تاریخ انتشار:۱۳۹۷/۰۳/۱۰ - ۱۷:۴۳ تعداد نظرات: ۰ نظر کد خبر : 88397

شماری از اهالی سینما در ضیافت افطاری رئیس‌جمهور شرکت نکردند. آنها متن‌های تقریبا مشابهی را در صفحه‌های شخصی خود در شبکه‌های اجتماعی منتشر کردند؛ متنی که به مشکلات و مسائل اقتصادی و اوضاع نابسامان اجتماعی و… اشاره می‌کرد. به گزارش سینماسینما، در مقابل نیز بعضی دیگر از اهالی سینما در مقابلشان موضع گرفتند و گفتند با وجود همه مسائلی که ممکن است وجود داشته باشد در افطاری حاضر می‌شوند. دلیل شرکت نکردن اهالی سینما در افطاری رئیس‌جمهور چه بود؟ چرا هنرمندان دیگر حوزه‌ها در افطاری رئیس‌جمهور شرکت کردند و فقط برخی اهالی سینما امسال تصمیم گرفتند که در افطاری شرکت نکنند؟ آیا حرکت آنها را چنان‌که خودشان گفتند باید نشانه اعتراض به اوضاع اقتصادی دانست یا مشکلات صنفی؟

با محمدمهدی عسگرپور درباره دلایل حرکت اهالی سینما گفت‌و‌گو کرده‌ایم. عسگرپور از فیلمسازانی است که هم سابقه مدیریت دولتی دارد و هم سابقه مدیریت صنفی؛ از یک سو زمانی ریاست بنیاد سینمایی فارابی را عهده‌دار بوده و از سوی دیگر سال‌ها مدیر خانه سینما بوده است. سینماگری که در میان اهالی سینما از مقبولیت عمومی برخوردار است و بسیاری دوره مدیریت او را چه در فارابی و چه در خانه سینما از بهترین دوره‌های مدیریتی سینما می‌دانند. او از زاویه دیگری به این ماجرا نگریسته است.

 

چرا فقط اهالی سینما اعلام کردند که در افطاری رئیس‌جمهور شرکت نمی‌کنند و اقشار دیگر هنرمندان درباره شرکت یا عدم‌شرکت خود چیزی نگفتند؟

می‌دانید که این ماجرا فقط مختص کشور ما نیست. ‌در همه دنیا همینطور است. اهالی سینما بیشتر از طیف‌های دیگر هنرمندان در معرض دید رسانه‌ها هستند و در بسیاری از اتفاقات سیاسی و اجتماعی و فرهنگی پیش‌تر از دیگران هستند، مشارکت بیشتری می‌کنند و بیشتر به چشم می‌آیند.

 

چرا اهالی سینما دلیل شرکت نکردن خود را به مسائل اقتصادی مربوط دانستند. مگر شرایط اقتصادی از سال گذشته تا امسال چقدر تغییر کرده است؟

من نمی‌توانم درباره دلیل شرکت نکردن هنرمندان در افطاری بگویم یا اینکه بگویم چرا دلیل شرکت نکردن خود را به مسائل اقتصادی جامعه ربط داده‌اند.به هر حال هر کسی دلایل خودش را دارد و به شیوه خودش اعتراض می‌کند. اما وقتی به صنف خودم نگاه می‌کنم می‌توانم دلایل این نارضایتی را در بین اهالی سینما ببینم.

 

چه مسائلی در صنف وجود دارد که هنوز حل‌ناشده باقی مانده است؟

در دولت یازدهم و دوازدهم تا‌کنون کمتر خواسته‌های صنفی جامعه سینما محقق شده است. زمانی که دولت نهم و دهم بر سر کار بود شاید امکان چنین اتفاق‌هایی وجود نداشت و اساسا تعامل اهالی سینما با مدیران بسیار کم بود و مدیران سینمایی هم چندان اعتقادی به تعامل یا حل مسائل سینما نداشتند. اما در ابتدای دولت یازدهم ما نظام صنفی سینما را تدوین کردیم. همه وزرای فرهنگ و ارشاد اسلامی در دولت یازدهم و دوازهم آن را تأیید کردند و تصویب آن را اقدامی ضروری برای حل مشکلات سینما دانستند اما تاکنون هیچ اقدام عملی‌ای برای آن صورت نگرفته است. به جز جلسه‌های مکرری که معمولا در سطح مدیران دولتی برگزار می‌شود. اما نه این طرح تبدیل به لایحه شد تا دولت آن را به مجلس ببرد، نه در شورای انقلاب فرهنگی مطرح و تصویب شد و نه اقدام عملی دیگری برای تحقق آن صورت گرفت. درباره مسائل دیگری مثل بیمه بیکاری هنرمندان هم همینطور. هنوز مسائل بیمه هنرمندان حل نشده است.

 

گفتید که در دولت‌های گذشته مدیران فرهنگی اساسا اهل تعامل با هنرمندان نبودند و اعتقادی به حل مسائل هنرمندان نداشتند. همین تغییر لحن مدیران دولتی و تعامل آنها با هنرمندان و اهالی سینما را چقدر مهم می‌دانید؟

در این دو دولت لحن مدیران دولتی و رئیس‌جمهور خیلی وقت‌ها شبیه اهالی صنف است و آنها با لحنی همدلانه نسبت به خیلی از مشکلات صحبت می‌کنند که نشان می‌دهد به مشکلات اهالی فرهنگ و هنر آگاهند. این سبب می‌شود که اهالی یک صنف آنها را از خودشان بدانند و با آنها احساس همدلی بیشتری بکنند. اما اینها شاید فقط برای سال‌های اول خوب باشد، در درازمدت هنرمندان و سینماگران اقدام عملی می‌خواهند.

 

به‌نظرتان بهتر نبود که سینماگران در ضیافت افطاری شرکت و مسائل خود را صراحتا در حضور رئیس‌جمهور مطرح می‌کردند؟

احتمالا آنها به تجربه چند سال گذشته نگاه می‌کنند. ضیافت افطاری رئیس‌جمهور به یک مراسم قابل پیش‌بینی تبدیل شده است. چند نفر از اهالی فرهنگ و هنر در حضور رئیس‌جمهور حرف می‌زنند بعد رئیس‌جمهور به پشت تریبون می‌رود و درباره جایگاه اهالی فرهنگ و هنر و اهالی سینما و اهمیت سینما و آزادی سینماگران و هنرمندان برای بیان مسائل حرف می‌زند و همه‌‌چیز می‌رود تا افطاری سال بعد. در این فاصله مشکلی حل نمی‌شود و اقدامی صورت نمی‌گیرد. احتمالا برای همین تصمیم گرفته‌اند که با شرکت نکردن در این مراسم اعتراض خود را نشان دهند.
در آستانه دولت یازدهم در حوزه سینما بیش از ۹۰درصد اهالی سین

ما با دولت همراه بودند و بسیاری از آنها به نفع دولت فعالیت می‌کردند اما فقدان اتفاقات عملی سبب سرخوردگی اهالی سینما شده است و ما با چنین وضعیتی مواجه شده‌ایم که حالا تعدادی از سینماگران تصمیم گرفتند حتی در افطاری رئیس‌جمهور نیز شرکت نکنند.

منبع: همشهری

 

لینک کوتاه

مطالب مرتبط

نظر شما


آخرین ها