کارگاههای دو روزه فیلمنامهنویسی بخش دارالفنون جشنواره جهانی فیلم فجر با حضور فرهاد توحیدی، فریدون جیرانی، مهران کاشانی، احمدرضا معتمدی و ۱۱۰ هنرجو از ۳۲ کشور صبح چهارشنبه ۳۰ اردیبهشت ماه در کاخ جشنواره آغاز به کار کرد.
به گزارش سینماسینما، مهران کاشانی، فیلمنامهنویس در سالن دو ابتدا از هنرجویانی که در کارگاه فیلمنامهنویسی با موضوع «صلح» شرکت کرده بودند خواست طرحهای خود را در این کارگاه مطرح کنند. او سپس توضیح داد: وقتی به عنوان هنرمند میخواهید حرف یا موضوعی را روایت کنید یا حتی مهمتر از آن، هر چه در دل یا ذهنتان هست را روایت کنید، باید به این موضوع بیاندیشید که آن را در چه مدیا و با چه ابزاری بیان کنید. کدام یک از آنها انتخاب بهتری خواهند بود.
کاشانی افزود: برخی از موضوعات را باید در قالب فیلم مطرح کرد، برخی را به شکل رمان، نمایشنامه، داستان کوتاه، شعر یا حتی بعضی را به شکل موسیقی. این به تشخیص خود شما بستگی دارد. اینکه چطور متوجه تفاوت این قالبها شویم نیاز به مطالعه دارد. سعی میکنم به برخی نکات در اینباره اشاره کنم تا سوالی در ذهن شما شکل بگیرد و خودتان به دنبال یافتن جواب آن بروید.
نمایش بخشهایی از مهمترین فیلمهای کلاسیک دنیا
در ادامه این کارگاه های آموزشی، در کارگاه فیلمنامه نویسی «عشق» با حضور فریدون جیرانی سکانس هایی مهم از آثار برجسته کلاسیک جهان همچون کازابلانکا، دکتر ژیواگو برای شرکت کنندگان به نمایش درآمد.
زاویه دید در پیدا کردن ایده بسیار موثر است
احمدرضا معتمدی کارگاه فیلمنامهنویسی «مهاجرت» را با طرح مساله «مفهوم ایده و چگونگی ایدهپردازی» آغاز کرد. او گفت: ایده را نباید محدود به ذهن دانست. گاهی شما ممکن است از درون با آن ارتباط برقرار کنید. ما نمیدانیم ایده کجا زندگی میکند. باید به کجا کشتی خودمان را ببریم تا بتوانیم آن را بهتر صید کنیم.
او افزود: زاویه دید در پیدا شدن ایده بسیار موثر است. مثلا ببینید که چطور از بین این همه انسان، این نیوتون بود که هم افتادن سیب را دید و هم «جاذبه» را درک کرد. این همان چیزی است که ما به آن نیاز داریم و میخواهیم راجع به چگونه دیدن صحبت کنیم.
کلیدی برای انبار ذخیره داستانی خودتان بیابید
فرهاد توحیدی، که دیگر کارگاه فیلمنامهنویسی را باعنوان «محیط زیست» هدایت میکرد، گفت: ژان کلودکریر میگوید فیلمنامهنویس باید ماجراجو و فضول باشد. اگر شما دوست ندارید خانه همسایه را دید بزنید فیملنامه نویس نخواهید شد. جرقهای وجود دارد که از بین ما و محیط آغاز میشود؛ از یک نوشته کوچک، از یک تصویر، از یک گفت و گو؛ و همان به منبعی در درون ما وصل میشود که من نامش را «انبار ذخیره داستانی» میگذارم. این داستانها در طول زندگی شما از هر طریقی، از فیلمی که میبینید،کتابی که خواندید همه اینها در جایی ذخیره میشود و کافی است که شما پلی را به این انبار وصل کنید. کلید پیدا کنید و به داخل آن بروید و برداشت کنید.
آدرس سایت رسمی جشنواره جهانی Fajriff.com و پست الکترونیکی جشنواره Film@Fajriff.com است.
