تاریخ انتشار:۱۳۹۷/۰۷/۰۸ - ۱۶:۵۴ تعداد نظرات: ۰ نظر کد خبر : 97328

ایرنانوشت : پنج ماه زمان مناسبی است تا عملکرد علی فروغی، مدیر جدید شبکه سوم مورد ارزیابی قرار گیرد. جام جهانی، تابستان، محرم و هفته دفاع مقدس مناسبت‌های مهم این پنج ماه بودند که می‌توانست سوژه برنامه‌سازی باشد.

**انتصاب با شعار جوانگرایی
پنجم اردیبهشت‌ماه امسال بود که علی‌اصغر پورمحمدی، مدیر شصت و یک‌ساله شبکه سه سیما از این شبکه تلویزیونی رفت و جایش را به فروغی، رئیس سابق مرکز بسیج صداوسیما و مدیر مرکز تخصصی معاونت فرهنگی اجتماعی سازمان بسیج مستضعفین داد. این انتصاب طبعا موافقان و مخالفانی از داخل و خارج مجموعه صداوسیما داشت، اما درنهایت فروغی با شعار جوانگرایی منصوب شد؛ شعار درستی که البته باید برای هر انتصابی نتایج آن را هم کنکاش کرد.
هفت مرداد امسال فروغی، مهدی آذرپندار، همکار سابق خود را به سمت سرپرست گروه فیلم و سریال این شبکه منصوب کرد؛ منتقد و خبرنگار فرهنگی و عضو تحریریه رجانیوز، معاون فرهنگی بسیج دانشجویی دانشگاه علم و صنعت و معاون نشریه و رسانه بسیج دانشجویی دانشگاه علم و صنعت و نیز عضویت در شبکه اعزام سخنران عمار، از جمله سوابق آذرپندار است که اکنون یکی از مهمترین گروه های فیلم و سریال سیما را مدیریت می کند.

**مدیر لایق یا ژن خوب
مدیر یکی از مهم‌ترین شبکه‌های سیما که مخاطبان زیادی دارد، سال ۸۶ وارد دانشگاه امام صادق(ع) می‌شود و رشته حقوق می‌خواند و با مدرک کارشناسی ارشد حقوق فارغ‌التحصیل می‌شود. او که به گفته رسانه ها پسرخاله فریدالدین حداد عادل است، در کمتر از هفت سال هم مدرک کارشناسی ارشدش را می‌گیرد و هم احتمالاً دوران سربازی‌اش را می‌گذراند و آماده خدمت به نهادهای فرهنگی می‌شود. مرکز بسیج صداوسیما برای او حکم دست‌گرمی را دارد و بعد از دو سال، به ویژه با مدیریت ساخت مستندهایی درباره حوادث سال ۸۸، بر کارها مسلط شده و به مدیریت شبکه سوم می‌آید.

**موافقان فروغی: انتصابی باعث مسرت
انتصاب فروغی از یک سو به عنوان جوانگرایی مطرح شد و روزنامه جام جم در گزارشی با عنوان «نوبت دهـه شصتی‌ها» نقاشی فروغی را در کنار وزیر ارتباطات، امیر اسماعیلی فرمانده پدافند عامل و مدیر پیام رسان سروش و چند تن دیگر کشید و این انتصاب را نشانه میدان دادن به جوان‌ها دانست.
محمد خزایی، دبیر جشنواره مقاومت در گفت‌وگو با رجانیوز، درباره وی گفت: با اطمینان می‌توان گفت علی فروغی یکی از جوان‌های شایسته برای تصدی سمت‌های فرهنگی به‌شمار می‌رود. علی ضیاء، مجری صداوسیما از انتصاب این مدیر جوان حمایت کرد و گفت: به نظر من هر مدیری در هر سمتی که از قشر جوانان کارآمد و توانا انتخاب شود، باعث مسرت و خوشحالی همه ماست؛ به‌ویژه علی فروغی که در دوره کوتاه مدیریت در بسیج کار‌های درخشانی ارائه کرده است.
نجم‌الدین شریعتی، مجری برنامه « سمت خدا» از شبکه سه سیما نیز گفت: با تمام وجود از آمدن «علی فروغی» مدیر جوان شبکه سه سیما خوشحالم و از جانب خودم و همه کسانی که در شبکه سه مشغول فعالیت هستند اعلام می‌کنم که تمام توانمان را برای کمک به آقای فروغی به کار می‌گیریم تا شاهد اتفاقات خوب و ارزنده‌ای در دوره مدیریت وی در شبکه سه سیما باشیم.
سید محمود رضوی، تهیه‌کننده سینما و تلویزیون نیز انتصاب فروغی به مدیریت شبکه سه به‌عنوان یکی از سه شبکه اصلی و استراتژیک سیما را درخور تحسین عنوان کرد.

