تبلیغاتی که از تلویزیون پخش می شود، بدلیل ارتباط موثر با مخاطب و انتقال بهتر پیام تبلیغ، تاثیر بسزایی بر رفتار مشتریان می گذارد و با این اوصاف در اغلب کشورها سینما یکی از پروپاقرص ترین مشتری های تلویزیون است که اتفاقا بخش عمده ای از هزینه های این رسانه را تامین می کند.در کشور ما البته این رابطه معکوس است و در تعامل میان رسانه ملی و سینما سهم حمایت و کمک تلویزیون بیشتر از سینماست.
اساسا حالا بعد از گذشت چهار دهه از پیروزی انقلاب اسلامی ، بسیاری از ظرفیت ها که در ادارات و ارگان ها و نهادهای مختلف بوجود آمده به واسطه سال ها تلاش چندین ساله مدیران و کارکنان آنجا به مزیت هایی محبوب و پرطرفدار برای عموم مردم بدل شده اند. ظرفیت هایی که یک مصداقش ارائه خدمات در بستر رسانه هاست و از میان رسانه ها نیز شاید سهم هیچکدام به اندازه رسانه ملی نباشد. یعنی حالا صداوسیما با تمام تبلیغات مغرضانه به اندازه ای محبوبیت یافته که خیلی ها حاضرند برای حضورکوتاهی در این رسانه هزینه زیادی پرداخت کنند. هزینه ای که طبعا به دلیل کمیت زیاد مخاطبان رسانه ملی، موجب بازگشت چندبرابر آن هزینه به صاحبان آثارخواهد شد.
شاید دو سه سال پیش وقتی شبکه های فارسی زبان خارجی شروع به پهن کردن سفره های رنگارنگ برای سینماگران کردند معلوم شد ظرفیت تبلیغ از رسانه ملی تا چه اندازه محبوب و پرطرفدار است. وقتی اغلب کارگردان هایی که تبلیغ فیلمشان را به شبکه های ماهواره ای داده بودند دلیل این کارشان را نداشتن امکان پخش از رسانه ملی می دانستند. این در حالی است که همه جای دنیا نحوه برخورد با فیلم (به این دلیل که هنر-صنعت محسوب می شود) دقیقا شبیه کالاهای تجاری است و این رویه صداوسیما کاری غیرمنطقی یا غیرعرفی نبوده است. با این همه همین ماجرا اما باعث شد تا رسانه ملی یکبار دیگر در قوانین مربوط به تبلیغ فیلم بازنگری کند و با نگاهی کاملا حمایتی و نه تجاری برای کمک به سینمای نحیف ایران وارد گود شود.
شاید به دنبال همین رویکرد صادقانه بود که از حدود یکسال پیش صداوسیما بستری جدی تر از قبل برای تبلیغ فیلم های سینمایی فراهم کرد و با یک بسته تشویقی موفق شد در این زمینه میدان را از شبکه های فارسی زبان خارجی گرفته و برنده این زمین شود. بسته تشویقی ای که در آن مواردی ازجمله اختصاص تیزرهای رایگان به فیلم ها، ارائه تیزرهای پیش از پخش(پره-رول) ، برخورد کاملا متفاوت با فیلم در قیاس با محصولات تجاری و افزایش زمان تبلیغ تیزرها و همچنین پرهیز از اعمال تغییرات سلیقه ای وجود دارد. صدا و سیما حتی به فیلمی هم که بعد از چند سال توقیف، با شرایط خاص مجوز اکران گرفته مجال داد تا ثابت کند هدفش کمک به کلیت سینماست و نه تنها مراقبت و حمایت از نوعی نگاه در این زمینه. این روزها سینما و تلویزیون ایران در حال تجربه کردن فضایی تازه است. فضایی که قرار است در آن سینما و تلویزیون با سنجه ای نو وارد گود شوند و با عیار صداقت بسنجند
*شورای سردبیری
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- گفتوگو با علیرضا تابش درباره سیر تاریخی ساخت فیلم سیاسی در سینمای ایران/ «زمان» یک فیلم اجتماعی را سیاسی میکند
- به یادماندنی و معترضترین دانشجویان سینمای ایران/ از نیمه پنهان تا اعتراض و قصه ها