سی و پنجمین جشنواره جهانی فیلم فجر، ۸-۱ اردیبهشت ۱۳۹۶(۲۱ تا ۲۸ آوریل ۲۰۱۷) به دبیری رضا میرکریمی در تهران برگزار می شود.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- پیام کانون کارگردانان به مناسبت اولین سالگرد درگذشت کیومرث پور احمد
- گزارش مراسم رونمائی از کتاب «دندان گرگ»/ یک داستان حماسی شهری
- یادی از داریوش مهرجویی در بیستوپنجمین نشست ماهانهی «مستندهای ایرانشناسی»
- فهرست اولیه نامزدهای ۱۰ بخش جوایز اسکار منتشر شد/ جایگیری انیمیشن ایرانی در لیست
- کارگردان ایرانی از اسکار جا ماند/ معرفی فیلمهای واجد شرایط رقابت برای اسکار بینالمللی
- شانس سینمای ایران در اسکار پیش رو چقدر است؟
- «نگهبان شب» رضا میرکریمی نماینده سینمای ایران در اسکار شد
- نگارش فیلمنامه «داستان جاوید» آغاز شد/ سریالی از فرمانآرا در شبکه نمایش خانگی
- اعترافهای سینمایی رضا میرکریمی به شهرام مکری و مرتضی فرشباف
- صدور پروانه ساخت سینمایی برای ۹ فیلمنامه
- فرهاد توحیدی، دبیر اهدای جوایز سالانهی سینمای ایران شد
- مردی برای همیشه/ در ستایش فریدون جیرانی
- فیلمساز کاشتنی نیست، نسل انقلابی هم ساختنی نیست/ گفت و گوی جیرانی با میرکریمی درباره فیلم «نگهبان شب»
- «نگهبان شب»؛ شیپور بیدارباش رویاها
- انتقاد میرکریمی از بیعدالتی در اکران فیلمهای روی پرده
نظر شما
پربازدیدترین ها
- تحلیل رسانههای فرانسوی از حضور فیلم رسولاف در بخش مسابقه کن/ یک انتخاب سیاسی
- محمد رسولاف با «دانه انجیر مقدس» به کن باز میگردد
- سینماسینما/ گفتوگو با کن لوچ درباره «بلوط پیر» و دیگر چیزها/ امید، فعالیتی سیاسی است
- فیلم ترنس مالیک به جشنواره کن نرسید/ لیلا حاتمی با مریم مجدلیه به ونیز میرود؟
- شمشیرها برق میزنند/ نگاهی به فیلم «شوگان»
آخرین ها
- خانواده قاتل از «بیبدن» شکایت میکنند؟
- فوت کارگردان فرانسوی برنده نخل طلا و سزار/ لوران کانته درگذشت
- نسخهی آزادیِ لانتیموس/ نگاهی به فیلم «بیچارگان»
- نکوداشت اکبر زنجانپور در نوزدهمین «شب کارگردان»
- حضور همراه اول در بزرگترین نمایشگاه فناوری ترکیه
- معرفی همراه اول بهعنوان کارفرمای برتر سلامتمحور
- «در سایه سرو» از جشنواره ایتالیایی جایزه گرفت
- فیلم ایرانی نامزد قدیمیترین جایزه سینمایی اروپا شد
- کیوسکهای دیجیتال نخستین اپراتور سلامت کشور رونمایی و نصب شد
- تحلیل رسانههای فرانسوی از حضور فیلم رسولاف در بخش مسابقه کن/ یک انتخاب سیاسی
- فیلمهای «رکوردزن» و زنگ خطر برای آینده این سینمای محترم!
- «هواخوری» روی صحنه میرود
- تمدید مهلت شرکت در جشنواره «خیمه شب بازی»
- سینماسینما/ گفتوگو با کن لوچ درباره «بلوط پیر» و دیگر چیزها/ امید، فعالیتی سیاسی است
- نسخه ویژه نابینایان «همسر» با صدای مسعود فروتن منتشر میشود
- نمایش «شیرین» کیارستمی در جادوی سینما بنیاد حریری
- آغاز ثبتنام دهمین دوره کارآموزی همراه اول
- تتلو در دادگاه: عذرخواهی میکنم
- مستانه مهاجر داور جشنواره الجزایر شد
- فیلم ترنس مالیک به جشنواره کن نرسید/ لیلا حاتمی با مریم مجدلیه به ونیز میرود؟
- «آقای قاضی» به شبکه دو میآید
- واکنشها به گفتگوی عضو هیئت مدیره نماوا/ شورای صیانت خانه سینمای ایران بررسی میکند
- محمد رسولاف با «دانه انجیر مقدس» به کن باز میگردد
- بستههای همراه اول ویژه حج ۱۴۰۳ اعلام شد
- چرا «سرزمین مادری» فعلا متوقف است؟
- اکران «همسایه شما، زهره» در هنر و تجربه/ پوستر فیلم رونمایی شد
- کمال تبریزی به دبیری جشنواره فیلم اقوام ایرانی نرسید
- معرفی نامزدهای دومین جشنواره «عروسکخونه»
- «ایستاده با گرگ» نامزد دریافت جایزه از جشنواره دهلی نو شد
- کیلین مورفی، بهترین بازیگر مرد آکادمی فیلم و تلویزیون ایرلند/ پیروزی «اوپنهایمر» کامل شد