردانی سام کلانتری برای شبکه نمایش خانگی تهیه کرد و دوباره در آنجا هم با ایشان همکاری داشتم تا رسید به فیلم «نهنگ عنبر۲» و سریال «دیوار به دیوار» که در ایام نوروز به کارگردانی ایشان در شبکه ۳ پخش شد و مورد استقبال هم قرار گرفت. کلا سامان مقدم کارگردان کاربلدی است که ذائقه مخاطب را می شناسد و می داند در هر زمانی چه بسازد که به دل مردم بنشیند.

در مورد نقش تان در «نهنگ عنبر۲» توضیح می دهید؟
«نهنگ عنبر۲» ادامه داستان زندگی ارژنگ صنوبر (با بازی رضا عطاران) است. در این قسمت هم مانند سری اول داستان، نقش دوست پدر ارژنگ صنوبر را بازی می کنم که همیشه کنارش است و کمکش می کند. «نهنگ عنبر۲» طنز خوبی دارد که مردم آن را دوست دارند و بعد از بازی در آن مثل همیشه هر جا که من را می بینند ابراز لطف و تشکر می کنند.

از آنجا که بیشتر سکانس هایتان را با رضا عطاران روبه رو بودید، بازی مقابل ایشان روی بازی شما تاثیرگذار بود؟
رضا عطاران ذاتا بازیگری کمدی است. ایشان طنز را به معنای واقعی کلمه می شناسد و بازیگری بسیار خوشرو و خوش صحبت است که به بازیگر مقابلش در ارائه نقش بهتر کمک می کند.

نکته ای که در بازی شما خیلی به چشم می آید این است که هیچ وقت کلمات رکیک و مبتذل را قاطی بازی طنزتان نمی کنید، خودتان چقدر بین این دو مقوله تفکیک قائل هستید؟
من هیچ وقت در بازی هایم ادا درنیاورده ام و مخاطب را گول نزده ام. درست است که دست ما در بازی طنز تا حدودی بسته است، اما این دلیل نمی شود که برای خنداندن مردم به هر حرف و حرکتی متوسل شویم. من کلا وقتی فیلمنامه را می خوانم دیگر رضا ناجی نیستم . کاراکتر را مال خودم می کنم و با آن زندگی می کنم. یعنی کاری می کنم که وقتی یکی فیلم را می بینند فکر می کند که انگار دارد در فیلم زندگی می کند.

شما سابقه بازی در چهار فیلم مجید مجیدی را در کارنامه کاری خود دارید. به نظر شما چرا در سینما و تلویزیون ما وقتی بازیگری به سمت کارهای طنز می آید و در آن خوب دیده می شود، سیل پیشنهادهایی شبیه آن نقش به سمتش سرازیر می شود و توانایی های دیگرش را بعضا نادیده می گیرند؟
نمی دانم، شاید بعد از حضور مداوم در چند کار طنز دیگر من را در نقش های طنز ماندگار می بینند. طنز هم البته آدم خودش را برای کارگردانی، بازی و… می خواهد و خیلی وقت ها کارهایی به اسم طنز ساخته می شود که اصلا طنز نیست. مردم هم متوجه این مسائل می شوند. چون آنها فیلمی را دوست دارند که بتوانند با آن همذات پنداری کنند. اخیرا هم من البته کارهای طنز خوبی بازی کرده ام مثل «پا تو کفش من نکن» به کارگردانی محمدحسین فرحبخش که قرار است به زودی اکران شود و همچنین مشغول بازی در فیلم سینمایی «دم سرخ ها» به کارگردانی آرش معیریان هستم.

خودتان نمی خواهید دوباره در فیلم های جدی هم حضور داشته باشید؟
چند سال است که برای بازی در کارهای جدی دعوت نمی شوم و بالاخره من هم باید کار کنم تا زندگی ام بچرخد. ضمن این که الان فیلم های کمدی طرفداران بیشتری در جامعه دارند و فیلمسازان هم بیشتر به دنبال ساخت این فیلم ها هستند تا فیلم های هنری. از طرفی دیگر در سینما کمتر نقشی برای شخصیت های میانسال نوشته می شود و بیشتر کاراکترها جوان هستند. انگار پیشکسوت ها فراموش شده اند . این در حالی است که در سینمای دنیا هنوز آل پاچینو، جک نیکلسون و… فیلم بازی می کنند.

شما برای بازی در فیلم «آواز گنجشک ها» برنده خرس نقره ای جشنواره برلین شدید که دستاوردی بزرگ برای سینمای ایران محسوب می شود. آن زمان فکر می کردید این جایزه را بگیرید؟
نه، اما خدا خواست و این اتفاق افتاد. البته یادم هست در «آواز گنجشک ها» صحنه ها که فیلمبرداری می شد، به آقای مجیدی می گفتم درست بود؟ و آقای مجیدی می گفتند نتیجه اش را بعدا می بینی.

در پایان اگر ناگفته ای باقی مانده بفرمایید؟
امیدوارم قدر بازیگران موسپید کرده را تا وقتی زنده هستند بدانند.

منبع: جام جم/ ساناز قنبری

برچسب‌ها:

لینک کوتاه

نظر شما


آخرین ها