**جام جهانی و بره کشان شبکه سه
برخی مدیریت بر شبکه سه را سهل ممتنع می‌دانند. این شبکه برنامه‌هایی دارد که هر مدیری ناگزیر از تداوم آن‌هاست؛ مثل بازی‌های ورزشی مستقیم یا سریال‌های شبانگاهی و برنامه‌های زنده عصرگاهی. اما امسال برای شبکه سه، اصطلاحاً «بره‌کشان» بود. جام جهانی فوتبال فرصتی است که هم از لحاظ اقتصادی و هم از بُعد مخاطب برای هر شبکه‌ای غنیمت است. امسال اما این فرصت با جلوگیری از حضور دو چهره مطرح فوتبالی به کام مخاطبان تلخ شد. قدرت‌نمایی برابر مجری باسابقه، خروجی خوبی نداشت. اضافه کردن بخش‌های «مستند ورزشی سیاسی» به برنامه ۲۰۱۸ و استفاده سیاسی از فرصت جام جهانی فوتبال، چیزی نبود که مخاطبان بخواهند. با انتصاب فروغی، یکی از نگرانی‌های مخاطبان قدیمی شبکه سه، نحوه مواجهه این فرد با فردوسی‌پور و برنامه‌هایش بود. جام جهانی نشان داد که این نگرانی بیجا نبود.

** تابستان سرد سه
تابستان که می‌شود نوبت به پخش سریال‌ها و برنامه‌های تفریحی و جذاب می‌رسد. شما از تابستان امسال چه برنامه جذابی به یادتان مانده است؟ پخش چندین باره «مرد هزارچهره» و «در حاشیه۲» در کنار پخش مجموعه «دلدادگان» تمام توان شبکه سوم بود؟ برنامه «برنده باش» با اجرای محمدرضا گلزار هم قرار بود تمام بار دیده شدن شبکه را به دوش بکشد که آن‌قدر این برنامه حاشیه داشت که نشد.
شبکه سه در ایام محرم هم‌ تولید تازه‌ای نداشت. اتکا به پخش بخش‌هایی از مختار و حضور مداحان سیاسی و نزدیک به حامیان فروغی در اکثر زمان‌ها در قاب شبکه سوم، تقریبا نهایت فعالیت این شبکه برای محرم بود. هفته دفاع مقدس هم ختم می‌شود به خاطره‌گویی و پخش چندین باره فیلم‌های دفاع مقدسی.

**پاسخگویی، شاید وقتی دیگر
طبعا برای تکمیل این گزارش باید به مدیر شبکه سه نیز فرصت ارائه گزارش و پاسخ به نقدها داده می شد و از همین رو چندین بار با دفتر ایشان تماس گرفته شد. نگارنده گزارش ایشان را از محتویات آن آگاه کرد و برای نقد عملکرد پنج‌ماهه وی، درخواست گفت‌وگو یا حضور ایشان را داشت؛ درخواستی که به‌صورت تلفنی پذیرفته می‌شد و سپس اتفاق نمی‌افتاد. تقریباً چهار روز کاری این گزارش به‌دلیل خلف وعده مدیر شبکه سوم نهایی نشد و هر بار از سوی دفتر ایشان گفته می‌شد آقای فروغی خودشان تماس می‌گیرند، اتفاقی که با وجود تعیین زمان نیز نیفتاد. در عین حال آماده انتشار توضیحات ایشان هستیم.

برچسب‌ها:

لینک کوتاه

نظر شما


آخرین ها