- برترین های سینمای ایران در سال ۹۷ به انتخاب منتقدان سینماسینما / بخش سوم ایلیا محمدی نیا و شهرام اشرف ابیانه
- نه برای آن کسی عصبانی شد و نه برای این کسی آشغال در خیابان ریخت! / نگاهی به توقیف فیلم ها در دهه اخیر
- فرمان آرا :می گفتند دلم می خواد نشان می دهد که همه ایران افسردهاند
- صبر ایوب/یادداشتی از سید عبدالجواد موسوی
- علیرضا رضا داد :استقبال کم از فیلمهای مجیدی و درمیشیان تعجب برانگیز است
- اعتراض کارگردان «عصبانی نیستم» به توقف تیزرهای فیلمش
- اکران کمدی «به وقت خماری» بعد از «عصبانی نیستم»
- حضور نوید محمدزاده و درمیشیان در اکران مردمی شیراز
- واکنش رضا داود نژاد به حوادث کازرون و اشاره به فیلم عصبانی نیستم
- واکنش یک روانشناس به فیلم درمیشیان «عصبانی نیستم» چرا و چگونه؟
- واکنش جعفر پناهی به اکران فیلم عصبانی نیستم
- اکران فیلمهای مجیدی و درمیشیان تخلف نیست
- اکران دوم بهار مشخص شد/ پس از کش و قوسهای زیاد، عصبانی نیستم اکران میشود
نظر شما
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- صدور پروانه نمایش غیرسینمایی برای ۴۱ اثر
- اجرای طرح «اکران شبانه» سینماها در تعطیلات نوروز
- ما درون خمره گیر افتادهایم/ نگاهی به آخرین اجرای اثر برجسته لوییجی پیراندللو در ایران
- «خواب مرد مرده» به صحنه میآید
- جایزه اصلی جشنواره سالونیکا به فیلمساز ایرانی رسید
- با نمایش ۱۰ روزه؛ «تلماسه ۲» نیم میلیارد دلاری شد/ پیشی گرفتن از فیلم نخست
- فوت فیلمنامهنویس «سخنرانی پادشاه»/ دیوید سیدلر درگذشت
- فصل سوم «داستانهای فوتبال» به آنتن شبکه ورزش میرسد
- رشید کاکاوند راوی «مجنون آن لیلی» شد
- آغاز حراج نوروزی شمارههای رند همراه اول
- با ۸۰ سال تولید فیلم و سریال؛ آتش یک استودیوی قدیمی در قاهره را از بین برد
- با ۸ و نیم دور چرخیدن دور خود؛ فیلم رایان گاسلینگ رکورد گینس را شکست/ برای تعداد معلق خوردن ماشین
- اکران آنلاین «ویلای ساحلی» و ۲ فیلم دیگر
- هدیه نوروزی سوینا؛ انتشار نسخه ویژه نابینایان «پدرخوانده» با صدای پیمان معادی
- در هشتمین جشنواره ملی نوآوری برتر ایرانی؛ محصول «اعطای اعتبار با توثیق سیمکارت» نوآور معرفی شد
- در پی بالا رفتن اجاره بها؛ سینماهای خیابان شانزهلیزه بسته میشوند
- صدور ۱۷ پروانه ساخت غیر سینمایی
- آغاز اکران آنلاین «کاپیتان من» در نمایش خانگی
- چند تماشاگر برای فیلمهای نوروزی به سینما رفتند؟
- ۵ انیمیشن ایرانی در اسپانیا نمایش داده میشود
- لباس پارتیتور و گردنبند «پروین» به موزه سینما اهدا شد
- مستند مرکز گسترش در اکران نوروزی یک پلتفرم/ از کیارستمی تا رزاقکریمی
- یادداشت بلومبرگ بر سریال «شکوفههای شانگهای»/ اولین سریال تلویزیونی وونگ کار وای، نوستالژی دهه نود
- لیندا کیانی و آرمین رحیمیان بازیگران «ماه پنهان» شدند
- کنارهگیری آگنیشکا هالند؛ ژولیت بینوش ریاست آکادمی فیلم اروپا را بر عهده میگیرد
- دعوت هندیها از اصغر فرهادی
- گزارش مراسم رونمائی از کتاب «دندان گرگ»/ یک داستان حماسی شهری
- میراث پدر/ نگاهی به فیلم «شطرنج باد»
- با حکم دادگاه؛ «قهرمانِ» فرهادی تبرئه شد
- آغاز پویش مردمی همراه اول برای کمک به سیلزدگان سیستانوبلوچستان